• Lolloooo

ni som bor i en 2:a med barn

hej!

hur gör ni som har ett barn, och bor i en 2:a?
    Sover ni båda i sovrummet, eller bor du i vardagsrummet och barnet i sovrummet?

Nån som har några smarta lösningar på hur man kan möblera om man som vuxen
    ska sova i vardagsrummet? inte så snyggt med en säng mitt i...
    bäddsoffa? funkar det att bädda ut varje dag?

Äh, måste ha lite insperation! hjälp tack! ;D

• Svar på tråden ni som bor i en 2:a med barn
  • stf

Varför ska ni flytta till mindre, separation?

Satsa på en större lägenhet är mitt tips :)

• Hej och Hopp

Min dotter sover i sovrummet - som är bara hennes rum. Jag sover i en bäddsoffa som blir som en dubbelsäng när man bäddar ut den i vardagsrummet. Jag tycker att det funkar bra. Det kan hända att jag inte bäddar upp den stressiga mornar men då gör jag det direkt när vi kommer hem -så att det är ett vardagsrum på dagen helt enkelt.

Viktigt att soffan är lättbäddad och att man har bra förvaring för sängkläderna. Jag har valt att ha dra-på-lakan på bäddmadrassen (som ligger i själva soffans förvarningsdel) Då är det snabbt och smidigt att bara rulla ihop/rulla ut madrassen.

Jag känner inget behov av en större lägenhet i dagsläget - min dotter är dryga 2.

• Renate78

Jag har en säng i vardagsrummet men har liksom du funderat o funderat på den smartaste lösningen. Letade länge o väl efter bäddsoffa som skulle funka dvs var tillräckligt mjuk att sova i men superlätt att bädda ihop men som också var snygg. Jag hittade ingen.
    Så det fick bli säng i vardagsrum så länge.
    Hoppas om några år kunna köpa en lite större lägenhet... när sonen blivit lite större. Nu är han 3!
    Hoppas du hittar något som funkar för dig. 

• Tess26

jag e en mamma med 2 barn. vi sover i vardagsrummet allihopa :) jag o 2åringen i dubbelsängen o 4åringen i egen säng......vardagsrummet  ei sovrummet o det går jättefin t o ser faktiskt bra ut :)

vi sover i vardagsrummet för att det blev mer plats för sängar o alla leksaker :)

• Pruttiluskan

Här bor vi i en 2:a med jävligt knepigt vardagsrum.
    En vägg med balkongdörr & fönster...På den sidan har jag tv framför.
    Ena längre väggen har 2 dörrar...imellan dörrarna har jag en expedithylla längs med väggen.
    Sängen har jag på andra kort sidan, mitt emot fönstret, från väggen & utåt.
    Där sängen slutar har jag satt en soffa rakt ur från väggen så den delar av.
    Trodde de skulle se knepigare ut än vad de gjorde. =)

...Om man lägger nån extra kudde så kan man titta på tv gött i sängen... ;)

• MayasMamma08

Jag och dottern sover tillsammans i sovrummet, hennes säng i ett hörn och min säng i ett annat Sovrummet och vardagsrummet är nästan lika stora. 

• mamsett

jag har 2st 90 sängar i vinkel i vardagsrummet, tycker det funkar bra. ofta vill sonen på 5 sova hos mig så han har en säng o jag en. Har även en lien hörnsoffa. Skulle vilja skärma av, men rummet är fyrkantigt så det går inte.
    Har funderat på sängen som det fanns länk till eller bäddsoffa, men kan inte bestämma mig. Har bott så här i 2,5 månad bara

• LforLove

Vi bodde i en 2,5:a tills dottern fyllde tre. Eftersom hon efter halva natten ville sova m oss nattade vi henne i vår dubbelsäng (180cm), vi köpte en bäddsoffa på Jysk med förvaring i divanen som vi sov i. När tjejen vaknade gick en av oss in t henne. Inga problem alls, OFTAST bäddade (dvs rullade ihop bäddmadrassen m allt i) vi direkt på morgonen. 

• elonora
    Queenie70 skrev 2011-02-22 10:32:25 följande:
    Mitt barn har sovrummet och jag har en rejäl bäddsoffa i vardagsrummet som blir en dubbelbädd. Mitt barn somnar i sitt eget rum, men kommer ut och kryper ned hos mig under natten. Oftast bäddar jag ihop den varje dag, men ibland ska erkännas att jag inte hinner eller orkar på morgonen, och sen när man kommer hem igen på kvällen så ska man ju snart lägga sig igen, så då får den vara.

Vilken bäddsoffa har du?
  • elonora

Vi är två vuxna och ett skolbarn som bor i en 2,5a där 0,5an behövs som matrum pga hur lägenheten är planerad. Vi har fyrkantigt vardagsrum & får inte plats med en säng större än max 120. Det ser inte för roligt ut så vi funderar på att göra oss av med sängen och köpa en bäddsoffa så vi dels kan ha ett hem som ser lite normalt ut, dels slipper armbågas om nätterna. Sovrummet är rätt stort och fungerar som barnrum & arbetsrum. Vi kan av olika skäl inte sova alla i rummet så det blir till att optimera den ytan vi har. Är för tillfället på jakt efter den bekvämaste bäddsoffan att använda regelbundet...

• Åsa1975

Är ensamstående sedan i höstas. Bor i en trea. Har två barn på 4 och 6 år. Har dem varannan vecka.

När de bor hos mig sover vi i ena sovrummet. Har satt ihop 2st 90cm sängar.
    Jag ligger i mitten.
    Mysigt att få krama om dem lite extra på natten och funkar toppen för oss. (Även barna är nöjda.)

• lantisen01

Jag har 3 barn, den minsta sover i ett  garderobs"rum" bara säng där. De andra sover i vardagsrummet + sovrummet, jag hamnar på sniskan på madrass i köket...eller så tar jag vardagsrummet när dottern sover hos sin pappa

• Jaja lägg ner nu

Men fyfan va white trash, hur fan kan ni sova i vardagsrummet? 

Lite förståeligt om man är nyseparerad och bor i Stockholm, men ni bor väl i små skitlägenheter i småstäder och tycker det är OK att inte ha något sovrum? Fyyyfan.

• nuharjagbytt
    Jaja lägg ner nu skrev 2016-02-25 16:03:38 följande:

Lite förståeligt om man är nyseparerad och bor i Stockholm, men ni bor väl i små skitlägenheter i småstäder och tycker det är OK att inte ha något sovrum? Fyyyfan.

Och vem är du att döma oss! Jag Fick inte låna till en trea men är glad idag för att min boende kostnad inte är högra.
  • nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2016-02-25 16:18:08 följande:

Och vem är du att döma oss! Jag Fick inte låna till en trea men är glad idag för att min boende kostnad inte är högra.

Högre
  • mammalovis

Det jag tänker är att en 2-årings säng är mindre om det är en liten lägenhet, men å andra sidan kanske det inte fungerar att låta 2-åringen sova i en hörna i vardagsrummet med draperi för och fortfarande se på tv för den vuxne på kvällen, annars kunde ju vuxensängen och barnens leksaker finnas i sovrummet och vardagsrummet fortfarande användas som tv-rum.

• Gosedjuret
    Jaja lägg ner nu skrev 2016-02-25 16:03:38 följande:

Om man bor i ett av de bästa områdena i en storstad och kan låna några miljoner men inte 4 så kan det vara så man får leva ett tag. Väldigt mycket smartare än att bo i ett skitområde med kassa skolor. Eller vad tycker du om du tänker efter lite mer?
Svar på tråden ni som bor i en 2:a med barn