• MammaG

Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?

"Jag hatar hundar, det är vidriga djur"

"Jag avskyr katter"

"Marsvin är fula"

Det är bara tre exempel på alla, i mina ögon, imbecilla påståenden som man kan finna på detta forum, och jag kan fan inte begripa hur man kan avsky djur. Det enda avskyvärda djur som finns enligt mig är människan, och också det enda djur som av någon bisarr anledning arbetar för sin egen undergång.

Människor som inte tycker om djur är i mina ögon fullkomligt opålitliga, då man säger sig hata något som till skillnad från människan inte har någon som helst ondska i sig. Att skylla på neuroser, fobier och allt möjligt tjafs är som när alla som inte orkade hänga med i skolan påstår att de är dyslektiker (vilket de naturligtvis inte är, de kan bara inte stava)

Personligen gör jag ingen skillnad på den respekt jag visar människor och den jag visar djur... eller jo förresten...jag har till dags dato aldrig stött på ett stenkorkat djur, och det påverkar ju naturligtvis

• Svar på tråden Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?
  • Kitsune

Det är ändå för mig beroende på vilka erfarenheter man haft i livet, i sin barndom och jag tror att sådant ändå påverkat andra till att de inte känner eller har någon som helst värmande relation till t.ex. djur (det är ändå för främmande).  Jag växte upp där jag hade kontakt med djur & natur. Det finns med mig eftersom jag skulle så bäst som möjligt undvika att döda en mus, när den likväl kan fångas levande och släppas ut och jag dödar sällan insekter. Djuren och naturen bytte aldrig sitt levnadssätt, deras frihet är fortfarande lika praktiserande
    som det varit i alla tider (som det en gång var för människan) så det är absurt att döda i första hand.

Det är ju nog så att man kanske inte haft miljön och/eller vuxna som tidigt påverkat en att tycka om djur eller ens komma i kontakt med olika djur men det är även samhället i sig. Det är en sak när människan levde i och med naturen så var det inte ett val om vilka djur man tycker bäst om och vill leva med men det har ju förändrats.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Orättvist

Bara för att du gillar djur måste väl inte alla göra det??

Jag har fem barn och är ensamstående jag älskar det mer än något annat. Innebär det att du e puckad om du inte vill vara i min situation??

• Emmi27

Varför måste alla gilla djur?
    undrar jag bara lite försynt

• Pickeli

Förstår inte riktigt var du vill komma, varför får man inte tycka illa om djur? Jag gillar inte katter för exempel.. Tycker dem är tråkiga, luktar illa och hårar och skräpar ner till igen nytta. Ser dock inte vad felet är med det?

Jag gillar heller inte fästingar, myggor och silverfiskar. Men det kanske är mer accepterat? Eller?

• leolina1980
    Pickeli skrev 2011-02-23 07:34:25 följande:
    Förstår inte riktigt var du vill komma, varför får man inte tycka illa om djur? Jag gillar inte katter för exempel.. Tycker dem är tråkiga, luktar illa och hårar och skräpar ner till igen nytta. Ser dock inte vad felet är med det?

Jag gillar heller inte fästingar, myggor och silverfiskar. Men det kanske är mer accepterat? Eller?
    Har aldrig träffat en frisk katt som luktat illa.
  • lövet2

Nej, jag har lite svårt för det där synsättet. OK att man inte gillar t ex hundar (som jag då), men då ska man ju inse att felet sitter i ens eget huvud. Det är en sådan där irrationell sak som man inte rår för, som att vara rädd för ballonger eller bli illamående av att se en fot.
    Tyvärr kryllar det av inlägg på FL, där det tydligt framkommer att den som skrivit det inte har någon självinsikt alls. "Jag hatar katter!" står det, och så skylls det på att katter är äckliga och ägarna är hänsynslösa egoister ...

• älskarlivet81
    MammaG skrev 2011-02-22 23:31:26 följande:
    "Jag hatar hundar, det är vidriga djur"

"Jag avskyr katter"

"Marsvin är fula"

Det är bara tre exempel på alla, i mina ögon, imbecilla påståenden som man kan finna på detta forum, och jag kan fan inte begripa hur man kan avsky djur. Det enda avskyvärda djur som finns enligt mig är människan, och också det enda djur som av någon bisarr anledning arbetar för sin egen undergång.

Människor som inte tycker om djur är i mina ögon fullkomligt opålitliga, då man säger sig hata något som till skillnad från människan inte har någon som helst ondska i sig. Att skylla på neuroser, fobier och allt möjligt tjafs är som när alla som inte orkade hänga med i skolan påstår att de är dyslektiker (vilket de naturligtvis inte är, de kan bara inte stava)

Personligen gör jag ingen skillnad på den respekt jag visar människor och den jag visar djur... eller jo förresten...jag har till dags dato aldrig stött på ett stenkorkat djur, och det påverkar ju naturligtvis
    Varför får man inte tycka illa om djur? Jag har inget intresse av djur, vi kommer aldrig skaffa djur hur mycket vår dotter än kommer tjata. Jag tycker hundar oftast luktar illa och de hårar och det blir smutsigt över allt.. Katter är väl rätt söta, men inget djur jag vill ha..
  • Pickeli
    leolina1980 skrev 2011-02-23 07:43:51 följande:
    Har aldrig träffat en frisk katt som luktat illa.
    Tur för dig då! Och för att inte tala om deras kattlåda.. Bläh.
    Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-02-23 07:49:30 följande:
    Nej, jag har lite svårt för det där synsättet. OK att man inte gillar t ex hundar (som jag då), men då ska man ju inse att felet sitter i ens eget huvud. Det är en sådan där irrationell sak som man inte rår för, som att vara rädd för ballonger eller bli illamående av att se en fot.
    Tyvärr kryllar det av inlägg på FL, där det tydligt framkommer att den som skrivit det inte har någon självinsikt alls. "Jag hatar katter!" står det, och så skylls det på att katter är äckliga och ägarna är hänsynslösa egoister ...
    Jag har mycket god självinsikt men jag gillar inte katter ändå. Jag varken hatar dem eller är rädd för dem, men jag tycker att de som sagt hårar ner osv.

Fästingar då, älskar du fästingar? Jag hatar fästingar och jag påstår mig fortfarande ha väldigt god självinsikt.
    Google it!
  • isisisis

Jag håller med dig TS.
    Det är folk som förmodligen aldrig fått uppleva en uppväxt med djur som små.
    Invandrare har också en helt annan syn på djur än vad svenskar i fler generationer har.
    Vi i sverige lär våra barn att djur har känslor ,det märks i sagor ,visor etc.
    Det är något att vara glad för om man har den erfarenheten,för den ger empati.
    Har man empati för djur är det också en bra grund.Kan skapa större empati i övrigt.
    Kan man utan vidare sparka en hund så den gör sig illa är steget inte så mycket längre att sparka på en svag människa.

Svar på tråden Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?