Inlägg från: hmcc |Visa alla inlägg
  • hmcc

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Jag är fashinerad över att helstryp ens finns att köpa...

• hmcc
    Donum skrev 2011-02-23 10:18:11 följande:
    Vi har alltid haft stryp på våra, men det beror främst på att det krävs länk på tävlingsplan. Vi kopplar dock om länken så att själva strypfunktionen försvinner. 

Har nog bara haft en god anledning att använda strypfunktionen när hundarna (tikar) har rykt ihop och då för att strypa loss dem. Hellre det än att de sliter ihjäl varandra. 

En sån där Easy Walk funkar väl bara på hundar som redan kan gå i koppel?
    Den senaste tjänstehunden var riktigt kass på att gå i koppel och en sån sele hade inte hjälpt för fem öre. Han hade möjligen blivit förvånad första gången och gått ok pga det, men sen hade han ångat på som vanligt. Tror inte att det handlar om typ av halsband/sele överhuvudtaget utan om hur man har tränat hunden sedan valptiden. 
    Krävs länk?! vad tävlat ni i?
  • hmcc
    Donum skrev 2011-02-23 11:43:15 följande:
    alfadjur, det högst rangordnade djuret inom en grupp med sociala relationer.

Det vore naturligtvis mer etiskt riktigt att låta djuren ha ihjäl varandra, men jag föredrar att de låter bli.  
    Fast det är det är det ingen som tror på längre.

Hundar lever som familjer, alfa handlar mer om folk som är osäkra/okunniga och vill att det ska finnas en ledare och en orsak och sätt att bli det.
  • hmcc

Jag skulle vilja se dom reglerna.

Min bc har aldrig haft något annat är mjuk halvstryp och hon tävlade senast för ett par år sen.

Min golden som tog sig till SM för många år sen gick mest omkring i Björkishalsband så lydnad kan det inte vara.

Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!