Inlägg från: Joico |Visa alla inlägg
  • Joico

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Kommunikationen mellan hundförare och hund ska inte sitta i snöret, då är man fel ute helt enkelt.

• Joico

Det där med "att vara ledare", rang, dominans, "alfatik" (what???) förstår jag mig inte heller på... men det är en annan historia.

Så ang. det här med stryphalsband - jag förstår inte hur det ens kan säljas, att det finns folk som vill använda det. Man kan ju fråga sig hur etiskt riktigt det är att använda en "utrustning" som har som främsta uppgift att orsaka smärta och obehag...

• Joico
    MariaX m 2 skrev 2011-02-23 12:57:52 följande:

Inte för att eg vara för eller emot helstryp men jag kan känna nedvärderande vibbar från folk ibland...

Vad är ert tips då för att få bort dragandet hos t ex en 2-årig howavart som ingen vill gå ut med?

Vi har försökt helstryp, nån antidrag-sele, läderhalsband... Vi har självklart oxå hållt på med kontaktövningar och avledning, you name it. Just nu går jag bara inte ut med henne utan nosgrimma, det är det enda som funkar för att inte bli omkulldragen.

Jag tycker det är så lätt för folk att snabbt bara konstatera att andra är dåliga, okunniga, oengagerade hundägare bara för att man t ex inte kan ha hunden lös vid sidan när man går ut eller att den drar när man möter en hund. Min förra tik (rhodesian ridgeback) jobbade vi med i 11 år för att få henne att sluta dra på vilt och många prettomänniskor hade åsikter om hur de skulle få henne att sluta men si det gick inte.

Alla hundar är inte lika, en del är lättare och andra svårare och det är bara att konstatera att det är fler som vill ha hund än den perfekta hundägaren med 3 timmars träningstid per dag och jättestor erfarenhet.

Jag kan nog vara en av dom som kommer med "nedvärderande" vibbar om folk har stryphalsband, antidragselar och nosgrimmor. Det erkänner jag på stört.

Du säger att ingen vill gå ut med hunden, betyder det att hunden inte kommer ut särskilt mycket? Nu menar jag i längd/tid, inte antal gånger per dag.

Alla hundar är absolut inte lika, alla hundar är individer. Men jag har svårt att se att det finns omöjliga fall. Vi kan inte ha hunden lös när när vi möter nån, oavsett om de har hund eller inte. Hon kan gå lös och hon kan gå lös vid sidan, men inte vid möten. Oftast bryr hon sig inte i andra hundar, men om den andre hunden gör utfall, skäller eller "provocerar" så kan hon reagera. Hon gör aldrig utfall eller skäller, men hon blir intresserad och kan dra mot den andra hunden.

Nåväl. Vad sysslar ni med, med hunden? Vad gör ni om dagarna? Eller i veckorna?
  • Joico
    MariaX m 2 skrev 2011-02-23 16:10:57 följande:
    Jodå, hon kommer ut några timmar per dag trots allt :) Men man tvekar en sekund att ha med henne tyvärr. Och jaa, hon behöver säkert mer spår och sök än vad hon får, det ska vi råda bot på så fort denna eländiga vinter släpper greppet.

Jag vill inte slå mig för bröstet och säga att jag aktiverar henne så och så mycket för jag kan erkänna att hon säkert får för lite aktivering och att jag säkert får skylla mig själv för att hon är så grymmans jobbig :) Men hon är grymmans jobbig ändå och det påverkar vår relation. Vi kan inte ha henne i stallet för hon biter och jagar hästarna. Hon kan inte vara ensam för då biter hon sönder huset. Men vi jobbar på det och det löser sig säkert så småningom.   

Det jag stör mig på är attityden från andra, man behöver inte trycka ned folk med epitet som okunnig, oengagerad eller dålig. Hjälp folk med tips istället där folk är, alla kanske inte har tid/möjlighet/viljan att träna med sin hund timvis varje dag. Det hjälper sällan att få folk att känna sig dåliga eller okunniga.
    Jag tror att du säkert själv vet var problemet sitter.
    En hund som inte aktiveras måste på egen hand försöka få utlopp för sin energi och för sina behov. Hon gör det genom att dra i kopplet, jaga hästarna och äta upp hemma. Solklart. Och ju jobbigare du tycker hon är, ju jobbigare blir hon.

Årstiden kan inte spela roll för aktiveringen. Visst kanske det är svårare att spåra och söka, framför allt om man kanske ska göra det på högre nivå och därmed måste göra det rätt..
    vi spårar för aktiveringens skull och sålänge det inte är snorkallt så spårar vi trots snön. Hunden måste aktiveras oavsett årstid, man får helt enkelt anpassa aktiveringen och göra olika saker.

Tänk på att nosgrimmor kan ge rejäla skador, så var försiktiga.... jag vet att folk brukar vifta bort såna påståenden, men känner man till hundens anatomi så är det rätt självklart. En stor den av hundens språk och signaler används också med ansiktet, så en nosgrimma kan göra att hunden, för andra, "pratar lite grekiska".
  • Joico
    MariaX m 2 skrev 2011-02-23 19:27:53 följande:
    Jomen absolut, såhär med facit i hand skulle jag definitivt skaffat en annan ras, vi skulle köpt en till ridgeback :) 

Jag skaffade en bruksras för att jag tycker det är kul att träna men jag tröttnade på att träna med henne för att hon var så otroligt... vad ska jag säga, trög/långsam. Eller hon känns trög, jag var van med min smarta ridgeback som fattade efter ett par repetitioner. Jag skäms lite för att säga det men hon fattar bara inte och jag blir trött på henne och det är ju knappast nåt bra utgångsläge för inlärning. Jag gav upp och sambon fick/får träna med henne istället. Men jag ser ju hur det låter när jag skriver det, säkert nyttigt för mig :)

Men jag ska börja jobba igen och jag vet givetvis att det är mitt fel att hon är vild och galen. Men tack för era tips, jag uppskattar att få hjälp även om jag eg vet allt ni säger. Och attityden känns hjälpsam och trevlig även om ni berättar lite jobbiga sanningar, tack för det och tack för sparken i baken :)!
    Har du provat klickerträning? Det brukar ge bra resultat eftersom man kan markera rätt så otroligt fort.
  • Joico
    teflonminne skrev 2011-02-23 22:11:44 följande:
    Jag förstår inte alls.. du har ju ingen aning om anledningen till att folk använder sele. Vi har en EasyWalk-sele, men det beror inte på att han drar utan på att han avskyr att ha halsband på sig. Har haft andra selar också, men han tycker inte om när de sitter kring halsen alls, han bara fjantar sig då, hostar och har sig...

Stryp skulle jag aldrig ha!
    Har ni en sån man sätter kopplet i fram?
  • Joico
    teflonminne skrev 2011-02-23 22:15:27 följande:
    Japp, blev rekommenderad den på valpkursen. Den som är på bilden i rapporten som TS länkar till. Vadå då?
    Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att folk har såna "hjälpmedels"-grejer utan att ha problem. Alltså som ni ert fall där ni använder selen för att hunden inte kan ha nåt annat, det är nog inte särskilt vanligt.

Jag har dock hört en del om att dessa selar inte ska användas under lång tid eftersom hunden snebelastas när kopplet sitter fram. En spårsele borde ju ge samma passform och då slipper man sätta kopplet fram på bröstet...
  • Joico
    teflonminne skrev 2011-02-23 22:26:08 följande:
    Nej, det har du säkert rätt i.

Det hade jag ingen aning om, fast nu när du nämner det så låter det ju troligt. Blir väl till att testa något annat då. Spårsele har jag inte ens funderat på att vi kan ha när vi inte spårar.. så dum jag känner mig nu.. 
    Jag hade bytt till något annat, om jag vore ni. Nåt mer ergonomiskt. Visst, även om han kanske inte drar och därmed snebelastas så känns det ändå inte som att det är nån direkt komfortsele, eller? Och att ha kopplet frampå känns bara jobbigt och krångligt.

Klart ni kan ha spårselen även när ni inte spårar. Hunden har nog stenkoll på när det är spår som gäller eller bara vanlig promenad.
    Har ni provat typ en H-sele? Eller en Y-sele?
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-23 22:27:54 följande:
    En fundering om denna sele: Är det typ samma funktion som en brötchen-sele som man kan använda till spårhundar som gärna vill gå lite väl högt med nosen? 
    Om Easywalk-selen är samma sak? På vilket sätt isf, menar du?
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 09:39:52 följande:
    Ja, konstruktionen verkar vara likadan? Fast i för sig, brötchen så sätter man ju linan fram och bakåt mellan hundens ben. Men verkar vara lika?

Jag vet inte, därför jag undrar..
    Ah du menar så.. På Easywalk-selen så fäster man kopplet fram på bröstet och sen går det runt hunden mot husse/matte, så när hunden drar blir effekten att hunden dras åt sidan.

På en böttcher-sele så går ju linan mellan benen i syfte att dra ner hundens huvud (idioti, förrsten.. förstår inte varför man vill använda tvång i spåret)
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 13:03:27 följande:
    Okej, ja då förstår jag.

Vi hade problem med våran yngre golden att när han spårade så la han sig i selen, och på en vanlig spårsele så drogs han uppåt och fick inte riktigt bra spårarbete för att han är så ivrig.
    Så vi bytte till en nome-sele som gör att han kan lägga sig bäst han vill utan att han dras uppåt och det blev betydligt bättre både för hund o förare. Den stör inte alls!
    Böttcherselen skulle nog ha den effekten på vår hund att hunden dras för mycket ned i backen o störs på det sättet. Funkar nog inte på ivrig hund... 
    Ah, så nästan samma grej men ändå inte det som skiljer är ju vart kopplet går..

Har samma problem, typ. Hon är alldeles för ivrig och vill framåt framåt framåt. Det går alldeles för fort både för henne och mig... Spårandet blir mer stress än tillfredställande, om man kan säga så.

Nä Böttcher förstår jag mig inte på alls, i min mening blir det tvång, för selen tvingar ju ner nosen. Så vill inte jag spåra med en hund.
  • Joico
    MariaX m 2 skrev 2011-02-24 08:35:27 följande:
    Här har klickern kommit fram igen :)
    Woh-oh-oh-oh-woh!! Skål
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 22:56:38 följande:
    Fast ni som är helt emot stryp, är ni för vanliga halsband då?

Det är ju konstaterat att halsband ger större nackskador än helstryp, det skonar hundens nacke för de som ska hålla på å rycka i tid o otid. Halsband är stumt (inte halvstryp) medan helstrypet ger en mjukare korrigering om man ska se till själva kraften som ger åverkan på nacken.

Jag är för att hundar ska tränas i tidig ålder på att gå i koppel! Det är sååå många som faktiskt bara struntar i det eller ger upp för tidigt. ALLA hundar kan koppeltränas.
    (därför jag aldrig använder koppel på mina valpar i början. Börjar koppelträna som sådant när de är 4 mån el senare, då de lärt sig att följa MIG. Visselpipa som inkallning som man fått intränat av uppfödare är super!) 
    Innan jag börjar koppelträningen använder jag koppel endast i nödfall och då styr jag aldrig hunden genom koppel, utan genom mig. (men alla bor inte så till att det kan göras, jag är medveten om det. )
    Vanliga halsband tycker jag är helt OK, gärna brett (så det täcker minst 2 ryggkotor) och självklart inga ryck och slit i det heller.

Har du någon källa på det påståendet?
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 23:14:24 följande:
    Läste det någonstans för några år sedan. Går säkert googla fram men jag är för trött i ögat just nu..
    Men smala halsband som är stumma som används av folk som går å rycker i tid o otid har jag lust att skrota!

Men det är ju mer logiskt att heltstryp är mildare mot nacken än ett stumt halsband om man rycker i kopplet. Rycket dämpas ju.. Kan jag tycka, men jag vet inte.. Har som sagt bara retrieverkoppel för "syns skull", för andras mer än mig egen..
    Hoppsan, glömde svara
    Har aldrig hört det. Jag vet att det cirkulerar en undersökning stryp vs. stackel... men inget annat.

Jag tycker inte alls det är logiskt faktiskt. De muskler som sitter under huden får rejält med stryck av att bli ihoptryckta sådär, likså strupen. Stryphalsband skär gärna in lite överallt.. kotförskjutning kan bl.a orsakas av stryphalsband då de skär ner mellan kotorna.
    Ett brett halsband, fast eller med halvstryp, om man nu måste ha halsband öht. Sele är ju det bästa. Men det är väl likabra att tillägga att även det, såklart, inte är helt skaderiskfritt.
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-25 22:18:07 följande:
    Kanske det jag läst då? Det var ju några år sen och huvudet är ju inte helt bullet-proof, kan ju ha rört ihop det.
    Men det är ju som med allt annat gällande hund och redskap till hund. Används det rätt är det bra, används det fel så är det illa. 
    Som sagt, har ju retrieverkoppel av den enkla anledningen att det är ett väldigt praktiskt koppel/snöre att ha i fickan. Halsband som man ska koppla av och ha kvar på hunden är jag lite ambivalent, skaderisken om man har halsband i skogen är stor, de kan fastna i träd, buskar, i varandra när de busar etc. ( också därför jag inte har halsband på katten, utan är id-märkt i örat) Retrieverkoppel är ju väldigt praktiskt på det sättet, bara ta lös och man slipper ha halsband. Men det är ju smaksak.. 
    Jojo, retrieverkoppel har jag inget emot.. höll jag på att säga. Fast egentligen har jag ju det eftersom de är stryp. Vi har bara retrieverkoppel till labben. Hon drar inte, gör inte utfall, kastar sig inte iväg osv. Men samtidigt så kan det ju räcka med ETT ryck, så har hunden skador för livet. Hon går mest lös, och då är det (som du säger) enkelt att bara dra de där över huvudet och enkelt att stoppa i fickan.

2 av 4 retrieverkoppel som vi har, har strypstopp. Alltså inte bara ett stopp som hindrar att snöret öppnar sig helt utan också ett som stoppar det från att strypa. Det blir som ett halvstryp, helt enkelt
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-26 23:12:06 följande:
    Fiffigt! Det visste jag inte! Kanske dags handla då!
    Det tycker jag! I like it! Det finns ju egentligen ingen mening med att ha retrieverkoppel med helstryp, eftersom själva grejen bara är att man lätt ska kunna dra på och av det... jag älskar det från out-n-out! Jag har dock det längsta, tror jag, så det är väl inget man stoppar i fickan kanske.. jag brukar knyta det runt midjan.
Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!