Inlägg från: Angels |Visa alla inlägg
  • Angels

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Vi rekommenderar alltid stimulering i form av hjärnaktiviteter. Stryp och selar är inget som vi rekommenderat någon av våra valpköpare. Min erfarenhet är att det är understimulerade hundar som drar i kopplet. Det är lätt att behandla symptomen, men många glömmer bort orsaken. Jag vet många som använt både stryp och div antidragselar och det funkar bra i början men sen blir det värre och värre och till slut bryr sig inte hunden. Ägarna bestraffar sin "olydiga" hundar när det i själva verket är de själva som ska ha en avhyvling för att de inte aktiverar sina hundar ordentligt.

• Angels
    riboflavin skrev 2011-02-22 20:17:19 följande:
    När du säger vi, in vilken egenskap menar du då?

Jag tror också att träning är rätt väg att gå, men hoppas att arbetet kan visa på att de som rekommenderar stryphalsband är ute och cyklar, och att om man "måste" ha ett fysiskt hjälpmedel så är selar ett bättre alternativ, både ur resultatsynpunkt och för hunden.

Min tik "drar" fortfarande men lite eftertanke har visat att det för henne verkar handla om att hon saknar "växel" för att kunna röra sig bekvämt i min vanliga promenadtakt, ökar jag på steglängden lite, eller vi går riktigt långsamt försvinner problemet helt. 
    Sorry, jag menar jag och min sambo. :)

nä, jag anser att man aldrig behöver ha fysiska hjälpmedel om man gör "rätt" från början, vilket man gör om man är en seriös hundägare med intresse för sin hund.
  • Angels

Exakt, ledarskapet ska inte sitta i snöret. Största felet folk gör är den energi som de sänder ut. Ex om jag möter en hund. Min hund bryr sig inte om den andra hunden. Hon tittar möjligtvis på den och sen går hon vidare. Den andra hunden är helt hysterisk och gör allt för att komma loss från sin hysteriska förare som krampaktigt försöker hindra sin hund från att möta min. Till saken hör att min hund är lös, gående vid min sida. Hundägaren är inte ledaren i detta fallet och 99% av alla hundägare jag möter har det så här. Hundar som morrar, skäller. Ägare som skäller, rycker i kopplet och spänner sig som en fiolsträng varje gång de möter en hund, för då vet de att då måste de hålla koll på sin hund för att inte riskera att något händer. Tragiskt och tyvärr något jag möter varje dag, flera gånger om dagen.

• Angels
    MariaX m 2 skrev 2011-02-23 12:57:52 följande:

Inte för att eg vara för eller emot helstryp men jag kan känna nedvärderande vibbar från folk ibland...

Vad är ert tips då för att få bort dragandet hos t ex en 2-årig howavart som ingen vill gå ut med?

Vi har försökt helstryp, nån antidrag-sele, läderhalsband... Vi har självklart oxå hållt på med kontaktövningar och avledning, you name it. Just nu går jag bara inte ut med henne utan nosgrimma, det är det enda som funkar för att inte bli omkulldragen.

Jag tycker det är så lätt för folk att snabbt bara konstatera att andra är dåliga, okunniga, oengagerade hundägare bara för att man t ex inte kan ha hunden lös vid sidan när man går ut eller att den drar när man möter en hund. Min förra tik (rhodesian ridgeback) jobbade vi med i 11 år för att få henne att sluta dra på vilt och många prettomänniskor hade åsikter om hur de skulle få henne att sluta men si det gick inte.

Alla hundar är inte lika, en del är lättare och andra svårare och det är bara att konstatera att det är fler som vill ha hund än den perfekta hundägaren med 3 timmars träningstid per dag och jättestor erfarenhet.

Spårar ni något? sökövningar? Låter helt klart som att din hund är understimulerad och behöver ut och använda huvudet.
  • Angels
    Donum skrev 2011-02-23 10:25:22 följande:
    Om 99% av alla hundägare du möter har hundar som reagerar så på din, så kanske du ska kolla lite extra på vilka signaler din hund skickar ut?
    Har en god vän som i början av sin tävlingskarriär tyckte att alla hundar runt omkring hennes hund betedde sig så illa, medan hennes "ju" var alldeles lugn och väluppfostrad. Efter ett tag blev hon uppmärksammad på att hennes lugna, väluppfostrade hund skickade ut apmycket utmanande signaler och då är det inte så konstigt att 99% av hundarna hon mötte blev tokiga. 

Har själv en extrem alfatik som ser ut som lugnet själv, gör inte en fluga förnär och går som en gud lös - men hon är baske mig inte sen att signalera att hon regerar om en annan hund närmar sig. Detta utan att ge ett ljud ifrån sig eller bete sig illa. 
    Kan inte tänka mig det. Jag vet exakt vilka signaler min hund skickar ut och hon råkar aldrig i bråk med andra hundar, är inte dominant på något sätt, har ett kroppspråk som säger att hon inte är farlig, och vet att jag är ledaren, att hon inte får gå fram till andra hundar om jag inte säger det är okej. Däremot har jag haft en väldigt osäker tik, som hade ett helt annat kroppspråk och henne kunde andra hundar reagera på.

Tittar man på ägarnas kroppspråk så är det ju de som reagerar först, ofta innan deras hund ens sett den andra hunden. De vet att deras hund kommer att reagera, så de sänder ut signaler till sin hund att så göra.
  • Angels
    hmcc skrev 2011-02-23 14:07:24 följande:
    Krävs länk?! vad tävlat ni i?
    Förut när jag tävlade lydnad så var det länk som gällde. Är säkert så fortfarande. Är dock 7 år sedan jag tävlade senast.
  • Angels
    Angels skrev 2011-02-23 14:12:08 följande:
    Förut när jag tävlade lydnad så var det länk som gällde. Är säkert så fortfarande. Är dock 7 år sedan jag tävlade senast.
    Hm, läste precis att det inte är tvång på det längre, utan att man kan ha reteriverkoppel också. :)
  • Angels
    Angels skrev 2011-02-23 14:13:34 följande:
    Hm, läste precis att det inte är tvång på det längre, utan att man kan ha reteriverkoppel också. :)
    Okej, läste vidare och insåg att man får ha vad som, utom sele eller nosgrimma. Kan hända att de reglerna gällde för 7 år sedan också, men jag använde stryp då, för det var vad jag hade lärt mig att man skulle ha. Lever kvar i gamla tider. ;)
  • Angels
    MariaX m 2 skrev 2011-02-23 16:10:57 följande:
    Jodå, hon kommer ut några timmar per dag trots allt :) Men man tvekar en sekund att ha med henne tyvärr. Och jaa, hon behöver säkert mer spår och sök än vad hon får, det ska vi råda bot på så fort denna eländiga vinter släpper greppet.

Jag vill inte slå mig för bröstet och säga att jag aktiverar henne så och så mycket för jag kan erkänna att hon säkert får för lite aktivering och att jag säkert får skylla mig själv för att hon är så grymmans jobbig :) Men hon är grymmans jobbig ändå och det påverkar vår relation. Vi kan inte ha henne i stallet för hon biter och jagar hästarna. Hon kan inte vara ensam för då biter hon sönder huset. Men vi jobbar på det och det löser sig säkert så småningom.   

Det jag stör mig på är attityden från andra, man behöver inte trycka ned folk med epitet som okunnig, oengagerad eller dålig. Hjälp folk med tips istället där folk är, alla kanske inte har tid/möjlighet/viljan att träna med sin hund timvis varje dag. Det hjälper sällan att få folk att känna sig dåliga eller okunniga.
    Men så klart vi är här för att hjälpa! Men så som du beskriver din hund så kan jag inte annat än att säga att hon har långtrååååkigt!!! Att hon jagar och biter hästarna och förstör huset tyder helt klart på att hon behöver mer att göra. En Hovawart är trots allt en ganska aktiv hund och känner man att man inte har den tiden, så är det helt klart bättre att från början skaffa en ras som inte kräver lika mycket tid och träning. Det är ju lite sent nu kanske, men för att komma till rätta med problemen så måste ni se till att hunden får göra mer. Promenader i all ära, men att försöka trötta ut en hund fysiskt är näst intill omöjligt. Ju mer man motionerar en hund, desto mer motion kräver den.

Sök och spår är tips på två aktiveter där hunden får använda huvudet. Något man även kan göra på promenaden om man önskar. Sen finns det ju aktivitetsspel att köpa till hunden också om den gillar sånt. En enkel lösning är att ställa tre muggar på golvet med godis under en, eller godis i en burk som hunden ska öppna, aktivitetsbollar, etc. om man inte har så mycket tid.

Vill man ut på lydnadsplan eller bruksplan så finns det ju massor man kan träna med sin hund. Agility är en bra övning på sätt att den är uttröttande både fysiskt och psyksikt (även om man fortfarande inte kan trötta ut en hund fysiskt i längden), men inte så jättebra för leder och dessutom inget som passar en redan stressad hund.

Nu tränar inte jag så mycket med min hund längre, hon är snart 10 år gammal och nöjer sig med den träning hon får genom promenaderna (som är som träningspass för henne, då vi tränar lydnad hela tiden). Men i hennes ungdom tränades det flitigt och det har jag igen idag genom en lugn, trygg och lydig hund.

Koppel... det är i ärlighetens namn en riktigt korkat påfund. Utan koppel, så måste man ha pli på sin hund!
Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!