• Vildblomman

    vilken hushållsassistent ska jag välja?

    jag vet att frågan har kommit upp massor av gånger. Men jag velar fortfarande på vilken jag ska välja.

    Jag är inne på en kitchenaid artistan. Eller en ankarsrum assistent.
    givetvis ska den funka för det jag vill göra.
    Tänkte lista det jag brukar göra och vill göra med en maskin så kan ni väl tipsa mig om vad som passar bäst.
    Jag vill ha en ordentlig på engång inte en billig för jag har så otur med billiga saker hela tiden. och så ska jag kunna ha den läääänge.

    *brukar göra köttbullssmet, oftast på två kg köttfärs och massa annat, det blir ganska mkt på en gång
    *baka en bulldeg, pizza deg
    *kaksmeter av olika slag
    *Vill baka bröd och frysa in, men oftast blir det små satser med bröd då det inte finns plats att frysa in i en liten frys, men en dag kanske man har en större frys

    har sett att kitchen aid har tillbehör som glass skål, vill göra egen glass och äppel mos. men för de kan man nog köpa annat. Men jag vill inte en massa maskiner för olika saker utan jag föredrar nog tillbehöver till en maskin bara.
    En ankarsrum gäller om man vill kunna göra större satser? Men hur funkar den för mindre, lättare saker som sockerkaksmet?

    har inte så stor koll på vad som menas med degvätska och hur mkt och så vidare, jag har mest bakat scones och lätta vetebröd.  Velar stort, ena dagen en kitchenaid för den är så snygg och andra dagen en assistent för den klarar mera..

    så hjälp mig, med tips och råd om hur ni tänker och skulle ha gjort..

  • Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?
  • sommarbarnen

    Utan tvekan Electrolux assistent!! Stor bunke med kant upptill så degen håller sig kvar, stark maskin och med degrulle INTE degkrok!! Har fått bäst i test ett antal ggr..

    jag köpte en beg av en tant i kanonskick från 70- talet för 700 Nypris ca 5500 eller nått
     En beg från 70-80 talet:


    En ny...

  • Amazina

    Kitchen Aid är ju utan tvekan, minsta tvivel, solklart snyggast!! Älskar Kitchen Aidsaker som kan stå framme (om man har plats) och så kan man plocka upp färgen i kökshanddukar och annat pynt...

  • Amazina
    sommarbarnen skrev 2011-02-22 18:50:16 följande:
    hihi ja designen är viktigare än funktionen
    Ja, det borde ju inte vara så, men för mig är det faktiskt jätteviktigt! Jag kan t ex tycka att det är mycket roligare att torka disken med en snygg kökshandduk än en ful rutig från ICA, även om de är lika bra.
  • Vildblomman

    amazonas: jag tycker båda är snygga :) Hur tycer du den är med gröver mjölsorter? Läst att det kan bli lite tungjobbat?

    sommarbarnen: vad är det för skillnad på degkrok och degrulle?

    för mig är nog inte utseendet viktigast, jag vill kunna göra stora satser när det finns plats i frysen :) Hur funkar assisteten med kaksmeter och liknande?

  • sarsparis

    Säger electrolux, den har en stor skål som man kan göra mycket deg i om man vill, det kan man inte i en kitchen aid, visst, kitchen aid är bra mycket snyggare.....sen kan man köpa til en massa bra tillbehör till electrolux, allt från köttfärsmal till olika knivar att tex skiva potatis med mm mm. Om du ändå tänker att du ska ställa undan din apparat hade jag aldrig köpt en kitchen aid, den är för snygg för att stå i ett skåp.....

  • Vildblomman

    sarisparis: maskinen kommer stå både undanställd och framme tror jag :) jag vill ha en maskin som kan ta både stora och små degar/smetar. vill inte ha två för de olika

  • sarsparis
    Vildblomman skrev 2011-02-22 19:03:56 följande:
    sarisparis: maskinen kommer stå både undanställd och framme tror jag :) jag vill ha en maskin som kan ta både stora och små degar/smetar. vill inte ha två för de olika
    då tar electrolux större degsmetar än kitchen aid. en nackdel med elxtrolux är väl att den kan upplevas som lite stor och otymplig. Men det är inget jag bryr mig om för jag tycker att den är så bra. Numera finns det dessutom i olika fina färger om man inte vill ha en vit. Åk till en riktigt bra affär som kan sånna här apparater så du kan känna och klämma på dom olika. där vet de säkert också exakt hur mycket deg man kan göra i dom.
  • Amazina

    Kitchen Aid är troligtvis rätt mycket dyrare också... :-/

  • Ocensurerad

    Vi fick en kitchenaid i bröllopspresent och jag har aldrig bakat och fixat så mycket som jag gör nu!! Det finns ju massor med tillbehör, olika stora skålar. både ballonvisp, degkrok och flatblandare ingår som standard...

    den kostade 3995 kr har jag för mig står på garantibeviset..

Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?