• Skehamn2012

Borde kattägare ha samma strikta ägaransvar och tillsynsplikt som hundägare?

"I lagen om tillsyn över hundar och katter så SKA
    dom hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter"

För hundägare gäller det att hunden ska hållas instängd eller kopplad och man måste ha koll på den hela tiden så den inte ställer till något vilket inte är det lättaste alla ggr men man gör sitt bästa.
    Man måste även plocka upp hundens avföring. Det är vi skyldiga att göra. En hundägare har enormt mycket skyldigheter.

Lagen gäller även katter men där har samhället varit otroligt tolerant. Katter släpper man ut och dom får springa vind för våg utan minsta tillsyn. Dom bajsar och kissar på folks tomter, stolsdynor, barnens sandlådor osv osv. Det måste man bara acceptera. Det går inte att sätta dit en kattägare för vad katten ställer till med.
    Dom får göra vad dom vill i princip. Varför är vi så toleranta där men inte vad gäller hundar.
    Lagen borde väl vara lika för hundar och katter eller?

Vad tycker du? Ni ser frågan i rubriken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde kattägare ha samma strikta ägaransvar och tillsynsplikt som hundägare?
  • lövet2

Nej. Hundar är farliga djur. De kan bita i hjäl en människa. En vanlig huskatt är inte farlig på det sättet.
    Dessutom är utekatter nyttodjur som håller efter råttor och möss, till gagn för alla i omgivningen. Därför måste de få ha en helt annan frihet än vad hundar har ...

• Kinya
    lövet2 skrev 2011-02-22 07:59:28 följande:
    Nej. Hundar är farliga djur. De kan bita i hjäl en människa. En vanlig huskatt är inte farlig på det sättet.
    Dessutom är utekatter nyttodjur som håller efter råttor och möss, till gagn för alla i omgivningen. Därför måste de få ha en helt annan frihet än vad hundar har ...
    Säg det till allergikern vars hem blir invaderat av grannens katter som tycker att hans/hennes soffa är världens mysigaste plats att ligga på!

Självklart borde det vara samma strikta ägaransvar och tillsynsplikt för kattägare som för hundägare!!

/Sassa 82, som har två innekatter som inte stör någon.
  • lövet2
    Kinya skrev 2011-02-22 08:07:19 följande:
    Säg det till allergikern vars hem blir invaderat av grannens katter som tycker att hans/hennes soffa är världens mysigaste plats att ligga på!

Självklart borde det vara samma strikta ägaransvar och tillsynsplikt för kattägare som för hundägare!!

/Sassa 82, som har två innekatter som inte stör någon.
    Kan katter gå genom väggar?
  • Teddyn87
    lövet2 skrev 2011-02-22 08:09:58 följande:
    Nej men alla har väl RÄTT att ha fönster eller dörrar öppna? ;)

Ja, katter må vara nytto djur MEN det borde ändå skärpas :/ Inne i samhällen ser jag absolut ingen anledning att ha utekatter! eller rättare sagt ca 30 st på ett litet samhälle ;P
    Då de INTE bara gör nytta! Går på bilar, kissar i trappuppgångar, gräver upp folks rabatter osv! Skade verkan med en katt kan också göras lång!! tyvärr!

Jag förstår hela argumentet katter är bra att ha ute och inte FARLIGA! Må vara sant att en hund kan bita ihjäl någon men då är det ju i grund och botten fel..på alla sätt o vis!
    En katt kan också vara lika elak..ja men visst <;)

Inne kattsägare ;D
  • Nesss
    lövet2 skrev 2011-02-22 08:09:58 följande:
    Vill man vädra, alltså ha fönster/dörr öppen så är det väl ganska simpelt för en katt att ta sej in..

Jag tycker absolut att det ska vara samma regler. Förstår inte varför man ens skaffar en katt som man ändå inte ser skymten av.
  • Mandel

Jag har aldrig råkat ut för att en katt rusar fram mot mig och mjauar högt och fräser ilsket åt mig.
    Jag har heller aldrig sett en massa kattbajs i dikeskanterna eller en massa kattkiss på snöhögarna.
    Jag har heller aldrig blivit omkullsprungen av en katt, nedsmutsad av smutsiga kattassar när en katt som jag möter hoppat upp på mig.
    Jag har heller aldrig blivit utmjauad när jag är ute och går och går förbi en trädgård där det bor katter.

Jag har däremot blivit biten av en hund, nedsmutsad, utskälld, en lös hund som jagat min katt i MIN trädgård, trampat i hundskit, ramlat i snöhögar med hundkiss, fått hundkiss på bilen osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • poirot

Nej, det ska vara möjligt att ha utekatt och det skulle man inte kunna om det var samma strikta ägaransvar som för hund. 

• Mandel

Om ens katt förstör för andra och vållar obehag så ska man självklart ta ansvar för att lösa problemet och ersätta skador.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • kirsty
    Mandel skrev 2011-02-22 08:17:53 följande:
    Jag har aldrig råkat ut för att en katt rusar fram mot mig och mjauar högt och fräser ilsket åt mig.
    Jag har heller aldrig sett en massa kattbajs i dikeskanterna eller en massa kattkiss på snöhögarna.
    Jag har heller aldrig blivit omkullsprungen av en katt, nedsmutsad av smutsiga kattassar när en katt som jag möter hoppat upp på mig.
    Jag har heller aldrig blivit utmjauad när jag är ute och går och går förbi en trädgård där det bor katter.

Jag har däremot blivit biten av en hund, nedsmutsad, utskälld, en lös hund som jagat min katt i MIN trädgård, trampat i hundskit, ramlat i snöhögar med hundkiss, fått hundkiss på bilen osv.
    Själv har jag 3 katter och 3 hundar. Två av katterna skulle garanterat gärna springa fram till dig och smutsa ner dina kläder med tassarna, skrika åt dig skulle de också göra och garanterat jaga din katt i DIN trädgård också.
    Två av hundarna skulle du inte se röken av, de skulle behandla dig som luft.

SJÄLVKLART ska samma ansvar gälla för katt och hund. Katten är det ENDA tamdjur som tillåts driva runt fritt och jag förstår verkligen inte varför, ser ingen som helst anledning till det. Hästar, kaniner, hundar, fåglar, ALLA andra djur är det självklart att hägna in, vari ligger problemet att hägna in katter? Vi bor på landet men våra katter springer inte vind för våg hela dagarna, vi har byggt rastgård till katterna så de kan vara ute hur mycket de vill men på en begränsad yta, precis på samma vis som vi håller hästarna och hundarna.
  • Capt Janeway
    lövet2 skrev 2011-02-22 07:59:28 följande:
    Du uttryckte precis det jag ville säga
Svar på tråden Borde kattägare ha samma strikta ägaransvar och tillsynsplikt som hundägare?