Joico skrev 2011-02-25 19:38:37 följande:
Hoppsan, glömde svara
Har aldrig hört det. Jag vet att det cirkulerar en undersökning stryp vs. stackel... men inget annat.
Jag tycker inte alls det är logiskt faktiskt. De muskler som sitter under huden får rejält med stryck av att bli ihoptryckta sådär, likså strupen. Stryphalsband skär gärna in lite överallt.. kotförskjutning kan bl.a orsakas av stryphalsband då de skär ner mellan kotorna.
Ett brett halsband, fast eller med halvstryp, om man nu måste ha halsband öht. Sele är ju det bästa. Men det är väl likabra att tillägga att även det, såklart, inte är helt skaderiskfritt.
Kanske det jag läst då? Det var ju några år sen och huvudet är ju inte helt bullet-proof, kan ju ha rört ihop det.
Men det är ju som med allt annat gällande hund och redskap till hund. Används det rätt är det bra, används det fel så är det illa.
Som sagt, har ju retrieverkoppel av den enkla anledningen att det är ett väldigt praktiskt koppel/snöre att ha i fickan. Halsband som man ska koppla av och ha kvar på hunden är jag lite ambivalent, skaderisken om man har halsband i skogen är stor, de kan fastna i träd, buskar, i varandra när de busar etc. ( också därför jag inte har halsband på katten, utan är id-märkt i örat) Retrieverkoppel är ju väldigt praktiskt på det sättet, bara ta lös och man slipper ha halsband. Men det är ju smaksak..