• Anonym (Lite anonym)

v 20. Känner mig så tjock

Jag är jättelycklig över att äntligen vara gravid efter flera års försök. Men ändå finns den där viktångesten där. Men jag har förstått att det är vanligt? Jag vägde lite mer innan jag blev gravid men nu den senaste veckan tycker jag att jag blivit enorm (min sambo säger att det är en gullig liten bebismage) men liten vill jag inte påstå. Jag kan ha mina vanliga byxor än så länge men tröjorna är för små (brösten har också vuxit en hel del). Så än så länge är det mage och bröst som vuxit. En tröja jag kunde ha förra veckan sitter illa idag när jag provade den.

Jag läste på en sida att det är normalt att gå upp 1/2 kg i veckan fram till förlossningen (typ från v 19-20) och jag hoppas att det inte är sant. Jag vill inte gå upp så mycket till innan det är dags.

Jag försöker äta så bra som möjligt, äta nyckelhålsmärkt och sådär. På helgen äter jag godis men försöker skippa sånt under veckorna. Jag kan inte äta mindre än vad jag gör för då mår jag illa. Tidigare åt jag inget på kvällarna men nu måste jag äta en kvällsmacka för att inte må illa och kräkas. Fuskar jag en kväll så slutar det med att jag kräks och mår illa hela dagen efter också. Så jag antar att jag går upp i vikt eftersom jag äter mer än vad jag är van vid? Eller hade jag gått upp i vikt ändå?

Jag är lite orolig att jag kommer att bli dubbelt så stor som jag är nu (jag hoppas att det inte finns några belägg för min oro). Jag äter inte mer än vanligt tex till middag, utan blir mätt snabbare än tidigare.

Jag vet inte vad jag vill med denna tråd, bara skriva av min viktoro lite. Kanske höra att det är helt normalt att gå upp i vikt och att jag inte alls behöver bli dubbelt så stor innan förlossningen. Jag har inte samlat på mig vätska än i alla fall, jag är inte svullen och jag kan ha mina ringar och så (kollade både äggvita och socker hos bm förra veckan och då var allt bra).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 15:10
    Jag glömde att skriva att jag rör på mig så mycket jag kan. Tar promenader varje dag.
  • Svar på tråden v 20. Känner mig så tjock
  • Angelica8912

Kanske försök att röra på dig mycket så lägger du inte på dig de "där extra"? Gå upp ska man ju, det är ju en bebis därinne :)

Men jag förstår dig! Jag går in i v39 imorgon och har gått upp 20 kg. En del vätska med. Jag känner mig dock inte mycket större, bara en stooor mage.

• Anonym (Lite anonym)
    Angelica8912 skrev 2011-02-21 14:49:51 följande:
    Kanske försök att röra på dig mycket så lägger du inte på dig de "där extra"? Gå upp ska man ju, det är ju en bebis därinne :)

Men jag förstår dig! Jag går in i v39 imorgon och har gått upp 20 kg. En del vätska med. Jag känner mig dock inte mycket större, bara en stooor mage.
    Jag glömde skriva att jag rör på mig så mycket som jag kan. Går på promenader varje dag (ca 30min-1 timma). Tidigare motioncyklade jag men det går inte eftersom jag får så ont då.

Tack för ditt svar. Och att du förstår mig

Lycka till med tiden som du har kvar innan det är dags.
  • isolande

Jag förstår dig verkligen, har själv haft ätstörningar tidigare och var livrädd för att gå upp i vikt under graviditeten.  Jag håller igång helt enkelt, går till gymet ofta (4-5 ggr/ vecka) även om jag inte tränar lika hårt som jag gjorde innan. Försöker äta nyttiga mellanmål osv.

Är i v 28 nu och börjar inse att jag bara lagt på mig om mage och bröst. Mina armar är muskulösa och jag ser inte fläskig ut på resten av kroppen. Det gör mig lite mer lugn, eftersom det inte verkar som jag kommer rusa iväg och bli jättestor.

Men man måste inse oxå, att man SKA gå upp i vikt, man KLARAR inte att bara äta tre mål mat/dag som innan, och man ORKAR inte träna jättehårt, även om man skulle vilja.

Var glad att du slipper de värsta av graviditeter med foglossning och vätskesamling, svamp och ett helvete från dag 1 istället. Var så sund du orkar och klarar av, så ska du se att du inte kommer skena iväg viktmässigtSolig

Och: väg dig inte! Jag förklarade för min BM att jag haft ätstörningar tidigare och att hon gärna fick väga mig om hon var tvungen, men jag ville inte veta resultatet.

• Anonym (Lite anonym)
    isolande skrev 2011-02-21 15:56:51 följande:
    Jag förstår dig verkligen, har själv haft ätstörningar tidigare och var livrädd för att gå upp i vikt under graviditeten.  Jag håller igång helt enkelt, går till gymet ofta (4-5 ggr/ vecka) även om jag inte tränar lika hårt som jag gjorde innan. Försöker äta nyttiga mellanmål osv.

Är i v 28 nu och börjar inse att jag bara lagt på mig om mage och bröst. Mina armar är muskulösa och jag ser inte fläskig ut på resten av kroppen. Det gör mig lite mer lugn, eftersom det inte verkar som jag kommer rusa iväg och bli jättestor.

Men man måste inse oxå, att man SKA gå upp i vikt, man KLARAR inte att bara äta tre mål mat/dag som innan, och man ORKAR inte träna jättehårt, även om man skulle vilja.

Var glad att du slipper de värsta av graviditeter med foglossning och vätskesamling, svamp och ett helvete från dag 1 istället. Var så sund du orkar och klarar av, så ska du se att du inte kommer skena iväg viktmässigtSolig

Och: väg dig inte! Jag förklarade för min BM att jag haft ätstörningar tidigare och att hon gärna fick väga mig om hon var tvungen, men jag ville inte veta resultatet.
    Tack för ditt snälla och peppande svar
    Det är skönt att läsa och höra att man ska gå upp i vikt, det sa även min doktor när jag pratade med henne. Jag slipper tyvärr inte svamp och foglossning (fast det är ingen foglossning från helvetet än i alla fall), jag nämnde bara inte det Men än så länge kan jag tack och lov gå på promenader (även om jag får stanna upp ibland eftersom det gör ont). Jag får ondare efteråt också men jag kan inte skippa det.

Jag har också sagt att jag inte vill veta vad jag väger, min bm respekterade det då och sa inget. Men sist så visade hon mig pappret om mig och då stod vikten (försöker att sudda ut det ur minnet), hon skulle visa blodtrycket men min blick drogs till vikten.

Jag känner också att det är skönt att jag inte gått upp mer på kroppen än magen och brösten. Men kan inte sånt komma senare?

Tack för dina råd och lycka till i din fortsatta graviditet {#emotions_dlg.flower}
  • Desertchick

TS: Haha, vänta bara tills du kommer till slutet av graviditeten! Då kommer du känna dig tjock. Jag är i v. 36 nu och känner mig som världens största. Min man och jag var bjudna på fest i går och jag hade på mig en klänning. Jag var tvungen att fråga honom om och om igen: "ser jag ok ut?".  Kände mig så osäker. Jag bara "Jag är såååå tjock!", och han svarade "men du är ju gravid!".

Jag har aldrig vägt så här mkt, och ser fram emot att komma tillbaks till mitt gamla jag igen.

• Anonym (Lite anonym)
    Desertchick skrev 2011-02-21 16:12:52 följande:
    TS: Haha, vänta bara tills du kommer till slutet av graviditeten! Då kommer du känna dig tjock. Jag är i v. 36 nu och känner mig som världens största. Min man och jag var bjudna på fest i går och jag hade på mig en klänning. Jag var tvungen att fråga honom om och om igen: "ser jag ok ut?".  Kände mig så osäker. Jag bara "Jag är såååå tjock!", och han svarade "men du är ju gravid!".

Jag har aldrig vägt så här mkt, och ser fram emot att komma tillbaks till mitt gamla jag igen.
    Det är ju det jag är rädd för
  • Anonym (Lite anonym)

Ingen som har mer peppande att komma med? Att ingen ser ner på en gravid som har stor mage?

Att det inte alls behöver vara så att jag blir dubbelt så stor innan det är dags?

Skulle behöva lite kloka ord från er som vet.

• Busflickan

Alltså.. Din mage kommer bli mycket större. Såklart! Det ska få plats en människa där! Men hur mycket du lägger på resten av kroppen är olika. Min bästa vän fick barn för 3 veckor sedan och nu väger hon mindre än hon gjorde när hon blev gravid.

Sålänge du rör lite på dig och äter vettigt så kommer du bara att gå upp det kroppen behöver. Men det är givetvis helt normalt och önskvärt att du går upp i vikt.

• Anonym (Lite anonym)
    Busflickan skrev 2011-02-22 08:59:12 följande:
    Alltså.. Din mage kommer bli mycket större. Såklart! Det ska få plats en människa där! Men hur mycket du lägger på resten av kroppen är olika. Min bästa vän fick barn för 3 veckor sedan och nu väger hon mindre än hon gjorde när hon blev gravid.

Sålänge du rör lite på dig och äter vettigt så kommer du bara att gå upp det kroppen behöver. Men det är givetvis helt normalt och önskvärt att du går upp i vikt.
    Tack så mycket för ditt svar Jag vet att jag är lite patetisk som startar en sån här tråd och sedan ber om mer peppning. Men det känns så mycket bättre av att läsa kommentarer som dina.

Låter bra som det blev för din kompis.

Sedan antar jag att det är rätt vanligt att känns såhär, många är ändå rädda att gå upp mycket i vikt (inte så konstigt med tanke på att de flesta oftast försöker gå ner, så även om det är ett mirakel i magen så blir det konstigt att gå upp i vikt).

Jag träffade mamma igår och hon sa "Men nu börjar lilla magen komma fram". Så jag får försöka tänka att jag överdriver själv, mamma är den ärligaste jag vet och om jag hade blivit stor som ett hus redan hade hon garanterat sagt det. Jag vet att jag kommer att få mycket större mage, men det skrämmer mig lite ändå. Att nån doktor ska tycka att jag är tjock och att jag gått upp för mycket i vikt.
  • isolande
    Anonym (Lite anonym) skrev 2011-02-22 09:13:41 följande:
    Tack så mycket för ditt svar Jag vet att jag är lite patetisk som startar en sån här tråd och sedan ber om mer peppning. Men det känns så mycket bättre av att läsa kommentarer som dina.

Låter bra som det blev för din kompis.

Sedan antar jag att det är rätt vanligt att känns såhär, många är ändå rädda att gå upp mycket i vikt (inte så konstigt med tanke på att de flesta oftast försöker gå ner, så även om det är ett mirakel i magen så blir det konstigt att gå upp i vikt).

Jag träffade mamma igår och hon sa "Men nu börjar lilla magen komma fram". Så jag får försöka tänka att jag överdriver själv, mamma är den ärligaste jag vet och om jag hade blivit stor som ett hus redan hade hon garanterat sagt det. Jag vet att jag kommer att få mycket större mage, men det skrämmer mig lite ändå. Att nån doktor ska tycka att jag är tjock och att jag gått upp för mycket i vikt.
    Angående det där med kommentarer om att magen växer... jag HATADE det i början! Folk förstår inte hur märkligt det är att höra kommentarer om sin kropp dagarna i ända helt plötsligt. Inte kommenterar man väl andras kroppar annars? Jag fick ångest varje gång någon sneglade på magen och pratade bort alla försök till konversation kring min förändrade kropp.

Nu e magen så stor och kroppen liten att jag känner mig ok i min gravida kropp. Men det har verkligen inte varit lätt att bli ett objekt för andras nyfikna blickar alltså, fy fan säger jag bara.....

TS, du är inte ensam eller löjlig. Kom ihåg att poängen är att du ska bära fram ett friskt barn i en sund kropp. Även om du går upp nu så kommer det mesta rasa av dig efteråt och ammar du får du hjälp på traven. Jag tror knappast att det är sådana som du som går upp megamegamycket eftersom du faktiskt tänker på vad du äter och rör på dig. Mer kan du inte göra Glad
  • Anonym (Lite anonym)
    isolande skrev 2011-02-22 09:24:10 följande:
    Angående det där med kommentarer om att magen växer... jag HATADE det i början! Folk förstår inte hur märkligt det är att höra kommentarer om sin kropp dagarna i ända helt plötsligt. Inte kommenterar man väl andras kroppar annars? Jag fick ångest varje gång någon sneglade på magen och pratade bort alla försök till konversation kring min förändrade kropp.

Nu e magen så stor och kroppen liten att jag känner mig ok i min gravida kropp. Men det har verkligen inte varit lätt att bli ett objekt för andras nyfikna blickar alltså, fy fan säger jag bara.....

TS, du är inte ensam eller löjlig. Kom ihåg att poängen är att du ska bära fram ett friskt barn i en sund kropp. Även om du går upp nu så kommer det mesta rasa av dig efteråt och ammar du får du hjälp på traven. Jag tror knappast att det är sådana som du som går upp megamegamycket eftersom du faktiskt tänker på vad du äter och rör på dig. Mer kan du inte göra Glad
    Vad gullig du är

Skönt att du vet vad jag menar. Jag vill inte heller att folk ska kolla på min mage och fundera på hur mycket den har växt. Jag gör likadant, försöker få dem att fokusera på annat, att prata bort det. Också försöker jag gömma mig i större kläder så det inte ska synas lika mycket.

Så det är mest din mage som vuxit? Jag hoppas att det stannar vid brösten och magen för min del, på nåt vis känns det lättare än om det ska sätta sig över hela kroppen.

Tack för att du förstår och skriver att jag inte är löjlig. Det stärker mig
  • Anonym (Lite anonym)

Nåt som hjälper lite är att goggla på gravida v 20. Och kolla på bilderna. Då ser man att alla har olika storlekar på deras magar och att man är fullt normal själv. Ok, det kanske inte hjälper mig så mycket att kolla på de som är jättesmala och har pyttesmå magar. Men att kolla på lite större magar (vissa magar är mycket större än min), då blir jag lite lugnare. Och får känslan av att jag är normal

• Desertchick

Jag håller med om att det var jobbigt i början när folk började kommentera magen min. Sen hade jag folk (bekanta) som klappade på magen också, då när det inte direkt var en bebis mage. Jag bara "du vet väl att du klappar min fläsk mage va?": Haha!   
    Det är nåt som är helt sjukt också....det är som magen är som en magnet. Folks händer bara dras till den. Än så länge har jag inte haft främmande folk röra den (tack och lov för det!), utan bar folk jag känner.  Så det kommer du att upptäcka. Och det är helt okej att säga i från då.

• Anonym (Lite anonym)
    Desertchick skrev 2011-02-22 15:53:23 följande:
    Jag håller med om att det var jobbigt i början när folk började kommentera magen min. Sen hade jag folk (bekanta) som klappade på magen också, då när det inte direkt var en bebis mage. Jag bara "du vet väl att du klappar min fläsk mage va?": Haha!   
    Det är nåt som är helt sjukt också....det är som magen är som en magnet. Folks händer bara dras till den. Än så länge har jag inte haft främmande folk röra den (tack och lov för det!), utan bar folk jag känner.  Så det kommer du att upptäcka. Och det är helt okej att säga i från då.
    Hahaha vilket bra svar Vad sa dom då?

Skönt att du sluppit fraämmande människors händer på din mage, det vill inte heller jag ha. Undra om jag ens skulle ha mod att säga ifrån, jag är för mesig ibland. Jag vill helst inte att någon annan än min sambo ska ta på min mage. Mamma skulle inte heller vara så farligt, eller mina små söta syskonbarn. Men tanken på att svärmor skulle ta på min mage, nej det vill jag inte.

Det känns också som att folk glor mer på mina bröst (som blivit rejält stora). Jag förstår väl att det är lätt att blicken dras dit, men det känns lite fel med tanke på att det beror på att jag är gravid.
  • Desertchick

De blev lite generade tror jag. Jag var ju mest svullen och gasig.

Man måste kunna säga i från. Hur skulle de gilla om du kom och klappade på deras mage tex?

• Anonym

känner igen mig i allt ni skriver om fläskmagar osv.  en fundering som ofta kommer är om det är barnet som ökar eller jag, har inte 'fattat' än att vi är en och samma. går dock hos dietist och hon säger tvärtom att man ska väga sig varje dag och acceptera uppgången hekto för hekto, annars kan det bli en chock när man får veta att man plötsligt ökat 15 kg.

• Anonym (Lite anonym)
    Desertchick skrev 2011-02-22 16:04:53 följande:
    De blev lite generade tror jag. Jag var ju mest svullen och gasig.

Man måste kunna säga i från. Hur skulle de gilla om du kom och klappade på deras mage tex?
    Haha det fattades bara annat än att de skulle bli generade.

Du har rätt i att man måste kunna säga ifrån, jag får försöka göra det om den situationen uppstår. Haha ja eller klappa tilbaka
  • Anonym (Lite anonym)
    Anonym skrev 2011-02-23 17:16:44 följande:

känner igen mig i allt ni skriver om fläskmagar osv.  en fundering som ofta kommer är om det är barnet som ökar eller jag, har inte 'fattat' än att vi är en och samma. går dock hos dietist och hon säger tvärtom att man ska väga sig varje dag och acceptera uppgången hekto för hekto, annars kan det bli en chock när man får veta att man plötsligt ökat 15 kg.

Skönt med ännu en som känner igen sig. Vi får väl tänka att det är barnet som ökar, den ska gå upp i vikt och allt annat som man får på köper (livmodern som växer, brösten och magen).

Jag väger mig inte så jag skulle nog må sämre om jag fick se min vikt stirrandes mot mig varje dag (min bm får väga mig men inte berätta vad jag väger).
Svar på tråden v 20. Känner mig så tjock