Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?
Vilken bok skulle du reagera på ?
Vilken bok skulle du reagera på ?
Ingen av dem. Jag är inte så mycket för att bannlysa böcker. Antar att förskollärarna visar omdöme när de väljer ålder på barnen som tittar i böckerna, och när det är läge för att ta upp vissa ämnen till diskussion.
Här till häger på sidan finns det en länk till kristna barnböcker utgivna av livets ord. Jag skulle inte älska om förskolan köpte in dem...
Ingen. Jag tror alla böcker kan läsas så länge de är ålderadekvata och det finns vuxna som kan förklara sammanhang och att det finns andra synsätt.
Vi har ganska bra koll på vad dom läser för barnen. Tex så läste dom en bok om bajs ett tag som vi blev informerade om, den lästes eftersom barnen var väldigt mycket i det stadiet och då ville dom avdramatisera. Personligen litar jag på våran förskola och vi får veta vad som händer.
Så länge det finns alternativ så är de flesta ok tycker jag. Vid något tillfälle lär de ju stöta på någon som tror att skapelseberättelsen är sann, någon rasist eller någon fundametalistisk muslim. Om de då kan relatera till sagoböcker kan det vara enklare att hantera.
Alltså är 50talsboken rasistisk eller är problemet att de säger negerbarn?
Är den muslimska boken en faktabok om hur muslimer lever eller typ propaganda?
Det finns flera böcker jag inte skulle köpa. Men jag vet inte om jag skulle bannlysa dem...