• Alicia 72

Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern

Hej!
    Vi har bestämt oss för att åka bort över påsk och valet står mellan Kallithea, Rhodos och Sandy bay, CYpern.
    Vi är två vuxna och en 3,5-åring och ska bo på Sunwing Resort oavsett resmål men vill inte ha all inclusive.

Min fråga är lite hur området runt hotellen på båda ställena ser ut? Vi kommer så klart vara mycket på hotellet men vill ha möjlighet till härliga promenader och att gå ut och äta någon gång i veckan. Är området utanför hotellet vackert och promenadvänligt? Är det nära eller långt till restauranger (någon km är helt OK). Och är det bra, mysiga restauranger?

Hur har ni upplevt respektive hotell?

Vår dotter är åksjuk varför Kallithea har ett stort plus vad gäller transfer-tiden. Men vad jag förstår så är det mer civilisation kring hotellet i Sandy Bay.

Tar gärna emot alla era erfarenheter!

Tack!
    Alicia

• Svar på tråden Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern
  • Ocensurerad

Kalithea ligger ju mitt ute i ingenstans. Så var det iaf när jag var där senast. Det är ca 5km in till Rhodos stad. DÅ skulle jag köra på Sandy bay istället, nu är det iof typ 15 år sen jag var där senast. Men då fanns det restauranger utanför hotellet och hotellområdet i sig är ju rätt stort...

Över lag anser jag att båda hotellen är superbra..

• smurfensmamma

Har bara egen erfarenhet från Rhodos, vi älskar det hotellet. Dock inte mkt att göra runtomkring...
    Sandy Bay har bättre strand, omgivningen tror jag inte finns så mkt restauranger att välja på där heller, men kanske lite mer promenadstråk.  Som resesäljare vet jag att Sandy Bay är det populäraste Sunwing-hotellet.
    Till gamla stan på Rhodos tar det bara ca 5 min med taxi, som är billigt, och där är det ju supermysigt.

Meja 25/8-06 Juni 1/6-08 Lova 2/6-10
  • Alicia 72
    Ocensurerad skrev 2011-02-21 08:54:59 följande:
    Kalithea ligger ju mitt ute i ingenstans. Så var det iaf när jag var där senast. Det är ca 5km in till Rhodos stad. DÅ skulle jag köra på Sandy bay istället, nu är det iof typ 15 år sen jag var där senast. Men då fanns det restauranger utanför hotellet och hotellområdet i sig är ju rätt stort...

Över lag anser jag att båda hotellen är superbra..
    Ok, tack! Vi bodde på ett all inclusive på Fuerte Ventura en gång som också låg mitt ute i ingenstans. Det gick inte att ta sig från hotellet utan bil. Låg typ direkt vid motorvägen. Och så vill man ju INTE ha det.
    Jag kan ta att det inte kryllar av restauranger direkt runt knuten men vill att det i området runt hotellet ska finnas promenadmöjligheter. Typ strandpromenader. Som gärna då leder till en mysig restaurang efter att man promenerat ett tag.
    ÄR det så?

Tack för att du delar med dig!

Alicia
  • Alicia 72
    smurfensmamma skrev 2011-02-21 08:57:02 följande:
    Har bara egen erfarenhet från Rhodos, vi älskar det hotellet. Dock inte mkt att göra runtomkring...
    Sandy Bay har bättre strand, omgivningen tror jag inte finns så mkt restauranger att välja på där heller, men kanske lite mer promenadstråk.  Som resesäljare vet jag att Sandy Bay är det populäraste Sunwing-hotellet.
    Till gamla stan på Rhodos tar det bara ca 5 min med taxi, som är billigt, och där är det ju supermysigt.
    Det låter ju inte fel med 5 minuter till Rhodos! Och hotellområdet verkar ju vara ganska stort så man kanske inte tröttnar? Visst fanns det restauranger på hotellet som inte tillhörde all inclusive?

Som jag frågade ovan, finns det möjlighet till lite promenader runt hotellet i Kallithea? Typ strandpromenader eller så?

Magkänslan säger Kallithea. Säkert mycket pga transfertiden.

Alicia
  • LizzB

Hej

Under min uppväxt så åkte vi flera gånger till Sandy Bay och jag ÄLSKADE DET! Har varit där med min äldsta dotter två gånger och hon älskade det lika mycket som mamma=) Underbara stränder nära, hotellet är fantastiskt, restaurangerna i området är också underbara med massor av bra mat. Finns massor med mysiga genuina restauranger precis utanför området, en liten bit ner för gatan finns även en svensk restaurang som är super populär =) Kanske inte det första man vill se när man åker bort men ändå lite roligt =)
    Finns en jätte fin och lång strand så man slipper trängas även pool området är stort och jätte mysigt=)

Har varit på Rhodos men upplevde det som "stökigare" än Sandy bay då det var mer turister, men otroligt vackert med massor av stränder och trevliga människor =) 

• Ocensurerad
    Alicia 72 skrev 2011-02-21 09:04:24 följande:
    Det låter ju inte fel med 5 minuter till Rhodos! Och hotellområdet verkar ju vara ganska stort så man kanske inte tröttnar? Visst fanns det restauranger på hotellet som inte tillhörde all inclusive?

Som jag frågade ovan, finns det möjlighet till lite promenader runt hotellet i Kallithea? Typ strandpromenader eller så?

Magkänslan säger Kallithea. Säkert mycket pga transfertiden.

Alicia
    Fast, 5km med taxi är knappast 5 minuter.. Iaf inte när det är stadstrafik man talar om..

Det finns väl kanske inte så jättemycket promenadstråk. och stranden är väl inte alls så rolig på Kallithea... När jag var där lämnade jag knappast området en enda gång..
  • Alicia 72
    LizzB skrev 2011-02-21 09:12:55 följande:
    Hej

Under min uppväxt så åkte vi flera gånger till Sandy Bay och jag ÄLSKADE DET! Har varit där med min äldsta dotter två gånger och hon älskade det lika mycket som mamma=) Underbara stränder nära, hotellet är fantastiskt, restaurangerna i området är också underbara med massor av bra mat. Finns massor med mysiga genuina restauranger precis utanför området, en liten bit ner för gatan finns även en svensk restaurang som är super populär =) Kanske inte det första man vill se när man åker bort men ändå lite roligt =)
    Finns en jätte fin och lång strand så man slipper trängas även pool området är stort och jätte mysigt=)

Har varit på Rhodos men upplevde det som "stökigare" än Sandy bay då det var mer turister, men otroligt vackert med massor av stränder och trevliga människor =) 
    Ahhh, nu blev jag ju inte klokare... Jag har dock fått samma uppfattning som det du skriver ovan. Att Sandy Bay faktiskt är en by medans Kallithea är hotellet och massa fina stränder. Men inte så mkt mer. Det är just transfern som inte är roligt med dottern.
    Är det någon som vet avståndet Sandy Bay-> flygplatsen? På Vings sida står det bara antal minuter med bussen, vi tänkte dock inte ta bussen utan taxi varför det känns mer intressant att veta ett ungefärligt avstånd.

Alicia
  • LizzB
    Alicia 72 skrev 2011-02-21 09:17:09 följande:
    Ahhh, nu blev jag ju inte klokare... Jag har dock fått samma uppfattning som det du skriver ovan. Att Sandy Bay faktiskt är en by medans Kallithea är hotellet och massa fina stränder. Men inte så mkt mer. Det är just transfern som inte är roligt med dottern.
    Är det någon som vet avståndet Sandy Bay-> flygplatsen? På Vings sida står det bara antal minuter med bussen, vi tänkte dock inte ta bussen utan taxi varför det känns mer intressant att veta ett ungefärligt avstånd.

Alicia
    Jag ringdefaktiskt upp min mor och frågade hur lång tid det tog för oss ( åkte buss med dottern) hon sa att det tog högst 40 minuter med taxi, jag skulle tippa på ca: 30 faktsikt. Och om ditt barn är åk sjukt så kan du juh alltid kolla med bvc om ni kan få ett par åksjuke tabletter till resan?
    Min dotter har fått det varje gång då hon oftast mår jääätte kasst när hon både flyger och åker bil/buss.
    Vägen dit är inte jätte svängig och jobbig så iaf utan en ganska stor väg och det går även at stanna om man behöver det =)  
  • Alicia 72
    LizzB skrev 2011-02-21 09:49:50 följande:
    Jag ringdefaktiskt upp min mor och frågade hur lång tid det tog för oss ( åkte buss med dottern) hon sa att det tog högst 40 minuter med taxi, jag skulle tippa på ca: 30 faktsikt. Och om ditt barn är åk sjukt så kan du juh alltid kolla med bvc om ni kan få ett par åksjuke tabletter till resan?
    Min dotter har fått det varje gång då hon oftast mår jääätte kasst när hon både flyger och åker bil/buss.
    Vägen dit är inte jätte svängig och jobbig så iaf utan en ganska stor väg och det går även at stanna om man behöver det =)  
    Oj, vad bussigt av dig att kolla upp med din mamma!
    Vår dotter har åksjuketabletter men de hjälper föga. Det enda som hjälper nämnvärt är det gamla husmorsknepet plåster på naveln. Utan det funkar det absolut inte.
    Det har blivit lite bättre nu sista året men det är på villkor att det är vi som kör, dvs vi anpassar körningen helt efter henne. Inga snabba svängar, snabba inbromsningar, gasa, osv. Samt att hon får sitta så att hon ser och har fritt framför sig. I vår bil sitter hon bakåtvänd i framsätet och vi har helt fällt ryggstödet så att hon inte har stolsryggen precis framför sig. Annars funkar de inte.
    Såna krav kan man ju inte ställa i en taxi varför vi fortfarande verkligen avskyr att åka bil med henne om vi inte kan köra själva.

Nu verkar Cypern ha blivit ganska slutsålt bara över helgen så vi får sätta oss i kväll och se vad som finns kvar och väga för- och nackdelar.

Tack snälla för din hjälp!

Alicia
  • LizzB

så lite så=) Lycka till och ha en toppen semester :D

Svar på tråden Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern