Min dotter är FÖR populär.. .:(
Jag har ett lite annorlunda problem. Kan knappt med att skriva om det faktiskt.
Jag har en dotter som är 7 år, född januari 04.
Hon går i en blandad f- 1:a, alltså närmare 30 barn i 6-8-års åldern.
I den här gruppen så är min dotter, vad skall man säga, drottning...? Låter knäppt, men så är det. De andra barnen avgudar henne på nåt vis. Alltså hon är, hmmm, löjligt populär.
Det är slagsmål om hennes gunst, när jag kommer och skall hämta henne efter skolan så är det ibland upp till 10-15 ungar som springer efter henne och vill krama henne adjö och följa med henne hem och inte sällan så blir de andra barnen ovänner eller välter varandra i tumultet.
Min dotter säger att det är likadant under skoltid, hon har alltid en "klunga" efter sig som vill vara med henne, t o m när hon går på toa står en stor grupp utanför och väntar.
På helgerna börjar det ringa jättetidigt på morgnarna, då är det skolkompisar som typ vill vara först ut och leka med henne.
Hon tycker själv att det är jobbigt, hon får aldrig vara ifred och pyssla eller rita, allt fokus är på henne.
Alltså, det här måste låta helknasigt, jag vet ju hur många barn det finns som bli mobbade och slagna, och så har vi problem med precis tvärtom.
Men jag känner bara att det är osunt, och om det fortsätter såhär så tror jag att hennes självbild kommer att bli snedvriden. De behandlar henne som en filmstjärna och vad hon än vill göra eller leka så följer alla henne.
Har verkligen försökt prata med hennes lärare om det här, men de tar det inte på allvar, utan säger bara att hon är väldigt omtyckt och att vi skall vara mycket glada för det.
Jag vet inte vad jag skall göra riktigt. Vi har pratat om scenariot "mobbat barn i skolan" innan hon började... och så blir det så här...? Nån som har tips eller som har varit med om det själv?
Man kan ju inte gärna ringa runt till alla föräldrar och be dem säga till sina barn att "coola ner" förhållandet till vår dotter...?