Inlägg från: Looka |Visa alla inlägg
  • Looka

tygblöjetråden del 6

Hej hej - har precis bestämt mig för att börja med EC (försöka i alla fall) och vill då ha tygblöjor som backup istället för engångsblöjorna. Men det är en djungel att hitta i tycker jag.... jag har till min stora barn (12+14 år) använt rutvävda vikisar m blöjbyxa och det fungerade ju utmärkt på alla vis föutom att det blev lite klumpigt när de blev i "gå-åldern". Men min sambo kommer inte att vara intresserad av vikisar så därför tittar jag nu på pocketblöjor samt kardborreblöjor m blöjbyxa. Ni som provat vad tycker ni?? Det måste ju naturligtvis vara väldigt smidigt med pocketblöjorna men det jag tänker på är att man väl måste ha rätt många om eftersom man måste tvätta hela blöjan på en gång? Om man har kardborreblöja med byxa så är det ju bara blöjan man behöver flera av.

Den billigaste kardborreblöjan jag hittat är de som heter Popilini Bravo Nappy - har någon provat dem?? De ser ut ungefär som Tots Bots tycker jag...

Jättetacksam för svar och tips.

• Looka

Låter som det är läge att satsa på pocket då... vill ju inte ha klumpigare än vikisarna eftersom det ju dessuom är dyrare... då viker jag hellre

Symaskinen och jag är inte så bra polare tyvärr - då det måste nog bli köpta blöjor.
    Men som sagt vill man ju inte att det ska kosta hur mkt som helst - om man ska köpa 10-15 blöjor av varje storlek så blir det ju rätt mkt pengar... så då måste man ju satsa på One-sizemodellerna då.

Hmmm - får fundera lite vidare...

• Looka

Tack för alla svar Min Tuulah är 3½ månad och väger ca 5,5 kg så då funkar det kanske utmärkt med Imses Snap Diper också. Det är naturligtvis så att alla tycker olika och att det är olika för olika barn - men samtidigt måste man ju fråga om man ska få några svar Jag har ju använt vikisar tidigare och tyckte att det var jättebra ända fram till de började gå - då tyckte jag att det blev klumpigt för dem att röra sig - främst för att man fick börja med extra ilägg för att det skulle "hålla torrt".

Jag ska försöka bestämma mig för vad jag tror mest på sen är det väl bara att prova sig fram - men man vill ju inte heller stå i slutänden med massa olika sorter, någon av varje och inget man trivs med

• Looka

Nu har jag varit inne på Imse och tittat - tycker Imse snap ser trevliga ut - men de formsydda verkar ju ok också och betydligt billigare... (halva priset) - ska man kanske satsa på att köpa hälften av varje...?

(Ursäkta att jag tjatar ut er med mina funderingar... tänker högt liksom)

• Looka

Mal & Lilith74: Tack för informationen - jag hade precis hittat en annons om begagnade Imse formsydda blöjor till ett bra pris - men då kanske jag i alla fall ska satsa på snap om de inte fugerar så riktigt bra... men att inte Imse har insett det då - att de är för stora för Bumpyn - det är ju knasigt. Annars har ju blöjan fått pris och allting

• Looka

Ja det var ju bra priser på Ullrike. Men en annan fråga nu då - vilka blöjbyxor rekomenderar ni som provat på olika? Jag tycker de ser mest likadana ut allesamman - funkar alla lika bra eller är t ex Bumpyn bättre? Ullrike hade ju flera olika till bra priser.
    Hur många blöjbyxor bör jag ha i varje storlek (dag, natt osv) ?

• Looka

Nu har jag bestämt mig och köpt Imsevimseblöjor på annons till bra pris - jag måste dock köpa några byxor till och har ju redan fått tips om att Diaperaps har bra passform osv - jag har dock tittat på ullbyxorna på Babyboden och de ser ju underbara ut och till bra pris också i jämförelse så jag kommer att köpa ett par sådana - men nu undrar jag om det är stor skillnad på PUL-byxorna som de säljer (Nikky och Bummi) de är ju verkligen prisvärda - är de mycket sämre än t ex Diaperaps?? Det är ju liksom skönt om man kan köpa allt från samma ställe och slipper beställa från olika ställen? Jag vill nog ha både ull och PUL-byxor nämligen.

Känner mig tjatig men jag hoppas ni står ut med mig För övrigt har Tuulah idag varit blöjfri nästan hela dagen och kissat både i tvättfatet och på mamma

• Looka

Nu har jag fått hem mina Imseblöjor som jag köpt begagnat på annons. Jag har börjat köra EC och känner att jag nog skulle vilja ha några pockets också i alla fall som är lättare att ta av och på. Jag tycker att det funkar bra med Imseblöjan oxå så de kommer oxå att bli använda men det kanske kunde vara idé att ha bara kanske 4-6 st pockets. Är det Fuzzi Bunz som är bäst tycker ni här inne??

• Looka

Nästa fråga då... om jag nu ska köpa FuzziBunz - vilket/vilka inlägg ska jag ha?? Wonder-Fulls eller Fuzzi Bunz / Mother of Eden micro-terry inserts? Det är ju rätt stor prisskillnad - och hur många inlägg bör jag köpa...?? Jag blir galen snart av att försöka hitta det jag vill ha!! Det funkar utmärkt med Imseblöjorna som jag köpte så det är helt OK - anledningen att jag vill ha några pockets också är för att jag EC:ar och vill ha något smidigt att ta på och av och ändå slippa ha henne naken hela tiden (det är så kyligt här på golven nu på vintern) och få kläderna blöta när vi missar (vi är ju bara nybörjare ännu )Imseblöjan blir ju väldigt blöt på natten men jag vill ogärna ha engångsblöjor ändå eftersom hon blir så irriterad i rumpan av dem. Väntar på att få hem mina ullbyxor som jag beställt och hoppas att det + "torr-rumpa-inlägg" hjälper lite grand mot nattvätan.

Ni som har Fuzzi Bunz eller Swaddlebees - hur är passformen på dem om man har dem helt utan inlägg (bara för att skydda kläderna lite när vi EC:ar) är det "funkis"?

Jag tror att jag kommer att göra så att jag beställer några av varje av de två sorterna eftersom jag tycker att många säger att Fuzzi Bunz funkar för nästan alla barn men samtidigt verkar Swaddlebees så himla smidiga och söta Jag tänkte ta 3 av varje till att börja med - men så var frågan om jag behöver fler inlägg än själva blöjan?

Jag har tittat på Fuzzi Bunz på www.tygblojor.nu - blir det mycket billigare att handla på babykind.co.uk? Fördelen är ju att där kan jag köpa både FB och SwB på samma ställe.

• Looka

Nu har jag handlat - det blev i slutänden 6 st Fuzzi Bunz med 4 st Bambuinlägg och 6 st Fuzzi Bunz microfiber inlägg. Jag är sååå lycklig för det har tidigare funnits Fuzzi Bunz med Grodor på som tyvärr nu är slut - men Helen på Babykind lyckades fixa fram EN till mig trots allt (jag är GALEN i allt med grodor på nämligen)

Nu kan jag knappt bärga mig till paketet kommer - jag hoppas verkligen de passar bra på lilla Tuulah. Swaddlebees får vänta till det är dags att beställa nästa gång.

Tack för alla tips

• Looka

Jag fick mina Woolwraps från Babyboden igår - och de är underbara Sitter jättebra och är mjuka och sköna. Jag använder Imseblöjan till och det funkar lysande, tror inte jag kommer vilja använda något annat till nattblöjorna.

Jag har ju beställt Fuzzi Bunz som jag tänker använda på dagtid (de stunder som hon inte ligger helt "barrumpad") och hoppas det ska funka bra. Känns lättare att hålla på med då vi kör EC.

För övrigt köpte jag jättefina Babylegs från Meitaibarn.se som är super att ha när man kör EC - värmer benen och sitter uppe perfekt - ser tuffa ut dessutom Jag ska fota och lägga ut bild så ni får se men har inte hunnit ännu.

Svar på tråden tygblöjetråden del 6