• hymafr

Staket runt gungor

Hej!

Min brorsdotter på 20 månader går på ett nybyggt dagis.

Föräldrarna har fått beskedet att man nuförtiden inte får sätta staket runt gungorna, vilket i praktiken betyder att barnen inte har något som helst som hindrar dem att springa rakt in bland gungande barn och få en gunga i huvudet (och kanske orsaka att det gungande barnet ramlar av gungan).

Finns det någon som vet om detta stämmer?
    Kan det var EU-direktiv?
    Kan man kringgå det genom att t e x plantera en häck alternativt ha ett väldigt lågt staket (typ ett par decimeter högt)?

Vet någon om det även gäller andra lekområden (t ex där det finns lekställningar eller rutschkanor)?

• Svar på tråden Staket runt gungor
  • Åssi

Det var ju inte länge sedan det var tvunget att vara staket runt gungorna ska "springskydd" för att andra barn inte ska komma springande och få en gunga i huvudet!

• La Lola

Va?
    Så vitt jag vet SKA det vara staket runt om.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • hymafr

Ja, jag tycker också att det verkar helkonstigt att det inte får vara staket runtom.

Min bror säger att de fått beskedet av personalen då det var flera föräldrar som undrade samma sak.

Kan det var något speciellt beslut i just vår kommun tro?

• La Lola
    hymafr skrev 2011-02-22 14:17:14 följande:
    Ja, jag tycker också att det verkar helkonstigt att det inte får vara staket runtom.

Min bror säger att de fått beskedet av personalen då det var flera föräldrar som undrade samma sak.

Kan det var något speciellt beslut i just vår kommun tro?
    Jag tycker de ska fråga högre instans än personalen.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • hymafr

Jag ska be dem ringa först och främst förskolerektorn. Tyvärr jobbar hon på samma "gård" så det kan ju komma från henne då hon tydligen är därinne väldigt ofta.

Någon som vet vem som kan vara förskolerektorernas chef? Alltså titeln. Tillhör det kanske skolan? Kan det vara en politiker?

• UmeåElin

Oj, nog borde man FÅ ha staket.

Jag vet däremot att kravet på inspringsskydd är ändrat sedan en tid. I somras satt jag med i trädgrårdsgruppen på vår gård och vi lade ner ett stort jobb på omplanering av lekplatsen. I kontakt med HAGS fick jag veta att ändringar gjorts och vårt inspringsskydd kunde vi ta ned om vi ville (vilket vi inte gjorde).

• AnkiC

Så är det på mitt barns förskola också!! När min stora gick där blev han pågungad. Jag tycker det är vansinne. Personalen får ju springa som galna för att passa. Där jag arbetar som förskollärare har vi staket runt gungorna så pass långt ifrån att man inte riskerar att landa på det om man ramlar av för det är väl det som anses farligt antar jag. Det har aldrig hänt nån olycka hos oss. Knepig ny regel.

• Evilina
    hymafr skrev 2011-02-23 08:47:50 följande:
    Jag ska be dem ringa först och främst förskolerektorn. Tyvärr jobbar hon på samma "gård" så det kan ju komma från henne då hon tydligen är därinne väldigt ofta.

Någon som vet vem som kan vara förskolerektorernas chef? Alltså titeln. Tillhör det kanske skolan? Kan det vara en politiker?
    De enda som brukar sitta över rektorerna är Barn- och utbildningsnämnden. Vänd dig till dina lokalpolitiker. Du borde hitta en lista på dem som sitter i nämnden på kommunens hemsida.
  • Hemmaföräldern

Eftersom förskolebarn saknar skydd i en arbetsmiljölag, ett skydd som sossarna avvisade att de skulle få, så kan det säkert vara så att en lekplats kan få bli en potentiell dödsfälla på det här sättet. För en dödsfälla kan de bli om en gunga träffar ett barn rakt i ansiktet. Vänd dig till Skolinspektionen, kontakta media och lev rövare helt enkelt. Det här är inte ok!

• hymafr

Tack för råden.
                                                                                                                                                              Jag ska vidareförmedla all information till min bror och svägerska.

Kanske jag ringer (anonymt) själv och frågar de ansvariga. (Vill inte känna som om jag blandar mig i det som inte angår mig, även om mitt älskade brorsbarn givetvis i allra högsta grad angår mig).

• hymafr

Hemmaföräldern: Visst är det konstigt att det inte finns en arbetsmiljölag för barnen.                 Om man vänder på det och ser det ur personalens synvinkel så borde det ju ligga i deras intresse att det inte händer barnen något. Kan tänka mig att om man arbetar på en förskola där ett barn dör i en olycka så riskerar man att bära med sig det i resten av sitt liv. Tankar som: "kunde jag ha förhindrat det", eller "tänk om andra tycker att det var mitt fel", eller "är jag värd att leva då jag (kanske) orsakat ett barns död", etc...

Borde vara något som deras fackförbund skulle vilja förhindra.

Svar på tråden Staket runt gungor