• k girl

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Anonym skrev 2011-02-22 21:20:25 följande:
    Om ett barn inte kan sitta vid den åldern så kategoriseras det ju inte som sent, utan enormt sällsynt sent!
    Har aldrig hört om något liknande förut!!!!!
    Nja, ett barn som inte sitter vid 10 månader kategoriseras som "sent". Jag tror minsann att du tog i lite så du sprack där.
  • k girl
    Cloudy skrev 2011-02-22 17:40:52 följande:
    Hon verkar inte vara medveten om vad ett barn behöver och behöver såklart få reda på det.

Soc är nog de enda som skulle kunna hjälpa henne eftersom hon själv inte verkar vara villig att ta till sig råd eller inse att hon gör fel.

Ett barn på 1 år ska kunna sitta och ska ha börjat gå lite lätt eller iallafall stå mot möbler. Ett barn på 1 år ska också ha rätt att få två lagade mål mat varje dag utöver frukost och mellanmål. Att barnet är tjockt beror nog bl a på den låga aktivitetsnivån.
    När min son var ett fick han inte mellanmål, då ammade han alla mellanmål. Hans tillväxtkurva har varit jättefin. Vi introducerade ett mellanmål på eftermiddagen för någon månad sedan, oftast är han inte speciellt intresserad utan ammar bara. Barn är givetvis olika. Tvingar man i fast föda i ett barn som inte kan hantera konsistenser och inte har tillräckligt utvecklad munmotorik bara för att barnet biologiskt sett är ett år?
  • k girl
    Anonym skrev 2011-02-22 21:44:29 följande:
    Man kan ju undra vad folk gör med sina barn eller rättare sagt vad de inte gör med sina barn! Mitt barn satt vid 6 månader och kröp på alla fyra vid 7 och krälkröp vid 5. För mig låter det lustigt att det finns barn som inte kan sitta ens vid 8 månader, vad gör de med sina barn? Sitter de med sina barn i knäna hela dagarna eller vad? Barn måste uppmuntras för att utvecklas!
    Men snälla människa, lugna ner dig några hekton. För det första är barn olika, och för det andra kan givetvis barn ha medfödda funktionshinder eller funktionshinder som uppstod vid födseln.

Vad vill du ha, en klapp på axeln för att ditt barn var tidig på att sitta och krypa? Jag begåvades med ett barn som VÄGRADE vara på golvet och bara ville sitt med vid bordet fram tills dess att han lärde sig sitta själv. Han hatade babygymmet och babysittern men älskade att sitta i matstolen och titta på vad vi gjorde. När han lärde sig att sitta, före ditt barn för övrigt, var han skitnöjd med att sitta på arslet och hade inget som helst intresse av att ta sig någonstans.

Ditt barn är för i helvete inget facit på barns utveckling. Visste du att medianåldern för att sitta stadigt på golvet är 7-8 månader?

Barn måste lära sig att kontrollera sina muskler och de går igenom olika stadier, steg för steg. Det finns barn som kan dra sig upp till stående eller kan gå med stöd av ena handen men inte kan sitta stadigt - och det är helt normalt.

FYI, min knäfis till son trivs fortfarande bäst där han får vara med (= i knäet, eller stående på en stol bredvid mig när jag gör någonting), hans grovmotoriska utveckling är helt normal.
  • k girl
    Anonym (fråga) skrev 2011-02-23 11:55:17 följande:
    FEL! Man kan både uppmuntra barns kommunikationsförmåga och deras motoriska utveckling med mycket enkla medel. Exempel:

1. Se till att barnet får mycket tid på mage på golvet där de kan stärka ben, rygg, nackmuskelaturen och öva på att åla, krypa etc.
    2. Stimulera barnet med musik, sagor, ramsor, bilder med olika färger och kontraster.
    3. Försök kommunicera med barnet på alla vis. Klapp-lekar (barnet klappar i bordet en gång, du klappar en gång- barnet klappar två gånger, du klappar två gånger etc), gulla med barnet, gör olika ljud, barnteckenspråk mm. 
    4. Mycket kroppskontakt och närhet.

Barn som inte stimuleras (tänk på otäcka exemplel av vanvårdade barn som ligger i sina sängar hela dagarna) på verkas mycket negativt. Man kan ge sitt barn bättre eller sämre förutsättningar att utvecklas utifrån dess egna förmåga. 

Ang TS fråga så tycker jag inte att det är fel att fråga mamman. FRÅGA om hon har funderat över varför barnet inte kan sitta själv. FRÅGA om hon känner sig orolig, om BVC sagt något. Säg att du förstår att barn är olika men att du undrar om allt är ok.
    Det är ju en sak att uppmuntra den kommunikativa förmågan och den motoriska utvecklingen det vill säga ge en liten skjuts i positiv riktning, men det är en helt annan sak att påverka den så negativt som TS vill göra gällande. Det finns till exempel inte belägg för att användningen av gåstol påverkar den grovmotoriska utvecklingen negativt. Ett barn som inte är redo är dock inte redo hur mycket man än försöker öva.
  • k girl
    Anonym (usch) skrev 2011-02-23 13:10:56 följande:
    Hallå... Hade barnet haft ds hade det synts.
    Nej, det behöver faktiskt inte synas om ett barn har downs syndrom.
  • k girl
    Anonym (mammatill6) skrev 2011-02-24 10:09:28 följande:
    Slå en signal till BVC, dom behöver inte nämna att någon ringt, utan bara vara extra uppmärksamma vid nästa kontroll. Du kan också hjälpa till, ät lunch tillsammans och passa på att prata om barnens matvanor. Gå till en lekplats tillsammans och passa på att prata om vikten att låta barnen röra sig. Sätt inte bara barnen i en gunga utan hjälp dom att klättra, gräva, gå eller krypa osv. Barn ska vara ute minst en timme om dagen kan du kanske nämna för henne och självklart ska en  åring äta det övriga familjen äter. Dom måste få tugga. Yoggi och sånt är tillsammans med en smörgås ett mellanmål, ingen måltid.
    Ska de? Jag har inte varit ute med min ettåring på en vecka. Vi har haft mellan -25 och -35 här. Men visst, jag vanvårdar ju säkert honom.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!