• fieldfare

EC-tips mottages

Hej alla EC-kunniga
    Jag har kört någon mini-EC-light på min son i ca 2 månader. Han är nu 7 månader.
    Jag använder vanliga blöjor, men rutinpottar honom efter vila och efter mat eller amning.
    Han kissar nästan alltid när jag sätter honom på pottan och brukar ofta bajsa på morgonen i pottan.
    Så nu till mina funderingar:
    1. Kan det hända att jag sätter honom på pottan för ofta? Så att han liksom lär sig att skvätt-kissa?
    Ibland blir det ganska tätt mellan pottbesöken. Jag ser inte när han är kissenödig, men bajskrystningarna går ju inte att undvika och då sätter jag ju honom på pottan igen, även om han nyss var där. Sedan kan det vara ganska tätt mellan efter-vilan pottningen och efter-maten-pottningen.

2. Jag kör bara potta hemma. Antar att det är lite lättare om man försöker vänja honom även vid toaletten, men problemet med pojken är att han inte kissar nedåt utan snett uppåt och det funkar i pottan då han sitter framåtlutad med den här pottgrejen emellan benen. Men på en toalett så skulle jag själv bli nerkissad. Några tips?

3. Hur gör ni med spädbarn när ni är "ute på stan", själv tycker jag offentliga toaletter är lite äckliga att använda, eller?

4. Han börjar ofta bajsa en liten stund in i måltiderna. Jag känner mig lite taskig när jag trasslar och torkar av, sliter upp honom ur stolen för att skynda till pottan, ibland hinner jag och ibland är det bajs i blöjan. Men han får ju ofta inte äta en hel måltid i lugn och ro...

Tacksam för tips och funderingar!

• Svar på tråden EC-tips mottages
  • kixan

2: Toaring kanske?
    3: Håller över toan hellre än att sätta toan och är det sunkigt så håller jag över handfatet istället.

A -03, F -05, V -10
  • Prodin

Det där med kisstrålen, vår kille pinkar rät fram om man inte drar isär benen och sen upp med knävecken; utåt, uppåt som om han skulle krysta =) Det hjälper också till, för han uppmuntras då att pressa. Det är lättast på toan med toaring.

Ute kissar vi alltid i handfaten, håller upp honom i knävecken, med hans rygg mot mitt bröst. Han tycker det är skitkul för då ser han kisstrålen, och ofta är det ju spegel också att kolla i =)

Det är ju olika hur ofta de kissar, vår kissar ofta, en gång i timmen eller mer på förmiddagen, mer sällan på eftermiddag/kväll. Och i sjal/sele/vagn/bil kan han hålla sig länge.

Jag tror (!) att det bara är bra om du fortsätter ta honom till pottan eller toan när han börjar pressa, så att han lär sig att det hör ihop. När vi började var det bara att skynda som fan till toan när han satte igång, men idag (8 mån) bajsar han aldrig nån annanstans. Han väntar på toan, och ibland är det som att han passar på att bajsa när han ändå sitter. Ibland om vi ex.vis åker bil och behöver bajsa (fiser, blir gnällig, orolig i kroppen) och vi inte kan stanna väntar han, blir mer och mer arg och tillslut skriker han, bajsar absolut inte förrän man tagit upp honom ur stolen, av med kläderna och blöjan och håller honom över pottan eller nån burk (sist fick vi bajsa i min matlåda då vi glömt ta med pottan, uärk!).

Så han har verkligen fattat grejen eftersom vi varit konsekventa. Sista bajsblöjan var vid 4 månader.

• fieldfare

Tack för bra svar!
    Jag har inte riktigt "vågat" att hålla honom själv och låta honom kissa (vet ju aldrig var den där strålen hamnar), jag tycker pottan har varit så smidig. Men jag får väl ta och morska upp mig Låter ju som det behövs för att komma vidare.

Vad skönt att inte behövt byta bajsblöja på 4 månader Själv är jag iallafall nöjd med varje jag slipper byta... får väl se om jag lyckas komma längre...

• Loreena

Jag tar med pottan när vi reser bort, har vi ingen potta med så håller jag honom i knävecken över toaletten(jag står på knäna)

För att förenkla pottningen efter/under maten så kan du prova att låta sonen sitta utan blöja på en handduk. Då slipper du krångla på och av med blöjan mer än nödvändigt.

Annars så tycker jag att det verkar gå bra för er! :) Det blir rätt många pottningar, men man får hitta en nivå som passar ens egen ork och vara lyhörd för bebisen. Jag brukar ha en bok framför pottan som vi kan titta i, då brukar sonen få ro att sitta tillräckligt länge.

• fieldfare

Tack för tipset om att sätta honom på en handuk, det ska jag utnyttja nästa gång jag springer fram o tillbaka till matbordet

Svar på tråden EC-tips mottages