Snooze skrev 2011-04-05 18:48:45 följande:
Men nu får du väl ändå ge dej. Väljer du medvetet att misstolka det jag skriver bara för att det är roligt? Finns det bara antingen eller i din värld? Jag gör ett sista försök sen får det vara...
Skillnaden på att hantera och hantera är ganska stor. Visst hanterar vi våra djur, något annat har jag heller aldrig skrivit. Det måste man. Vid matning, rengörning osv. Och det är så självklart så jag missade att specificera just det och jag har heller aldrig skrivt att vi aldrig någonsin tar ut ormarna ur terrariet.
Men det är ett långt steg till att behandla en reptil på samma sätt som tex en kanin eller kattunge. Där är det helt okej att sitta i soffan och gosa. Framförallt handlar det om habitatet, du kan inte återskapa reptilens rätta miljö utanför terrariumet. Klarar du inte av att se skillnaden på dessa två sätt så kan jag inte göra mycket åt det...men frågar du vilken seriös uppfödare som helst så tror jag nog att merparten ger samma åsikt som mej.
Jag har aldrig påstått att du/ni hanterar era reptiler som gosedjur, det var ett allmänt konstaterande.
Och om man som nybörjare väljer en orm för att det är "tufft" att gå runt med en runt halsen...ja, då blöder mitt hjärta.
så som du förklarade innan så menar du att man inte ska ta ut dom eller hantera som. det är dubbelmoral i det su skriver. MEN det finns dom personerna som sitter och har sina reptiler i soffan och "gossar" eller vad du vill kalla det. och dom gör det utan problem. och en orm mår inte dåligt av att krypa runt på golvet och se sig om kring. men det kanske du med tyckder är fel.
ett terarrium är inte heller deras rätta miljö för det är ute i naturen från första början.
då jag är en seriös uppfödare själv så av leopardgecko/tjocksvansgecko/fransgecko. vet jag skillnaden med et är skillnad på¨hur du har beskrivigt dom innan.
och vill folk ha en boa runt halsen så låt dom för FAN ha det blir dom strypta så blir dom. är man så dum i huvudet att man gör det så får man skylla sig själv vet man inte bättre ska man FAN inte ha en orm heller