• Anonym (?)

Hundallergisk bebis

Hej!

Min son på 8 mån har konstaterad hundallergi. Vi gjorde pricktest när han var 5-6 månader ungefär. Min mamma har ett gäng fåglar i voljär som jag misstänker att han är allergisk mot och en hund och en katt.. Är fåglar väldigt allergena?
    I resten av släkten finns ytterligare 2 hundar, vi träffas ofta allihop hos min mormor, och när alla har med sig sina hundar är det alltså 3st hundar där. Kan vi fortsätta åka och hälsa på min mamma, eller gå på släktmiddagarna hemma hos mormor? Han får Tavegyl innan och efter, men tycker ändå han blir lite exemig efter att ha träffat dom. (han får naturligtvis inte nudda dom.) Vore tråkigt om vi var tvungna att stanna hemma pga allergin, men jag vill inte riskera att hans allergier blir värre eller att han blir allergisk mot fler saker.
    Utöver hundallergin har han även mjölkallergi. 

• Svar på tråden Hundallergisk bebis
  • Allergiexperten

Hej! Att få konstaterad hundallergi när man är så liten är inte så vanligt. Problemet med pälsdjursallergi är att det är en luftburen allergi som finns runtomkring oss. Om man har pälsdjursallergi i någon form ökar risken att få ytterligare allergier och ju oftare man utsätts för olika allergen desto mer ökar risken.
    Du skriver också att du misstänker att sonen även reagerar mot fåglarna.
    Om man är hundallergisk bör man inte träffa hund. Risk finns att sonen kan utveckla allergi mot fåglar och katt om han utsätts för dessa allergen ofta. Att han också har mjölkproteinallergi tyder på en ökad känslighet i hans immunförsvar.
    Att ge tavegyl innan han träffar hund gör att reaktionen för allergenet blir mindre, man bör dock alltid sträva efter att medicinera barn så lite som möjligt.
    Skulle det inte vara möjligt att alla tar hänsyn och inte tar med hundarna vid era släktträffar och då träffas hon mormor som inte har pälsdjur?  MItt förslag är att du föreslår detta, det viktiga är ju att ditt barn mår så bra som möjligt.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Hundallergisk bebis