• Anonym (Tvärtom)

Min dotter är FÖR populär.. .:(

Jag har ett lite annorlunda problem. Kan knappt med att skriva om det faktiskt.

Jag har en dotter som är 7 år, född januari 04.
    Hon går i en blandad f- 1:a, alltså närmare 30 barn i 6-8-års åldern.

I den här gruppen så är min dotter, vad skall man säga, drottning...? Låter knäppt, men så är det. De andra barnen avgudar henne på nåt vis. Alltså hon är, hmmm, löjligt populär.
    Det är slagsmål om hennes gunst, när jag kommer och skall hämta henne efter skolan så är det ibland upp till 10-15 ungar som springer efter henne och vill krama henne adjö och följa med henne hem och inte sällan så blir de andra barnen ovänner eller välter varandra i tumultet.
    Min dotter säger att det är likadant under skoltid, hon har alltid en "klunga" efter sig som vill vara med henne,  t o m när hon går på toa står en stor grupp utanför och väntar.
    På helgerna börjar det ringa jättetidigt på morgnarna, då är det skolkompisar som typ vill vara först ut och leka med henne.
    Hon tycker själv att det är jobbigt, hon får aldrig vara ifred och pyssla eller rita, allt fokus är på henne.
     Alltså, det här måste låta helknasigt, jag vet ju hur många barn det finns som bli mobbade och slagna, och så har vi problem med precis tvärtom.

Men jag känner bara att det är osunt, och om det fortsätter såhär så tror jag att hennes självbild kommer att bli snedvriden. De behandlar henne som en filmstjärna och vad hon än vill göra eller leka så följer alla henne.
    Har verkligen försökt prata med hennes lärare om det här, men de tar det inte på allvar, utan säger bara att hon är väldigt omtyckt och att vi skall vara mycket glada för det.

Jag vet inte vad jag skall göra riktigt. Vi har pratat om scenariot "mobbat barn i skolan" innan hon började... och så blir det så här...? Nån som har tips eller som har varit med om det själv?
    Man kan ju inte gärna ringa runt till alla föräldrar och be dem säga till sina barn att "coola ner" förhållandet till vår dotter...?

• Svar på tråden Min dotter är FÖR populär.. .:(
  • Anonym (Imagine)

Kanske det är inbillning från hennes sida?
    Att klungan utanför toaletten också väntar på sin tur?

• Anonym (Tvärtom)

Nej, det är inte inbillning. Ungarna står därutanför och ropar på henne. Har varit där och sett det hända.
    Vi har t o m pratat om att byta skola om det inte blir nån förändring, så här kan det inte fortsätta.
    Det har eskalerat också, det blir som en tävling bland de andra barnen. Vår förhoppning är att det "ebbar ut" så småningom. Det är så himla skumt hela grejen. Jag har ju gått i skolan själv och vet att det väl alltid finns en sorts "rangordning", där vissa är mer populära än andra, men detta känns bara väldigt konstigt.
    Vår dotter är bara en vanlig tjej. Rätt söt och charmig i o f s, men det är ju många barn som är det.
    Eftersom jag inte fått några bra svar heller så är det väl heller inte så jättevanligt förekommande...alltså att man lider av det.
    Vi skall i a f prata med skolkuratorn nästa vecka, så får vi se.

• Emmi27

Jag har en kompis vars dotter också var så där poppis, och hon vart lite divig efter ett tag eftersom hon verkligen kunde välja och vraka bland de hon ville umgås med så jag förstår att du tänker att det kanske påverkar henne negativt fast att allas dröm väl är att ens barn ska vara omtyckt! Hennes dotter tyckte också att det var jobbigt faktiskt, även om det steg henne lite åt huvudet. Hon tyckte det var jobbigt att behöva säga nej när någon ville leka och så. Jag kommer inte ihåg hur min kompis pratade med sin dotter om det här, önskar att jag gjort det, men ville bara säga att det finns fler som din dotter och att jag förstår att det känns som ett problem.

Hoppas att det kan lösa sig så att det inte påverkar någon negativt, varken din dotter eller hennes fans =)

• sextiotalist

Det fanns en sådan flicka i mitt barns klass och mamman var inte glad. Men de var noga med att inte all tid gick till kompisar. föräldrarna fick fungera som ett filter.

Så får ni nog också göra, ni ger er flicka space och tar de besluten gentemot kompisarna.
    T.ex kan ni tillsammans med er flicka komma överens om att inga beslut före t.ex 10 på morgonen, ni föräldrar kan svara fram tills dess och säga till att ni inte har bestämt dagen ännu.

Att t.ex varje helt lägga in familjetid, då är det kompisfritt hemma
    Ha en hemmakväll, där inte kompisar är med i bilden.

Allt detta för att er flicka kan få den lugnet hon behöver.

• Anonym (Tvärtom)

Tack för svaren.  Jag är faktiskt väldigt orolig, just för att det känns som att har passerat gränsen för normalt.
    När hon kommer till skolan är det lite som när en en popstjärna trillar in, och det är ju speciellt tjejerna som håller på. Min dotter berättar hur de "baktalar" varandra för att själva komma in i  ljuset hos henne (inte hennes ord men jag uppfattar det så. De kan säga typ att "A luktar svett idag, har du känt det" eller "B har väl ful tröja på sej, visst har hon?"
    Jag tycker framför allt att det är konstigt för att hon är så ung, känns som att sånt här kommer när de går i sexan eller nåt, inte i F-klass...?
    Hon får inte leka med kompisar varje helg, vi tar samtalen åt henne och säger att vi är upptagna.  Funderar även här på att ringa föräldrar och säga att deras barn inte skall ringa till oss VARJE helg, men det känns också konstigt och det är svårt att framföra ett sånt budskap utan att det tas emot fel.

Vår dotter är inte divig, i mina ögon, än... som jag har märkt, hon är mest bekymrad. Men jag tror inte att det kan vara sunt att bli behandlad så här, även om det hade varit mycket värre tvärtom.
    Och det känns också som att denna situation gör att klassen mår dåligt, att det blir dålig stämning... och de skall ju gå ihop t o m  nian, jag vet inte hur det skall gå.

• Anonym

Jag har en flicka som är 8 år, snart 9, och som jag uppfattar det är det många som vill leka med henne, men inte som du beskriver det att de springer efter henne. Men det är väldigt ofta barn som ringer och vill leka, och hon tycker också att det är jobbigt att säga nej, ibland ringer barn som hon inte tycker så mycket om att leka med, och då är det också svårt att säga nej. Då får jag ju säga nej åt henne, jag säger ofta bara att det inte passar så bra, man får hitta på saker man ska göra som familj på helgen och säga att det inte går att leka. Ett tag bestämde jag en lekdag i veckan, det räckte för henne.
     Det kommer säkert att ordna sig, jag tror inte att du ska ringa föräldrarna, du får stå ut med att säga nej när de ringer.

• Anonym (Tvärtom)

Nä, som sagt, vi tar samtalen. Ibland (skäms för att säga det) så svarar jag inte när vissa nummer ringer.

• Anonym

Tycker jag inte du behöver skämmas för, man måste ju själv få bestämma om man vill svara i telefon eller inte!

• Anonym

Jag känner igen problemet från min egen skoltid. Alltid var det någon av tjejjerna som var "drottning". I min klass så varierade det vem som var mest poplulär. En tjej var sjukligt populär i ettan och tvåan, sen kom det en ny tjej i trean som tog hennes plats. Detta pågick under hela låg och mellanstadiet. Jag förstår din oro, det är nog väldigt jobbigt för din dotter att vara så påpassad och få så mycket konstig uppmärksamhet. Sedan kan jag tänka mig att det kan bli lite jobbigt den dagen då hon helt plötsligt är utbytt mot någon annan tjej. 
    Kanske kan ni hitta kompisar åt henne från något annat sammanhang som hon kan leka med på fritiden? Så att hon får lite normal samvaro med andra barn? Annars så behöver ni nog som föräldrar sätta ner foten mot de andra barnen i klassen. Säga att ingen får ringa innan ett visst klockslag på helgerna till exempel. 

• Anonym

Min ena brorsdotter har det likadant, men där har lärarna varit snälla och stängt dörren om henne och några få barn till så att det inte blir en så stor samling barn kring henne hela tiden. Hon tycker själv det är lite jobbigt och har svårt att säga ifrån.

Du kanske kan be lärarna om hjälp att skapa en mindre grupp kring henne så att barnen får turas om att leka med din dotter.

Svar på tråden Min dotter är FÖR populär.. .:(