• hamesa

sex sms

Har en 14 årig kille. Har alltid sett honom som blyg och lite tillbakadragen. Men igår upptäckte jag och hans pappa att han fått sex erbjudande av en tjej på mobilen. Vi konfronterade honom såklart men han kom inte med några konkreta svar. Vi misstänkte först att det var hon som pushade på honom, men ju mer vi läste igenom sms konverationen började vi undra vem som började egentligen. Det står helt klart att min son är helt oerfaren då han frågar henne hur dom ska göra och hennes svar är så detaljerade att man blir helt chockerad. Hon beskriver till honom hur han ska röra henne och frågar tex om han vet vart han ska hålla sina händer när hon gör "vissa saker" på honom. Nu är han som en mussla, säger ingenting. Vet inte hur jag ska tackla situationen.... Dom är ju fortfarande så naiva och unga, börjar det verkligen såhär tidigt nuförtiden. Har vi blivit sååååå gamla? Jag blev helt chockad av alla detaljer hon beskrev, jag visste inte sånt när jag var 14. Hur ska man gå vidare, han pratar inte med oss???

• Svar på tråden sex sms
  • Muffins i magen

Ja det är väl inte konstigt att han sluter sig som en mussla om ni snokar i hans telefon! Hade mina föräldrar gjort det hade jag tappat förtroende för dem direkt. Förstår att ni blir oroliga men jag tror han måste få göra den här resan utan er, förhoppningsvis väntar han tills han är riktigt redo men det är absolut inte ovanligt att debuten sker i 14-årsåldern. Tagga ner och försök visa att han kan komma till er utan att ni lägger någon skuld i det.

• ofrivilligbonusmamma
    Muffins i magen skrev 2011-02-22 10:58:47 följande:
    Ja det är väl inte konstigt att han sluter sig som en mussla om ni snokar i hans telefon! Hade mina föräldrar gjort det hade jag tappat förtroende för dem direkt. Förstår att ni blir oroliga men jag tror han måste få göra den här resan utan er, förhoppningsvis väntar han tills han är riktigt redo men det är absolut inte ovanligt att debuten sker i 14-årsåldern. Tagga ner och försök visa att han kan komma till er utan att ni lägger någon skuld i det.
  • Tainted

läste du grabbens sms konversation? hade aldrig förlåtit mina föräldrar om dom inkräktade så enormt på mitt privatliv, inte konstigt att han är som en mussla :/ detta kommer han säkert alltid komma ihåg att du gjort, och förmodligen kommer han bli duktigare på att dölja sina "hemligheter" och exkludera dig totalt då ni agerat som ni gjort.
    tycker absolut att du ska be om ursäkt till honom, och ta ett kondomsnack om du känner att det är nödvändigt..

• La Lola

Varför läser ni hans sms?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ViVäntarLois

För det första måste jag hålla med övriga här i tråden, jag tycker inte att det är okej att man som förälder läser igenom sin 14-åriga sons sms.

Men om man ska svara på er frågeställning så tänker jag så här:

Att en 14-åring är nyfiken på sex ser jag som väldigt naturligt och sms-konversationen behöver inte alls betyda att han är beredd att göra detta i verkligheten. Att skicka sms kan ju vara ett sätt upptäcka saker på "lagom avstånd", precis som att man söker information i forum, i tidningar osv.

Hur tidigt man vet vad sex innebär och hur det går till tror jag är väldigt varierande. Själv var jag ointresserad fram tills högstadiet och hade nog inte riktig koll på ställningar, vanliga uttryck osv. förens jag själv provade. Men jag vet också att många klasskamrater var väldigt "vältaliga" i ämnet redan på lågstadiet. Men bara för att vet saker betyder det ju inte att man utövar det. Informationsflödet idag både i skolan och på Internet är väldigt stort!

Om jag var ni så skulle jag ta det lugnt och låta er son utforska sin sexualitet på egen hand, samt be om ursäkt för att ni läste hans sms.

• HansBergqvist

Du orkar inte lägga upp hela konversationen? Jag behöver den för att kunna analysera...

• cocacola

det är inget att oroa sig för att han ska ha sex när han e 14 jag hade sex för första gången när jag var 11 låt han ha sex om han vill

• cocacola

och hallå respektera hans privatliv jag hade aldrig förlåtit mina föräldrar om dom snokade i min mobil

• Sephrenia

Min debut var 14 år och jag bestämde det själv och blev inte puschad.. (bara för att ta upp att sexdebut vid den åldern ej är ovanlig)..

Att han är tyst som en mussla, ja vad kan det bero på?
    Ni har mer eller mindre öppnat hans post, vältrat er i hans privata zon och ifrågasätter den i ett ämne som gör honom generad - vilken människa oavsätt ålder som är blyg, oerfaren och exponerad skulle inte bli det? 

• cicci85

Fy fan vad elaka föräldrar ni är! Inte konstigt att han sluter sig som en mussla som du skriver! Låt honom ha ett privatliv och snoka inte i hans mobil! Ni borde skämmas!

Svar på tråden sex sms