• Ellenö

När kan man börja potträna?

Vet ju att detta är väldigt olika från barn till barn men jag har en dotter på 16 månader och jag har börjat fundera lite runt det här med potträning. När började ni och hur började ni?

• Svar på tråden När kan man börja potträna?
  • Pumpkin

Vi kommer börja ganska snart, medan det fortfarande är en kul och spännande grej. Sonen är 9 månader (och har suttit på pottan en gång hittills).

• Heureka

Oj, har en dotter på 13 månader och har inte ens tänkt tanken. Alla tips o tankar välkomnas!!!

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Ellenö

oj nio månader då kunde hon inte ens gå :P nä jag har inte ens köpt en potta det får nog göras snarast, däremot har hon börjat hämta toalettpapper och vill torka sig själv så hon har ju tabnkegången i alla fall:) sen att hon torkar över blöjjan och byxorna är ju en anan sak men hon är ganska nöjd:)

• Sofia8504

Jag började sätta dottern på pottan när hon var runt 16-17 månader och det dröjde nån månad innan hon lyckades kissa i den första gången. Sen satte jag henne på pottan lite då och då, ofast på kvällen och ibland kissade hon.
    Bestämde redan då att jag skulle köra igång potträningen "på riktigt" så fort jag fick sommarlov i början på juni och då var hon 22 månader. Tog bort blöjan helt på en gång då och det tog ungefär en vecka innan hon var med på noterna. Hon blev torr på natten i samma veva.

• Ellenö

Okey tack för tipset, Hennes pappa var sängvätare tills en ganska hög ålder jag har även ett syskonbarn som fått äta medecin mot det och har hört att det är ärftligt.

• Pumpkin

Sonen kan inte heller gå, men det ser vi inte som ett problem. Varför skulle det vara det? I princip alla jag känner har börjat med införandet av potta innan barnet varit ett år för att vänja barnet tidigt. Men med den saken gör ju alla som de vill

• HWR

Min dotter är 13 månader och vi tänkte börja runt 18 månader kanske..lite tidigare om hon visar intresse. Men det spelar tydligen ingen roll när man börjar..barn brukar över lag ändå inte bli torra på dagen förens de är runt 2 år. Så det är ingen mening att börja innan de är 1,5 år. Iaf enligt de sidor jag har hittat på nätet om potträning.

• Madelenn

Min sotterbörjade på sin ett års dag, hon fick en potta då, och hon var blöjfri när hon va 2år och fyra månader (dagtid) och exakt 3 år nattetid... Min andra dotter får med börja när hon är 1 år :)

• Bettyblomma

Min lillkille sitter på pottan några gånger per dag o här gjort det sen han var 8-9 månader, han är nu 11 månader. Han bajsar nio ggr av tio på pottan o Kissar så gott som varje gång. Ska försöka ta bort blöjan i sommar, går det så här det. Storebror var 1 år o 9 månader när han blev torr. Tror det är bra ätt introducera pottan iaf så de vet vad det är :).

• Bettyblomma

Ursäkta språket, skyller på tfn:en :)

• älskarlivet81

oj, 9 månader verkar väldigt tidigt..

Jag vet inte alls när vi kommer börja, kanske runt 1,5 eller ngt, så är hon förhoppningsvis blöjfri till hon är 2 år.. Men sen får vi se om hon är redo då och hur mycket hon kan kommunicera när hon är 1,5 år. Pratar hon inte alls då och kan säga vad hon vill väntar vi ett tag. Varför stressa?

• micksaan

Vår dotter är 10 månader och vi har testat pottan 2 gånger hos en bekant då vi inte ännu hunnit skaffa egen potta. Första gången kissade hon. Känns bra att börja vänja vid pottan redan nu, men när vi ska ha som mål att ha henne blöjfri det vet jag inte. I helg ska vi köpa egen potta så får vi se hur det går.

• Bettyblomma

Alltså, vi stressar inte alls. Vill bara att pottan ska vara ett naturligt inslag i vardagen från början. Vet fler barn som vägrat sitta på pottan när den kommit fram i två-tre årsåldern, sen finns det säkert de som det funkat klockrent för. För oss spelar det mindre roll om han blir blöjfri vid 1,5 eller 2,5 men tror som sagt inte pottan skadar :). Fungerade bra med storebror då vi gjorde likadant. En del är ju blöfria vid nio månader. Vi här mysig stunder med bokläsning på pottan :).

• pp08

Min tjej är 20mån. Hon sitter på pottan med alla kläder o blöjan på. Vet exakt var pottan är till för. Samt pekar på toan och säger att jag/vi ska sitta där och "bajsa".. Hon brukar säga til när hon bajsar/har bajsat... Så jag tänker inte stressa än, låter henne välja. Skulle vara skönt att träna på riktigt när det är sommar då hon är omkring 2år och inte har lika mycket klädlager på sig

Flicka 2009 & BF okt 2011
  • tusenlappen74

Börja med att sätta barnen på toaletten istället. Då slipper man mycket krångel i framtiden med eventuell rädsla.
    Min dotter var inte många månader när vi regelbundet höll henne över toaletten för att bajsa. Det syns ju ganska tydligt när de är på gång. Hon behöll då sina signaler och kunde lättare signalera att hon behövde gå på toaletten när hon blev äldre. 
    Vid 1 1/2 fick hon en potta. Roligt, visst, men den hängde inte med så länge. 
    Torr dagtid blev hon vid två.

Svar på tråden När kan man börja potträna?