Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring

Oj min första tanke är, vänta lite om ni ska ha barn. Kan bli jobbigt med två bebisar samtidigt. Kattungen kan du ju inte heller släppa ut på några veckor. Han och honkatter funkar bra.

• nemo1

Kolla uvi hos veteriären. Är dom regelbundet avmaskade? Prova att köp Feliway och sätt i väggen hemma. Katter kan reagera med ilska när dom mår dåligt för att dölja sjukdom. Det blir ju en omställning för katterna också med nya bebisen så det kanske räcker just nu.

• nemo1

Utekatter ska alltid avmaskas, kan vara därför hon mår dåligt. Det kan vara så att den elaka katten känner av att den andra är dålig och att det är därför hon går på henne.

• nemo1

Snälla sluta omedelbart med dessa hemska foder. Friskis är det absolut sämsta skiten du kan ge en katt. Inte konstigt att den ena fick urinsten. Det kan mycket väl vara något på gång igen. Köp ett kvalitetsfoder så ska du se att katterna både får vackrare päls och kommer att fälla mindre. Det kan bli mycket dyrt hos veterinären med det fodret du ger.Blötmat är väldigt nyttigt för katter, innehåller inga tillsatser och så gott som bara proteiner som är nyttigt för katten. Det innhåller 80% vatten och det förbygger urinsten.

• nemo1

Du blev rekommenderat ett foder för att hon inte skulle få tillbaka sina stenar och ger dom istället Friskis? Det lär inte spela någon roll om båda äter det specialfodret för efter att du givit dom Friskis så lär den andra ha urinkristaller (början till sten)

• nemo1

Jag skriver det inte på ett otrevligt sätt, men det fodret är så fruktansvärt dåligt. Vill du att dina katter ska leva många år till och du ska slippa många veterinärbesök så byt till ett kvalitetsfoder. Ge dom gärna mjau blötmat så att katten får i sig ordentligt med vätska.

• nemo1

Mjau är det bästa av dom sämsta torrfodren om jag säger så. Som jag skrev så är blötmat mycket bra för en katt. Proteiner är det naturligaste som finns för en katt att äta och det är just det blötmat innehåller. Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål som inte är bra för en katt och det är det dom går upp i vikt av. Friskis är mest bukfylla, katten äter mer och bajjar mer. Dom billiga fodren är utblandade med väldigt mycket spannmål och bla därför kan dom hålla nere priserna. Frisikis innehåller även alldeles för lite Taurin som är en aminosyra som är jätteviktig för en katt.
    Köper man en stor säck av ett bättre foder så blir det inte alls mycket dyrare än tex Mjau.  

• nemo1

Köper man från tex Foderbilen så får man det gratis hemkört. Dom har mycket stort utbud på både sand och kattmat.

Svar på tråden Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring