• Wehee

Iskuber från Ikea?

Jag har köpt iskuber från Ikea, sådana mjuka i olika färger. tänkte börja med smakportioner snart och ha att frysa ner i. Men nu ser jag att det står "Endast för vatten" på dessa. Varför står det så tror ni? Kan det vara farligt att frysa ner mat pga färgen eller plasten eller nåt?

• Svar på tråden Iskuber från Ikea?
  • lillejag2009

jag har frusti ner barnmat i sådana utan problem kollade med bvc och dom sa att det går bra att föra så. även muffins formar kan jag rekomendera

älskar min son vincent 2009-11-06
  • La Lola
    lillejag2009 skrev 2011-02-20 18:31:52 följande:
    jag har frusti ner barnmat i sådana utan problem kollade med bvc och dom sa att det går bra att föra så. även muffins formar kan jag rekomendera
    Visste BVC alltså varför det står så? Obestämd
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lillejag2009

nej men jag fråga dem om det gick bra att använda dem med tanke på vad som stod och dom sa att det gick bra

älskar min son vincent 2009-11-06
  • La Lola
    lillejag2009 skrev 2011-02-20 18:40:54 följande:
    nej men jag fråga dem om det gick bra att använda dem med tanke på vad som stod och dom sa att det gick bra
    Jaha...... Obestämd
  • tahira
    lillejag2009 skrev 2011-02-20 18:31:52 följande:
    Vad har BVC med det hela att göra?

Testa TS, vad tror du skall hända? Se till att det du lägger i har svalnat bara.
  • Wehee

Det jag är rädd för är att det skulle bildas nå gift eller nåt som skadar barnet. Men som ni skriver är det säkert inga problem.
    Bra tips om muffins-formar. Tack!

• La Lola
    Wehee skrev 2011-02-20 18:53:25 följande:
    Det jag är rädd för är att det skulle bildas nå gift eller nåt som skadar barnet. Men som ni skriver är det säkert inga problem.
    Nä,knappast.
    Du kan ju peta ut maten när den stelnat o förvara i en påse istället.

Aluminiumformar är bättre än pappformar. Maten fastnar lätt i muffinformar.
    Peta loss o förvara i påse här oxå om du vill.

Är maten fast o man har plats kan man frysa in den på en plåt i små högar.
    Peta loss o lägg i påse.
  • tahira
    Wehee skrev 2011-02-20 18:53:25 följande:
    Hur skulle det bildas hade du tänkt?

Isbitar är ju också till för att förtäras.

Antagligen är det för att man inte skall hälla varma saker i dem, eller att de är svåra att rengöra, att saker som sväller kan göra så att det blir sprickor, att formen kan bli missfärgad eller på andra sätt bli förstörd.

Jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle använda farliga ämnen till någon som används vid matlagning, och att de dessutom skulle vara så pass medvetna om det att de skrev en "varning" men att de anser det ofarligt i kombination med vatten.
  • Sabbe

Kan tänka mig att de är av liknande anledning som att tex fårskinet Ludde inte säljs som barnartikel. För att sälja saker som barnartiklar måste den testas detta gör att artiklarna blir dyrare. Säkert gäller även detta saker som man ska förvara mat i. Då Ikea försöker hålla ned priserna låter man ibland bli vissa tester, men de brukar sällan innebära att produkten är dålig och kan ha ett bredare användnings område.

• viseversa

Jag tycker dock dessa mjuka isformar ger isen en svag smak av gummi. Så jag ahde nog inte frusit ner mat i dom pga att det tar smak av gummit. och det kanske itne är så hälsosamt heller. 

• KasperSixten

jag fryser i vanliga pappersformar i en sån där muffinsplåt i plåt, när maten har frysit så flyttar jag över till burkar eller påsar.

Att maten lätt fastnar i pappersformar (som någon tidigare skrev) tycker jag inte är ett problem, bara att tina/värma med papperet på och sedan plocka bort det innan man matar barnet.  

• yakumo

Min fråga:
    Jag köpte iskubsbricka i silikon av er.
    Kan man använda den för att göra chokladpraliner i? eller är det bara vatten man kan "förvara" i dom?

Svar från ikea:
    Hej!
    Tack för ditt mail.
    Det är inte något produkten är testad för men det bör inte vara några problem att göra det.

Med Vänliga Hälsningar,
    IKEA Kundservice

Svar på tråden Iskuber från Ikea?