• violatricolor

    Någon som vet något om hjärtformad livmoder?

    Hej!

    Skulle vilja dela lite erfarenheter av att bli och vara gravid med hjärtformad livmoder!

    Jag har tyvärr ganska dåliga erfarenheter. Blev gravid fort med första barnet men han föddes för tidigt och dog. Det är oklart om den tidiga förlossningen hade med formen på livmodern att göra, jag har en känsla av det, men har inte fått det bekräftat. Sedan det hände har vi försökt i 1,5 år att bli gravida igen utan att lyckas... Ska tillägga att detta med livmoderformen just upptäckts då vi påbörjat utredning.

    Vad har ni andra för erfarenheter? Måste finnas fler här med hjärtformad livmoder... 

  • Svar på tråden Någon som vet något om hjärtformad livmoder?
  • karet

    En kompis till min syster har det och hon fick gå på lite fler kontroller och så blev det kejsarsnitt eftersom barnet inte kunde vända sig och risken för komplikationer sjuke blivit för stor.

  • violatricolor
    karet skrev 2011-02-22 22:38:42 följande:
    En kompis till min syster har det och hon fick gå på lite fler kontroller och så blev det kejsarsnitt eftersom barnet inte kunde vända sig och risken för komplikationer sjuke blivit för stor.
    Ok. Men den föddes inte för tidigt?

    Min förra låg med huvudet nerår hela graviditeten, som tyvärr inte blev så lång, och föddes vaginalt. 
  • emsa

    Har en väninna med hjärtformad livmoder och hon har också haft det jobbigt. De upptäckte inte att hon hade det förrän hon blev gravid för nionde gången (8 missfall tidigare, alla i samma vecka!!) Då fick hon gå på kontroller hur ofta som helst så de hade stenkoll på bebisen som sedan också föddes mkt för tidigt, men det gick bra tack vare att de var så förberedda. Bebisen hade också en lite vriden arm pga att det var så trångt, men det har rättat till sig och det är nu en helt frisk och härlig unge utan några men alls. Ville inte skrämma upp dig utan peppa dig att stå på dig så de verkligen följer upp detta ordentligt och följer dig så att nästa graviditet går bra för dig!! De har inte kunnat bevisa att formen på livmodern har med det hela att göra utan läkarna ger rätt vaga besked, men min kompis är övertygad om att det påverkade. Lycka till!!

  • violatricolor
    emsa skrev 2011-02-22 23:18:44 följande:
    Har en väninna med hjärtformad livmoder och hon har också haft det jobbigt. De upptäckte inte att hon hade det förrän hon blev gravid för nionde gången (8 missfall tidigare, alla i samma vecka!!) Då fick hon gå på kontroller hur ofta som helst så de hade stenkoll på bebisen som sedan också föddes mkt för tidigt, men det gick bra tack vare att de var så förberedda. Bebisen hade också en lite vriden arm pga att det var så trångt, men det har rättat till sig och det är nu en helt frisk och härlig unge utan några men alls. Ville inte skrämma upp dig utan peppa dig att stå på dig så de verkligen följer upp detta ordentligt och följer dig så att nästa graviditet går bra för dig!! De har inte kunnat bevisa att formen på livmodern har med det hela att göra utan läkarna ger rätt vaga besked, men min kompis är övertygad om att det påverkade. Lycka till!!
    Skönt att höra att deras barn är friskt även fast vägen varit så lång och jobbig. Jag får också så vaga besked hela tiden, vilket verkligen är frustrerande. Skönt att höra att jag inte är ensam om att tro att det påverkar. Min graviditet var jobbig på flera sätt med bland annat blödningar, smärta, tryck neråt, konstig form på magen. Jag hade på känn redan då att det inte skulle gå vägen och det gjorde det ju inte.
  • BettanB

    Jag har visst en hjärtformad livmoder fick jag reda på efter mitt snitt för några veckor sen. Har haft många missfall tidigare och problem med moderkakan i den här graviditeten, men tror inget av det berott på formen. Däremot fick Mini svårt att vända sig och låg i säte vilket gjorde att snitt blev nödvändigt tyvärr. Som tur gick allt bra trots att Mini var helt utan fostervatten när han äntligen kom ut.
    Nu växer han i varje fall så det knakar och verkar må alldeles förträffligt (om än väldigt hungrig; nog mycket att hämta igen).


    Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • violatricolor
    BettanB skrev 2011-02-23 10:51:31 följande:
    Jag har visst en hjärtformad livmoder fick jag reda på efter mitt snitt för några veckor sen. Har haft många missfall tidigare och problem med moderkakan i den här graviditeten, men tror inget av det berott på formen. Däremot fick Mini svårt att vända sig och låg i säte vilket gjorde att snitt blev nödvändigt tyvärr. Som tur gick allt bra trots att Mini var helt utan fostervatten när han äntligen kom ut.
    Nu växer han i varje fall så det knakar och verkar må alldeles förträffligt (om än väldigt hungrig; nog mycket att hämta igen).
    Beklagar missfallen. Vad roligt att höra att det slutade bra för er! Dvs, att ni fick gå en hel (?) graviditet och barnet mår bra. Men vad jobbigt att det blev sådana komplikationer. Skönt att höra att han äter upp sig nu
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2011-02-23 11:11:50 följande:
    Beklagar missfallen. Vad roligt att höra att det slutade bra för er! Dvs, att ni fick gå en hel (?) graviditet och barnet mår bra. Men vad jobbigt att det blev sådana komplikationer. Skönt att höra att han äter upp sig nu
    Att denna graviditet slutade bra, menar jag alltså.
  • BettanB

    Ja, det var skönt att det gick väl till slut. Var oroligt det sista med dålig tillväxt och mindre fostervatten, men nu är han ju ute i tryggheten. Dock hoppas jag innerligt att nästa knodd lägger sig rätt direkt för tydligen kommer de inte ens tänka på att göra vändningsförsök en gång till nu när de vet om att jag har hjärtformad livmoder.


    Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • LieNy

    Hej! :)

    Nog går det att gå en hel graviditet även med hjärtformad livmoder.
    Vet du om du har ngn skiljevägg?

    Min livmoder är hjärtformad, och jag har även haft en skiljevägg.

    Har tre graviditeter bakom mig och inte ett enda missfall som tur är.

    Första flickan är född i V.37 planerat snitt pga sätesbjudning.
    Andra flickan är född på BF vagnialt (där skiljeväggen brast men allt gick bra)
    Tredje och sista barnet, en pojke är född i V.27+5. Alltså 12 veckor för tidigt.
    Även denna ggn gick det vägen.

    Så ge inte upp!
    Du ska se att när ni som minst anar det händer det! :)

    Ett stort lycka till! :)                   

  • violatricolor
    LieNy skrev 2011-09-14 12:16:17 följande:
    Hej! :)

    Nog går det att gå en hel graviditet även med hjärtformad livmoder.
    Vet du om du har ngn skiljevägg?

    Min livmoder är hjärtformad, och jag har även haft en skiljevägg.

    Har tre graviditeter bakom mig och inte ett enda missfall som tur är.

    Första flickan är född i V.37 planerat snitt pga sätesbjudning.
    Andra flickan är född på BF vagnialt (där skiljeväggen brast men allt gick bra)
    Tredje och sista barnet, en pojke är född i V.27+5. Alltså 12 veckor för tidigt.
    Även denna ggn gick det vägen.

    Så ge inte upp!
    Du ska se att när ni som minst anar det händer det! :)

    Ett stort lycka till! :)                   
    Tack för ditt svar!

    Jag hade en skiljevägg (dock inte hela vägen genom livmodern, utan bara delvis, tror jag) och 2 cm av den togs bort vid en operation i våras. Det kan finnas lite högst upp för de ville inte skära för högt upp eftersom det kunde gå hål på livmodern då. 

    Vad härligt att höra att du fått tre barn och att det gått bra även om det tredje kom tidigt. Vet du om det berodde på din livmoderform eller fanns det någon annan orsak till det.

    Jag är nu gravid igen i v 14+4 och jag är väldigt orolig att jag ska få sent missfall eller ännu ett barn som föds alldeles för tidigt... Jag går på kontroller på spec.mvc. pga min historik och det är bara att ta en dag i taget och hoppas på det bästa. 
  • violatricolor

    Jag fick en dotter i v 38+3 och hon föddes med kejsarsnitt pga sätesläge, troligtvis pga livmoderformen som gjorde att hon inte kunde vända sig. Men fullgången och frisk! Nu är hon fyra månader och det är en underbar tid...

  • LieNy

    Vad kul att höra att allt gått bra, trots livmodermissbildningen. :)
    Grattis grattis till dottern såhär i efterskott! :)

    Kram kram! 

  • violatricolor
    LieNy skrev 2012-07-13 12:35:02 följande:
    Vad kul att höra att allt gått bra, trots livmodermissbildningen. :)
    Grattis grattis till dottern såhär i efterskott! :)

    Kram kram! 
    Tack!
  • milja87

    Jag fick idag, via ett ultraljud veta att jag har en hjärtformad livmoder. Jag är inte gravid utan det var bara en undersökning i samband med cellprov.

    Nu börjar jag fundera lite, någon som vet om det är ärftligt med hjärtformad livmoder?
    Både min mamma, mormor och moster är födda i säte (AJJ) och jag vände mig bara några dagar innan jag föddes.

    Kan detta ha ett samband med formen på livmodern?
     

  • violatricolor
    milja87 skrev 2013-11-07 14:11:07 följande:
    Jag fick idag, via ett ultraljud veta att jag har en hjärtformad livmoder. Jag är inte gravid utan det var bara en undersökning i samband med cellprov.

    Nu börjar jag fundera lite, någon som vet om det är ärftligt med hjärtformad livmoder?
    Både min mamma, mormor och moster är födda i säte (AJJ) och jag vände mig bara några dagar innan jag föddes.

    Kan detta ha ett samband med formen på livmodern?
     

    Hej! Sent svar men du kanske ser! Har inte sett detta förrän nu. Det är mycket vanligare med sätesbjudning när man har hjärtformad livmoder. Jag har ingen statistik på det men det är en mycket högre procentandel barn som ligger i säte av de som har hjärtformad livmoder. Min dotter låg som sagt i säte och föddes därför med ks. Hon vände sig uppåt kring vecka 30 och sedan låg hon med huvudet på samma ställe tills hon föddes, hon kom helt enkelt inte runt och vändningsförsök var inte aktuellt. Har några vänner/bekanta som också har hjärtformad livmoder och det är nog ungefär hälften av barnen där som  legat i säte och kommit ut med ks. 


    Har också funderat över ärftligheten. Min läkare påstod att den inte var så hög och att jag inte behöver oroa mig att dottern får samma missbildning men att det finns en viss ärftlighet (så givetvis funderar jag på det). Jag har också några väldigt nära släktingar i rakt nedstigande led som är födda vaginalt i säte eller med ks så visst har jag funderat över ärftligheten - skulle vilja veta hur hög den är egentligen.


    I slutet av graviditeten är det ju trångt därinne och att du ändå lyckades vända dig talar ju för att din mamma nte har denna missbildning - tänker jag iaf... Men kanske din mormor och mormors mor hade den?


    Är graviditet aktuellt för dig? Har du fött barn någon gång?


     

  • milja87
    violatricolor skrev 2014-04-13 20:52:19 följande:

    Hej! Sent svar men du kanske ser! Har inte sett detta förrän nu. Det är mycket vanligare med sätesbjudning när man har hjärtformad livmoder. Jag har ingen statistik på det men det är en mycket högre procentandel barn som ligger i säte av de som har hjärtformad livmoder. Min dotter låg som sagt i säte och föddes därför med ks. Hon vände sig uppåt kring vecka 30 och sedan låg hon med huvudet på samma ställe tills hon föddes, hon kom helt enkelt inte runt och vändningsförsök var inte aktuellt. Har några vänner/bekanta som också har hjärtformad livmoder och det är nog ungefär hälften av barnen där som  legat i säte och kommit ut med ks. 


    Har också funderat över ärftligheten. Min läkare påstod att den inte var så hög och att jag inte behöver oroa mig att dottern får samma missbildning men att det finns en viss ärftlighet (så givetvis funderar jag på det). Jag har också några väldigt nära släktingar i rakt nedstigande led som är födda vaginalt i säte eller med ks så visst har jag funderat över ärftligheten - skulle vilja veta hur hög den är egentligen.


    I slutet av graviditeten är det ju trångt därinne och att du ändå lyckades vända dig talar ju för att din mamma nte har denna missbildning - tänker jag iaf... Men kanske din mormor och mormors mor hade den?


    Är graviditet aktuellt för dig? Har du fött barn någon gång?


     


    Tack snälla du för ditt svar :) Blev det planerat ks för dig då?

     
    Jag vill ha barn i framtiden, fyller snart 27 år och skulle så gärna vilja bli mamma före 30. Träffade min kille för ca 9 månader sen och vi ska snart flytta ihop. Så vi skyndar långsamt :)
  • violatricolor
    milja87 skrev 2014-05-20 20:23:51 följande:
    Tack snälla du för ditt svar :) Blev det planerat ks för dig då?

     
    Jag vill ha barn i framtiden, fyller snart 27 år och skulle så gärna vilja bli mamma före 30. Träffade min kille för ca 9 månader sen och vi ska snart flytta ihop. Så vi skyndar långsamt :)

    Ah ok, vad spännande!


    Ja, det blev planerat ks. Vattnet gick så det fick tidigareläggas lite och kallas iofs "akut" men så bråttom var det ju inte En jättefin erfarenhet! Över förväntan!

Svar på tråden Någon som vet något om hjärtformad livmoder?