• Rosa Helena

Hur spåra Ip-nummer?

Nu alla klokingar behöver jag lite hjälp av er.
    Jag har en blogg och har på senare tid råkat få någon "på halsen" som kommenterar på diverse mindre angenäma sätt.. Visst, jag kunde ändra inställningar så det inte går att kommentera anonymt men jag har en önskan om att de som är seriösa och kommenterar på ett givande sätt kan få fortsätta.
    Jag skulle så brinnade vilja veta vem det är som ligger bakom alla hemska saker och undrar om man på ngt vis kan spåra ip adressen? Jag har kommit fram till så mkt att jag hittat en sida där man kan spåra sånt men frågan kommer ju då, kan man  se vilken ip som avsändaren skriver från?
    Någon klok människa som kan hjälpa mig. Tacksam för alla klokheter :)

• Svar på tråden Hur spåra Ip-nummer?
  • Auctoritas
    Rosa Helena skrev 2011-02-21 22:41:15 följande:
    Nu alla klokingar behöver jag lite hjälp av er.
    Jag har en blogg och har på senare tid råkat få någon "på halsen" som kommenterar på diverse mindre angenäma sätt.. Visst, jag kunde ändra inställningar så det inte går att kommentera anonymt men jag har en önskan om att de som är seriösa och kommenterar på ett givande sätt kan få fortsätta.
    Jag skulle så brinnade vilja veta vem det är som ligger bakom alla hemska saker och undrar om man på ngt vis kan spåra ip adressen? Jag har kommit fram till så mkt att jag hittat en sida där man kan spåra sånt men frågan kommer ju då, kan man  se vilken ip som avsändaren skriver från?
    Någon klok människa som kan hjälpa mig. Tacksam för alla klokheter :)
    Om din blogg lagrar denn information så kan du ju se det, annars får du väl vända dig till ditt webhotell. Vem som i sin tur finns bakom IP-adressen, den informationen får bara polisen ut.
    Argumentum ad rem
  • Tenshii

Läser inte folk tidigare skapade trådar eller söker lite innan? Detta är ju tredje tråden om exakt samma sak idag. 

• Amazina
    Tenshii skrev 2011-02-21 23:50:26 följande:
    Läser inte folk tidigare skapade trådar eller söker lite innan? Detta är ju tredje tråden om exakt samma sak idag. 
    Jaha!? Men att skapa femtioelfte tråden om "fina pojknamn" eller "är jag gravid trots att testet är negativt", det är ok eller?
  • jaghopparhögt
    Amazina skrev 2011-02-21 23:56:08 följande:
    Jaha!? Men att skapa femtioelfte tråden om "fina pojknamn" eller "är jag gravid trots att testet är negativt", det är ok eller?
    Egentligen inte.
  • jaghopparhögt

Och nej för hundrande gången eller något, man kan inte spåra ip-adresser.
    Eller snarare, du kan inte spåra ip-adresser så det är bara att glömma hela grejen.

• Auctoritas
    jaghopparhögt skrev 2011-02-22 00:00:49 följande:
    Och nej för hundrande gången eller något, man kan inte spåra ip-adresser.
    Eller snarare, du kan inte spåra ip-adresser så det är bara att glömma hela grejen.
    Jo, du kan spåra IP-adressen, men du kan inte få ut vem som använder den. Glad
    Argumentum ad rem
  • Tenshii
    Amazina skrev 2011-02-21 23:56:08 följande:
    Nej, det har jag inte påstått heller. Vakande du under sängen idag eller? 
  • Lellebror

du kan få fram ungefär vilket område ip adressen finns.
    Fast den kan fela en hel del.
    Mitt ip när jag hade adsl visade oftast att jag var i åmål, och jag bor i skaraborg

• jlhm

Använder man Tor så kan det visa att man kommer från en annan världsdel.

• Ulf Harrys Farsa
    Auctoritas skrev 2011-02-22 00:02:02 följande:
    Jo, du kan spåra IP-adressen, men du kan inte få ut vem som använder den. Glad
    du kan kanske få fram den geografiska platsen för leverantörens sista nod, inget annat.
  • Auctoritas
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-02-22 16:23:13 följande:
    du kan kanske få fram den geografiska platsen för leverantörens sista nod, inget annat.
    Ja, skrev jag något annat?
    Argumentum ad rem
  • SmulanSmulan
    Även om du hittar ipadressen betyder inte det att du någonsin får reda på vem det är, internetleverantören lämnar inte ut uppgifterna till dig eller fl, polisen kan få ut informationen men det kräver misstanke om brott som kan ge fängelsestraff, och åklagare måste vara den som ger polisen rätt att hämta uppgifterna.

Man kan ta reda på område via vissa sökmotorer som finns, men dom sniffar endast av infromation i leverantörens nät-nod Om dom nu angett vart apparaten står, mitt ipnummer hemma visar att jag är straxt utanför paris ;)
  • SmulanSmulan
    Hur gör man då om dom sitter på skydda IP-nummer som tex företag, bibblan, kommunen, sjukhus, myndigheter m.m. o,s.v
  • SmulanSmulan
    Vad man har har hört  på rykte vägen på ntätet. Så hinner inte polisen med saker och ting. Dom priotera andra saker i stället. Dom tar det som är ännu viktigare.
Svar på tråden Hur spåra Ip-nummer?