Helstryp på hundar som drar? Diskussion!
Kommunikationen mellan hundförare och hund ska inte sitta i snöret, då är man fel ute helt enkelt.
Kommunikationen mellan hundförare och hund ska inte sitta i snöret, då är man fel ute helt enkelt.
Det där med "att vara ledare", rang, dominans, "alfatik" (what???) förstår jag mig inte heller på... men det är en annan historia.
Så ang. det här med stryphalsband - jag förstår inte hur det ens kan säljas, att det finns folk som vill använda det. Man kan ju fråga sig hur etiskt riktigt det är att använda en "utrustning" som har som främsta uppgift att orsaka smärta och obehag...
Inte för att eg vara för eller emot helstryp men jag kan känna nedvärderande vibbar från folk ibland...
Vad är ert tips då för att få bort dragandet hos t ex en 2-årig howavart som ingen vill gå ut med?
Vi har försökt helstryp, nån antidrag-sele, läderhalsband... Vi har självklart oxå hållt på med kontaktövningar och avledning, you name it. Just nu går jag bara inte ut med henne utan nosgrimma, det är det enda som funkar för att inte bli omkulldragen.
Jag tycker det är så lätt för folk att snabbt bara konstatera att andra är dåliga, okunniga, oengagerade hundägare bara för att man t ex inte kan ha hunden lös vid sidan när man går ut eller att den drar när man möter en hund. Min förra tik (rhodesian ridgeback) jobbade vi med i 11 år för att få henne att sluta dra på vilt och många prettomänniskor hade åsikter om hur de skulle få henne att sluta men si det gick inte.
Alla hundar är inte lika, en del är lättare och andra svårare och det är bara att konstatera att det är fler som vill ha hund än den perfekta hundägaren med 3 timmars träningstid per dag och jättestor erfarenhet.