Anonym skrev 2011-02-22 21:44:29 följande:
Man kan ju undra vad folk gör med sina barn eller rättare sagt vad de inte gör med sina barn! Mitt barn satt vid 6 månader och kröp på alla fyra vid 7 och krälkröp vid 5. För mig låter det lustigt att det finns barn som inte kan sitta ens vid 8 månader, vad gör de med sina barn? Sitter de med sina barn i knäna hela dagarna eller vad? Barn måste uppmuntras för att utvecklas!
Men snälla människa, lugna ner dig några hekton. För det första är barn olika, och för det andra kan givetvis barn ha medfödda funktionshinder eller funktionshinder som uppstod vid födseln.
Vad vill du ha, en klapp på axeln för att ditt barn var tidig på att sitta och krypa? Jag begåvades med ett barn som VÄGRADE vara på golvet och bara ville sitt med vid bordet fram tills dess att han lärde sig sitta själv. Han hatade babygymmet och babysittern men älskade att sitta i matstolen och titta på vad vi gjorde. När han lärde sig att sitta, före ditt barn för övrigt, var han skitnöjd med att sitta på arslet och hade inget som helst intresse av att ta sig någonstans.
Ditt barn är för i helvete inget facit på barns utveckling. Visste du att medianåldern för att sitta stadigt på golvet är 7-8 månader?
Barn måste lära sig att kontrollera sina muskler och de går igenom olika stadier, steg för steg. Det finns barn som kan dra sig upp till stående eller kan gå med stöd av ena handen men inte kan sitta stadigt - och det är helt normalt.
FYI, min knäfis till son trivs fortfarande bäst där han får vara med (= i knäet, eller stående på en stol bredvid mig när jag gör någonting), hans grovmotoriska utveckling är helt normal.