Joico skrev 2011-02-23 23:02:04 följande:
Jag hade bytt till något annat, om jag vore ni. Nåt mer ergonomiskt. Visst, även om han kanske inte drar och därmed snebelastas så känns det ändå inte som att det är nån direkt komfortsele, eller? Och att ha kopplet frampå känns bara jobbigt och krångligt.
Klart ni kan ha spårselen även när ni inte spårar. Hunden har nog stenkoll på när det är spår som gäller eller bara vanlig promenad.
Har ni provat typ en H-sele? Eller en Y-sele?
MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-24 08:20:08 följande:
jag tror säkert att de går att träna hunden att förstå att den itne alltid ska spåra för att den får spårselen på sej. Men min förra hund började söka en spårstart så fort selen kom på, tog på den i bilen en gång, han hoppade ur och började pendla av marken efter en start på engång.
ända gången han använt spårsele innan var när han hade kennelhosta å inte kunde ha nåt mot halsen.
Men en Y sele sitter ju väldigt bra och bekvämt på kroppen utan att belasta, om man vill ha sele istället för halsband, har beställt en sådan åt min lilla puff, hon är sån som går å hostar i halsband, även om hon inte drar. Har en spårsele nu på henne, men tycker inte om hur den sitter, hon är så liten så jag tycker den sitter dumt över bröstet på henne, trots att den ör i rätt storlek, så tror de passar bättre med en Y sele på henne.
Tack för era tips. Ska testa med något annat.