• Heroa

Spelar vilken veckodag jag tar någon roll?

Ska begära föräldrapenning för första gången via internet med e-leg tänkte jag. Men så kan man ju kryssa i måndag - söndag. Spelar det någon roll vilka veckodagar jag tar? Är de värda lika mycket och varför kan man inte bara säga 2 dagar/vecka helt enkelt???

Tänkte snåla nu när barnet inte är ute än, bf om två veckor. Orkar ändå inte göra av med några pengar haha. Ska ta 2 dagar/vecka nu och sen öka på. Antar att det bara är bra att lägga in så långt fram som möjligt för handläggningens skull? Men så kan man väl ändra om man ser att det inte funkar, tex om man tagit för snålt och behöver ta ut mer.

• Svar på tråden Spelar vilken veckodag jag tar någon roll?
  • listo

De är värda lika mycket men du måste ändå kryssa i de veckodagar du väljer. Det är väl förmodligen för att det ska gå för FK att hålla reda på beräkningar och sånt i de fall folk arbetar deltid och är föräldralediga på deltid.

Det enda du INTE kan välja, är att ta ut enbart lördag och söndag, tar man ut ersättning på en helgdag så måste man även ta på en angränsande vardag, t.ex. fredag-lördag eller söndag-måndag.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Heroa

Jaha va konstigt om de ändå är värda lika mycket? Men jag jobbar ju normalt månd-fred så jag tar väl av dem antar jag. Hoppas det inte gör nåt att man inte tar hela veckan, men det ska ju va upp till föräldrarna. Har ju föräldraledigt from nu och året ut, hur många dagar/vecka jag tar kan ju bara ha betydelse för mig själv antar jag? Arbetsgivaren/försäkringskassan behöver ju inte bry sig om det eller hur (första barnet och fast heltidstjänst sen 3 år)?

• solida

Hej! Kolla upp det där! Jag ahr för mig at man måste ha full sysselsättning fram tills förlossningen, annars halkar man direkt ner till lägstanivån på SGI:n. Blir det ett glapp på någon dag så blir den nollad helt enkelt och då får du klara dig på lägstanivån hela din föräldraledighet.
    Min kompis var med om det, hon hade ett glapp på två dagar (därför att hon tagit fullt fram till bf och sen föddes barnet på bf+2) men som tur var ringde de från fk och sa att hon måste ta ut de två dagarna också, annars skulle hon bli nollad.

Så du bör verkligen kolla upp det oredntligt innan du tar ut så få dagar i veckan. Lycka till!

• Barbabok
    solida skrev 2011-02-20 19:32:31 följande:
    Hej! Kolla upp det där! Jag ahr för mig at man måste ha full sysselsättning fram tills förlossningen, annars halkar man direkt ner till lägstanivån på SGI:n. Blir det ett glapp på någon dag så blir den nollad helt enkelt och då får du klara dig på lägstanivån hela din föräldraledighet.
    Min kompis var med om det, hon hade ett glapp på två dagar (därför att hon tagit fullt fram till bf och sen föddes barnet på bf+2) men som tur var ringde de från fk och sa att hon måste ta ut de två dagarna också, annars skulle hon bli nollad.

Så du bör verkligen kolla upp det oredntligt innan du tar ut så få dagar i veckan. Lycka till!
    Det gäller endast om du redan är inne i en SGI-skyddande period.
  • solida
    Barbabok skrev 2011-02-20 19:37:56 följande:
    Jaha, vad betyder det? Jag har dålig koll på sånt här.
  • pigglet

SGI-skyddande period är när du skyddar din sgi, utan att arbeta alltså. Tex om du är föräldraledig mellan 2 barn, då behöver du skydda din sgi ända fram tills dagen nästa barn föds.
    Under barnets första år är sgi alltid skyddad. Sedan behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka för att skydda sin sgi. Arbete och fp går bra att kombinera, bara det blir 5 dagar tillsammans.

Om jag förstått ts rätt så arbetar hon normalt heltid och har gjort det i flera år bakåt i tiden. Då har man rätt att gå ner i tid sista 6 månaderna av graviditeten utan att sgi påverkas. Hon kan alltså vara hemma utan att fylla upp med fp.

• pigglet

Åh, nej - blandade ihop med en annan tråd. Har ju ingen aning om vad ts gör... Men det stämmer i alla fall som jag försökte beskriva i inlägg #7.

• Barbabok
    pigglet skrev 2011-02-20 20:14:24 följande:
    SGI-skyddande period är när du skyddar din sgi, utan att arbeta alltså. Tex om du är föräldraledig mellan 2 barn, då behöver du skydda din sgi ända fram tills dagen nästa barn föds.
    Under barnets första år är sgi alltid skyddad. Sedan behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka för att skydda sin sgi. Arbete och fp går bra att kombinera, bara det blir 5 dagar tillsammans.

Om jag förstått ts rätt så arbetar hon normalt heltid och har gjort det i flera år bakåt i tiden. Då har man rätt att gå ner i tid sista 6 månaderna av graviditeten utan att sgi påverkas. Hon kan alltså vara hemma utan att fylla upp med fp.
    Tack, slapp jag skriva och du förklarar så bra
  • Heroa
    Barbabok skrev 2011-02-20 19:37:56 följande:
    Är du säker? Jag blir helt galen för jag har ringt flera gånger och fått olika besked i kundtjänst. Det sista var en som tvärsäkert sa att man fick göra som man ville utan att det påverkar SGI.
  • Heroa

Jag jobbar alltså heltid sen några år, det är första barnet.

• Barbabok
    Heroa skrev 2011-02-20 20:41:50 följande:
    Är du säker? Jag blir helt galen för jag har ringt flera gånger och fått olika besked i kundtjänst. Det sista var en som tvärsäkert sa att man fick göra som man ville utan att det påverkar SGI.
    Ja. Är det första barnet har man ju redan en SGI, då får man iaf. vid tillsvidaretjänst sluta arbeta 6mån innan BF utan att ens SGI påverkas.
    Har man tex gått ner i tid för barn ett och skyddar sin SGI med utfyllnad av FP, måste man fortsätta göra så ända till BF, annars sjunker SGI till den aktuella tjänsgöringsgraden tex 75% av vad man haft.
    Detta att skydda sin SGI i fallet ovan gör att man inte samtidigt kan nyttja första skyddet ^^, dvs man får bara använda ett SGI-skydd åt gången.
  • Barbabok
    Heroa skrev 2011-02-20 20:42:44 följande:
    Jag jobbar alltså heltid sen några år, det är första barnet.
    Då är det helt ok att gå ner i tid/sluta helt att jobba 6 mån innan BF utan att skydda (eller alltså, du ÄR skyddad), jag var i samma sits för dryga 2 år sedan
  • Alexi

TS: vilka dagar du fyller i kan påverka mängden pengar olika månader, eftersom dagarna faller olika. Dvs det kan vara fler måndagar än  fredagar under en viss utbetalningsperiod (som är 21-20). Men det spelar ju ingen roll om antalet kronor varje utbetalning inte är jätteviktiga.

Svar på tråden Spelar vilken veckodag jag tar någon roll?