Inlägg från: LillTussa |Visa alla inlägg
  • LillTussa

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Vi kör retrieverkoppel, från valp (första tiden inget koppel alls, vi kör följaövningar). Men så tränar vi också att hundarna ska följa oss och inte tvärtom och därför har inte hundarna dragit nåt alls. 

Gillar retrieverkoppel av många olika anledningar och sele använder vi vid drag o spårning för att hundarna ska "lägga" sig i selen och inte i kopplet.

Alla redskap för träning av hund är beroende på hur de används och hur kunskapen är hos den som använder redskapen.  Alla saker kan bli dåliga om de används fel. Lika bra som de kan bli super om de används rätt.

• LillTussa
    emmisss skrev 2011-02-23 22:22:18 följande:
    Har bara läst TS

Vi har aldrig haft styp på våran Golden trots att han drog när han var liten och drar ibland nu oxå! Vi har valde bort halsband för att skona hans hals när han drog!  Vi använde sele eller Halti, halti funkade absolut allra bäst, helt plötsligt kunde man gå med honom och bara hålla kopplet med lillfingret typ! 

Rekomenderas verkligen till dragande hundar!  
    Varför valde ni inte att träna bort dragandet? Halti är för mig en genväg. Men det är min högst personliga åsikt.

Fast när jag sätter på selen på mina hundar så vill ju jag att de ska dra. 
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-23 22:20:00 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att folk har såna "hjälpmedels"-grejer utan att ha problem. Alltså som ni ert fall där ni använder selen för att hunden inte kan ha nåt annat, det är nog inte särskilt vanligt.

Jag har dock hört en del om att dessa selar inte ska användas under lång tid eftersom hunden snebelastas när kopplet sitter fram. En spårsele borde ju ge samma passform och då slipper man sätta kopplet fram på bröstet...
    En fundering om denna sele: Är det typ samma funktion som en brötchen-sele som man kan använda till spårhundar som gärna vill gå lite väl högt med nosen? 
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-23 23:03:08 följande:
    Om Easywalk-selen är samma sak? På vilket sätt isf, menar du?
    Ja, konstruktionen verkar vara likadan? Fast i för sig, brötchen så sätter man ju linan fram och bakåt mellan hundens ben. Men verkar vara lika?

Jag vet inte, därför jag undrar..
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-24 11:44:04 följande:
    Ah du menar så.. På Easywalk-selen så fäster man kopplet fram på bröstet och sen går det runt hunden mot husse/matte, så när hunden drar blir effekten att hunden dras åt sidan.

På en böttcher-sele så går ju linan mellan benen i syfte att dra ner hundens huvud (idioti, förrsten.. förstår inte varför man vill använda tvång i spåret)
    Okej, ja då förstår jag.

Vi hade problem med våran yngre golden att när han spårade så la han sig i selen, och på en vanlig spårsele så drogs han uppåt och fick inte riktigt bra spårarbete för att han är så ivrig.
    Så vi bytte till en nome-sele som gör att han kan lägga sig bäst han vill utan att han dras uppåt och det blev betydligt bättre både för hund o förare. Den stör inte alls!
    Böttcherselen skulle nog ha den effekten på vår hund att hunden dras för mycket ned i backen o störs på det sättet. Funkar nog inte på ivrig hund... 
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-24 13:17:50 följande:
    Ah, så nästan samma grej men ändå inte det som skiljer är ju vart kopplet går..

Har samma problem, typ. Hon är alldeles för ivrig och vill framåt framåt framåt. Det går alldeles för fort både för henne och mig... Spårandet blir mer stress än tillfredställande, om man kan säga så.

Nä Böttcher förstår jag mig inte på alls, i min mening blir det tvång, för selen tvingar ju ner nosen. Så vill inte jag spåra med en hund.
    Okej, ja eftersom nomen kopplas linan på baktill så kan hunden dra bäst den vill utan att störas. Jag kan styra takten och samtidigt heller inte störa så länge han lägger sig i selen. Funkar super! Både han o jag är nöjda med nomen!

Ursäkta OT!!
  • LillTussa

Fast ni som är helt emot stryp, är ni för vanliga halsband då?

Det är ju konstaterat att halsband ger större nackskador än helstryp, det skonar hundens nacke för de som ska hålla på å rycka i tid o otid. Halsband är stumt (inte halvstryp) medan helstrypet ger en mjukare korrigering om man ska se till själva kraften som ger åverkan på nacken.

Jag är för att hundar ska tränas i tidig ålder på att gå i koppel! Det är sååå många som faktiskt bara struntar i det eller ger upp för tidigt. ALLA hundar kan koppeltränas.
    (därför jag aldrig använder koppel på mina valpar i början. Börjar koppelträna som sådant när de är 4 mån el senare, då de lärt sig att följa MIG. Visselpipa som inkallning som man fått intränat av uppfödare är super!) 
    Innan jag börjar koppelträningen använder jag koppel endast i nödfall och då styr jag aldrig hunden genom koppel, utan genom mig. (men alla bor inte så till att det kan göras, jag är medveten om det. )

• LillTussa
    Joico skrev 2011-02-24 23:11:13 följande:
    Vanliga halsband tycker jag är helt OK, gärna brett (så det täcker minst 2 ryggkotor) och självklart inga ryck och slit i det heller.

Har du någon källa på det påståendet?
    Läste det någonstans för några år sedan. Går säkert googla fram men jag är för trött i ögat just nu..
    Men smala halsband som är stumma som används av folk som går å rycker i tid o otid har jag lust att skrota!

Men det är ju mer logiskt att heltstryp är mildare mot nacken än ett stumt halsband om man rycker i kopplet. Rycket dämpas ju.. Kan jag tycka, men jag vet inte.. Har som sagt bara retrieverkoppel för "syns skull", för andras mer än mig egen..
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-25 19:38:37 följande:
    Hoppsan, glömde svara
    Har aldrig hört det. Jag vet att det cirkulerar en undersökning stryp vs. stackel... men inget annat.

Jag tycker inte alls det är logiskt faktiskt. De muskler som sitter under huden får rejält med stryck av att bli ihoptryckta sådär, likså strupen. Stryphalsband skär gärna in lite överallt.. kotförskjutning kan bl.a orsakas av stryphalsband då de skär ner mellan kotorna.
    Ett brett halsband, fast eller med halvstryp, om man nu måste ha halsband öht. Sele är ju det bästa. Men det är väl likabra att tillägga att även det, såklart, inte är helt skaderiskfritt.
    Kanske det jag läst då? Det var ju några år sen och huvudet är ju inte helt bullet-proof, kan ju ha rört ihop det.
    Men det är ju som med allt annat gällande hund och redskap till hund. Används det rätt är det bra, används det fel så är det illa. 
    Som sagt, har ju retrieverkoppel av den enkla anledningen att det är ett väldigt praktiskt koppel/snöre att ha i fickan. Halsband som man ska koppla av och ha kvar på hunden är jag lite ambivalent, skaderisken om man har halsband i skogen är stor, de kan fastna i träd, buskar, i varandra när de busar etc. ( också därför jag inte har halsband på katten, utan är id-märkt i örat) Retrieverkoppel är ju väldigt praktiskt på det sättet, bara ta lös och man slipper ha halsband. Men det är ju smaksak.. 
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-25 22:37:21 följande:
    2 av 4 retrieverkoppel som vi har, har strypstopp. Alltså inte bara ett stopp som hindrar att snöret öppnar sig helt utan också ett som stoppar det från att strypa. Det blir som ett halvstryp, helt enkelt
    Finns det sådana? Är det två pluppar på kopplet då?
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-26 19:59:06 följande:
    Japp, två pluppar en på varje sida om själva ringen.
    Det ena är härifrån www.out-n-out.se/html/hundkoppel/retriverkopp... och det andra är specialbeställt från Jens Hundartiklar, i läder.
    Fiffigt! Det visste jag inte! Kanske dags handla då!
Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!