Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

tygblöjetråden del 6

Oj, har vi redan hunnit med 5 trådar!?!

Vi har brjat använda engångs på natten och jag behöver tips på vilka som är bra. Nu använder vi pampers babydry - de håller en hel natt och han har fin rumpa i dem, men de läcker ibland, sitter konstigt och luktar pissoarblock (enligt min man, jag har inte så stor erfarenhet av just pissoarer illa luktar de iallafall).

• Tygtiiger

Stelpa: jag har recenserat alla blöjor vi har provat på vår son i min dagbok när han är lite äldre ska jag skicka in alltihop till www.gladabarn.tk, det är en riktigt bra sajt.

Jag är inte så förtjust i pockets, fina men läcker lättare än våra totsbots. Men bra att ha ett par i skötväskan.

Hon som har babyheaven är jättetrevlig förresten, köpte min sjal av henne

• Tygtiiger

Ingen som har provat Totsbots nya bamboozles (eller andra blöjor/inlägg i bambu)? Jag är lite sugen på att skicka efter en sån.

• Tygtiiger

Mian: för oss funkade det inte med ikeas fleece, den var för vattenavstötande. Men testa! Det är ju inte dyrt direkt (och man kan ju klippa till en fin bebisfilt).

Lux: nu är inte blöjbaken lika påfallande (sonen är stor, 9 mån och över 11 kg), men byxor är fortfarande ett problem ibland, Vianvänder ju rätt stora blöjor, men med fuzzibunz blir problemet mycket mindre (jo jag vet att fuzzis är bra vårsol, men för oss är de faktiskt den näst bästa blöjan efter totsbots - de läcker ibland och är mycket mindre anpassningsbara i storlek än bumpy, jag ska skicka efter en nature babies som har kardborre på prov tror jag). www.onetex.com säljer bodyförlängare som har varit jättebra att ha!

aprilbarn: vi gjorde av med 12 blöjor per dygn i början och är nu nere på ca 6 - 8 (han bajsar rätt så ofta) så vi har behövt många. Vi har använt vårt vanliga kulörtvättmedel men inget sköljmedel, fast helst ska man ha ett tvättmedel utan zeoliter, Ocean sägs vara bra, jag får väl ta mig till Granngården för att köpa och testa.

• Tygtiiger

Santisen: nu har vi engångs på natten för han vaknar och kissar så ofta (9 mån och tänder, suck). Innan hade vi totsbots oblekta, ibland med ett fuzzibunzinlägg mellan blöjan och blöjbyxan (bumpy natt). Då kunde det hända att blöjbyxan blev lite blöt utanpå men det var aldrig blött i sängen (med engångs glipar det ibland i benen och då blir det ju PÖLAR)

• Tygtiiger

Alldeles rätt gissat pippi!

Santisen: testa frottéblöja istället, suger bättre - men vått blir det ju även om man har fleeceinlägg i, det hjälper bara lite.

• Tygtiiger

Motherease har ett par byxor som heter airflow wrap som aldrig har läckt för oss, fast de fäster med tryckknappar istället för kardborre och alltså är lite mindre justerbara. De funkar med blöjor som sitter fast av sig själva med kardborre eller nappinippa, för själva blöjbyxan står som en liten puff kring kroppen - men väldigt luftig trots att den är i "plastig" pul. Och tyget leder inte ut någon vätska alls på kläderna. (de går under namnet konsumkassen här hemma pga formen )

• Tygtiiger

pippi: mina två fuzzis torkar på nolltid om man hängtorkar dem, inläggen tumlas eller körs i torkskåp, de är supermjuka efteråt (och vi har vatten som är så hårt så man slår sig när man duschar ). Kolla in www.babyheaven.se, de säljer pul och kan massor om blöjsömnad.

• Tygtiiger

pippi: nä, inte än! Men jag tänkte beställa en bamboozle och en till fuzzi och kanske ett par byxor från babykind.... så då åerkommer jag! Men bamboozlen är ju slut för närvarande (och vad är det för ett eländigt namn? Var det nåt fel på "Bamboo Bots"?)

• Tygtiiger

Månblomma: titta här www.kittykins.co.uk på olika typer av blöjbyxor (wraps), de har ett stort sortiment och skriver om för-och nackdelar med byxorna. www.ullrike.com har bambino mio, tufftuff och diaperaps. Vad är det du inte gillar med bumpy?

isviol: Du kan ju också klippa och sicksacka ihop tre rektanglar till ett lite tjockare inlägg om du vill ha rejäl uppsugning

Svar på tråden tygblöjetråden del 6