Anghammarad skrev 2011-02-24 14:46:11 följande:
Det största problemet med fjärrvärme är att du är helt i händerna på en enda leverantör. De kan sätta priset ganska precis som de själva vill och det är ingen konkurrens alls.
Nja, skulle jag säga. Konkurrens finns det, du kan välja en annan värmekälla och drar priserna iväg så lär kunderna göra det. Fjärrvärmen har idag hård konkurrens från andra alternativ och det håller nere priserna. Det stämmer dock så tillvida att man i dagsläget enbart kan välja en leverantör av fjärrvärme, men det kan det bli ändringar på inom kort. Det pågår en statilig utredning om tredjepartstillträde till näten som ska vara klar i slutet av april. Förhandsinformation säger att de kommer i alla fall föreslå att näten i de tre största städerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) öppnas upp för fler leverantörer. Mindre orter är det svårare på då det inte finns så många leverantörer att tillgå, men de arbetar på en modell där spillvärmeleverantörer får större tillgång till näten. En annan del av förslaget är prisreglering inom vissa områden. Vi får se vad som sker, förslaget ska ju först ut på remiss och sen upp i riksdagen i höst.
För min egen del är jag faktiskt lite oroad för hur det här kommer påverka de mindre kunderna. Andra marknader som har avreglerats har knappast lett till lägre priser och då de flesta fjärrvärmeleverantörer är eniga om att de inte tjänar några pengar på villor idag är jag oroad för att de kommer hamna i kläm i striden som kommer bli om de större, mer attraktiva kunderna.
Nu är ju inte jag direkt opartisk, men jag arbetar på ett kommunalägt bolag som inte har några direkta vinstkrav. Våra priser ligger lågt i jämförelse med angränsande nät. Jag tillhör även de som anser att viss viktigt infrastruktur bör vara reglerad. Idag värms hälften av landets bostäder av fjärrvärme, det är många som påverkas.