• Hemlighet

2 åring vaknar på natten och vägrar somna om i sin säng

Får lägga frågan här för jag kan inte få in den på sömn/dygnsrytm:-/

Vi har en dotter på 2 år som har en tid tillbaka börjat vaknat igen på natten runt 2-5 tiden och vägrar somna om i sin säng.
    Vi har fått tagit över henne till våran säng, men det tar ett tag för henne att komma till ro i den. Hon skall pilla på oss, och stöka runt vilket resulterar i att vi är trötta konstant.
    Vi har testat att lägga henne i hennes säng igen men hon gallskriker, och det kan inte vara kul för våra grannar:-S
    Vi har suttit i hennes rum tills hon har somnat, men vi får ju ingen sömn.
    Samma sak med att sitta med henne i soffan i famnen tills hon somnar men man är rätt trött kl 3 på natten

Finns det något att göra?
    Vad har ni gjort om ni har varit med om liknande situation?
    Behöver massa tips och råd!

• Svar på tråden 2 åring vaknar på natten och vägrar somna om i sin säng
  • hannamiller

Vår 2-åring kommer vet inte vilken tid det är..  men på natten så  kommer han in till oss och hoppar upp i vår säng..
    Ibland somnar han om ibland inte.. Men ack jag får inte plats i sängen.. Mannen och vår son tar all plats..  
    Så jag sover väldigt dåligt..
    Så jag hänger med på att få tips...

• Shasti

Vår dotter på 2,5 är likadan och vi har löst det med att hennes säng står brevid en annan säng där man kan lägga sig om hon vaknar på natten och kommer över till oss. Då går en av oss och lägger sig i den sängen med henne. Alla får åtminstone plats bra även om man blir väckt. Annars kan ni ju helt enkelt samsova allihop tills hon lär sig sova själv. Det har vi också gjort, haft hennes säng stående brevid vår dubbelsäng.

• ArtISkin

Jag är precis i samma situation. Min dotter är iofs 2,5 år men hon vaknar också ofta på natten och vägrar somna om i sin egna säng. Jag får heller ingen plats i sängen och sover otroligt dåligt. Mitt tips är, som ibland fungerar bra är att sätta på en film på lågt ljud i sovrummet om ni har tv där förstås. Då brukar hon komma till ro och somnar relativt snabbt än om hon bara ligger där och vi somnar om. Men det fungerar inte alltid

• La Lola

Ts
    Sover hon i eget rum?
    Vad händer om ni ställer hennes säng intill eran?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hemlighet

Hon har sovit i eget rum från när hon var 1år. När hon har varit sjuk och vaknat ofta på natten så har vi tagit in hennes säng till vårat rum.
    vi har haft funderingar på att köpa en madrass så en av oss kan gå in i hennes rum och sova med henne där, men vi vill inte "skäma bort" henne med att vi alltid ligger där när hon skriker. Känns som om det blir som en ond cirkel, eller tänker jag fel?

• La Lola
    Hemlighet skrev 2011-02-21 15:58:24 följande:
    Hon har sovit i eget rum från när hon var 1år. När hon har varit sjuk och vaknat ofta på natten så har vi tagit in hennes säng till vårat rum.
    vi har haft funderingar på att köpa en madrass så en av oss kan gå in i hennes rum och sova med henne där, men vi vill inte "skäma bort" henne med att vi alltid ligger där när hon skriker. Känns som om det blir som en ond cirkel, eller tänker jag fel?
    Man skämmer inte bort barn med närhet!

Här samsover vi.
    Det ger inte bortskämda barn.

Testa med en madrass!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mrs Firren

Vi har samma "problem" med våran tvååring men har valt att acceptera läget. Nån gån blir det bättre. Lillkillen sover i eget rum men vi har köpt en 140 cm-säng som står på golvet utan ben. Eftersom nån av oss sover hos honom nån del av natten kändes det viktigt att vi får sova bra. Nu blir ju sömnen lidande iaf, men utan den stora sängen hade det inte funkat. Så mitt tips: investera i en riktigt bred säng som både barn och vuxen får plats i och sen får föräldrarna turas om att sova hos barnet. Hos oss tar Mr Fisk två av tre nätter med lillkillen, men jag tar istället alla tidiga mornar. Hitta ett sätt som funkar - livet ska funka.

• CaCC

Hur somnar hon på kvällen? Somnar hon själv i sin säng då utan att ni är i rummet?

• vittra
    Hemlighet skrev 2011-02-21 15:58:24 följande:
    Man skämmer som sagt inte bort barn med närhet och trygghet, det är tydligt att hon behöver lite extra just nu och det enda rätta är att ge henne det. Vi flyttade in dotterns säng intill vår när hon var sådär, och på så sätt lyckades vi tom få henne att sova hela nätter. Hon kände sig trygg. Och det kan aldrig bli fel! Så ja, du tänker fel. Det blir ingen ond cirkel, det kommer sådana här perioder till och från när de är så här små. Det är övergående, men man kan ju inte räkna med att de ska födas som självständiga individer!
  • Hemlighet

Vittra: nej man kan inte skämma bort dom med närhet och nej dom föds inte som självständiga individer! Men vi har haft sådana här perioder till och från och dom har gått över på någon dag. Jag är en sådan person som inte vill sitta i min dotters rum tills hon har somnat, det är våra uppfostran om man kan kalla det så.
    I natt flyttade vi in sängen i vårar sovrum och hon vaknade och ville komma över till oss, men efter lite om och men så somnade hon om i din säng.
    Vi får ha hennes säng inne hos oss ett tag.

Svar på tråden 2 åring vaknar på natten och vägrar somna om i sin säng