MariaX m 2 skrev 2011-02-23 16:10:57 följande:
Jodå, hon kommer ut några timmar per dag trots allt :) Men man tvekar en sekund att ha med henne tyvärr. Och jaa, hon behöver säkert mer spår och sök än vad hon får, det ska vi råda bot på så fort denna eländiga vinter släpper greppet.
Jag vill inte slå mig för bröstet och säga att jag aktiverar henne så och så mycket för jag kan erkänna att hon säkert får för lite aktivering och att jag säkert får skylla mig själv för att hon är så grymmans jobbig :) Men hon är grymmans jobbig ändå och det påverkar vår relation. Vi kan inte ha henne i stallet för hon biter och jagar hästarna. Hon kan inte vara ensam för då biter hon sönder huset. Men vi jobbar på det och det löser sig säkert så småningom.
Det jag stör mig på är attityden från andra, man behöver inte trycka ned folk med epitet som okunnig, oengagerad eller dålig. Hjälp folk med tips istället där folk är, alla kanske inte har tid/möjlighet/viljan att träna med sin hund timvis varje dag. Det hjälper sällan att få folk att känna sig dåliga eller okunniga.
Men så klart vi är här för att hjälpa! Men så som du beskriver din hund så kan jag inte annat än att säga att hon har långtrååååkigt!!! Att hon jagar och biter hästarna och förstör huset tyder helt klart på att hon behöver mer att göra. En Hovawart är trots allt en ganska aktiv hund och känner man att man inte har den tiden, så är det helt klart bättre att från början skaffa en ras som inte kräver lika mycket tid och träning. Det är ju lite sent nu kanske, men för att komma till rätta med problemen så måste ni se till att hunden får göra mer. Promenader i all ära, men att försöka trötta ut en hund fysiskt är näst intill omöjligt. Ju mer man motionerar en hund, desto mer motion kräver den.
Sök och spår är tips på två aktiveter där hunden får använda huvudet. Något man även kan göra på promenaden om man önskar. Sen finns det ju aktivitetsspel att köpa till hunden också om den gillar sånt. En enkel lösning är att ställa tre muggar på golvet med godis under en, eller godis i en burk som hunden ska öppna, aktivitetsbollar, etc. om man inte har så mycket tid.
Vill man ut på lydnadsplan eller bruksplan så finns det ju massor man kan träna med sin hund. Agility är en bra övning på sätt att den är uttröttande både fysiskt och psyksikt (även om man fortfarande inte kan trötta ut en hund fysiskt i längden), men inte så jättebra för leder och dessutom inget som passar en redan stressad hund.
Nu tränar inte jag så mycket med min hund längre, hon är snart 10 år gammal och nöjer sig med den träning hon får genom promenaderna (som är som träningspass för henne, då vi tränar lydnad hela tiden). Men i hennes ungdom tränades det flitigt och det har jag igen idag genom en lugn, trygg och lydig hund.
Koppel... det är i ärlighetens namn en riktigt korkat påfund. Utan koppel, så måste man ha pli på sin hund!