Hon kräks på natten
Här kommer skräckexemplet... Sådär började det för min son när han var ca 2 år! Han började kräka några nätter varje vecka sen ökade det successivt och tillslut kräktes han varje natt. Mellan 3-5 timmar efter det han la sig på kvällen kom det vanligtvis. Han blev med tiden även blek och mörk under ögonen, folk runt oss såg att han inte mådde bra. Vi sökte läkare mååååånga ggr men trots alla möjliga undersökningar kunde dom inte finna någon "trolig orsak"! För hög magsyra sades det bero på ett tag... Han gjorde då han var 2 1/2 en MR på skallen som enl läkaren inte "visade nåt" men det visade sig långt senare att han hade ett medfött fel (en förträngning i nacken/bakhuvudet ARNOLD CHIARI som gjorde att spinalvätskan inte kunde passera, när han låg ner blev trycket större och han kräktes!) läkaren trodde inte detta kunde vara orsaken därför fick vi föräldrar inget veta?!
Han blev bara sämre och sämre med krampanfall, svimmade, kräktes, kronisk svår huvudvärk mm....
Det slutade med att vi träffade en läkare äntligen lyssnade på oss och tog hans symtom på allvar. Då var han 6 1/2 år gamal!! 4 veckor senare opererades han med en öppen hjärnkirurgi för att skapa utrymme i nacken/ huvudet för spinalvätskan. Efter det är han precis som man ska vara, mår bra och alla märkliga symtom är borta.
Med detta vill jag bara säga, om detta fortsätter för er, stå på er och ge er inte! Jag klassades till slut som "en orolig förälder som söker sjukvård för ingenting" inte så kul men hade jag gett upp kunde min son idag haft bestående skador...
Be om att få gjort en MR röntgen på skallen om alla andra möjliga orsaker utesluts!