Inlägg från: hymafr |Visa alla inlägg
  • hymafr

Staket runt gungor

Hej!

Min brorsdotter på 20 månader går på ett nybyggt dagis.

Föräldrarna har fått beskedet att man nuförtiden inte får sätta staket runt gungorna, vilket i praktiken betyder att barnen inte har något som helst som hindrar dem att springa rakt in bland gungande barn och få en gunga i huvudet (och kanske orsaka att det gungande barnet ramlar av gungan).

Finns det någon som vet om detta stämmer?
    Kan det var EU-direktiv?
    Kan man kringgå det genom att t e x plantera en häck alternativt ha ett väldigt lågt staket (typ ett par decimeter högt)?

Vet någon om det även gäller andra lekområden (t ex där det finns lekställningar eller rutschkanor)?

• Svar på tråden Staket runt gungor
  • hymafr

Ja, jag tycker också att det verkar helkonstigt att det inte får vara staket runtom.

Min bror säger att de fått beskedet av personalen då det var flera föräldrar som undrade samma sak.

Kan det var något speciellt beslut i just vår kommun tro?

• hymafr

Jag ska be dem ringa först och främst förskolerektorn. Tyvärr jobbar hon på samma "gård" så det kan ju komma från henne då hon tydligen är därinne väldigt ofta.

Någon som vet vem som kan vara förskolerektorernas chef? Alltså titeln. Tillhör det kanske skolan? Kan det vara en politiker?

• hymafr

Tack för råden.
                                                                                                                                                              Jag ska vidareförmedla all information till min bror och svägerska.

Kanske jag ringer (anonymt) själv och frågar de ansvariga. (Vill inte känna som om jag blandar mig i det som inte angår mig, även om mitt älskade brorsbarn givetvis i allra högsta grad angår mig).

• hymafr

Hemmaföräldern: Visst är det konstigt att det inte finns en arbetsmiljölag för barnen.                 Om man vänder på det och ser det ur personalens synvinkel så borde det ju ligga i deras intresse att det inte händer barnen något. Kan tänka mig att om man arbetar på en förskola där ett barn dör i en olycka så riskerar man att bära med sig det i resten av sitt liv. Tankar som: "kunde jag ha förhindrat det", eller "tänk om andra tycker att det var mitt fel", eller "är jag värd att leva då jag (kanske) orsakat ett barns död", etc...

Borde vara något som deras fackförbund skulle vilja förhindra.

Svar på tråden Staket runt gungor