Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?

Ta bort böckerna helt tills hon slutar med småbarnsbeteendet. Och sluta låna böcker om hon ändå bara har sönder dom. Ska hon promt få riva kan hon göra det i böcker NI köper. Inte så kul att låna sönderivna böcker efter er bara för att ni promt ska låta henne låna fast hon inte kan hantera dom på rätt sett. 

• viseversa
    crimson skrev 2011-02-23 08:21:27 följande:

Nej det är inte så kul att låna sönderrivna böcker. Den gången hon rev sönder en biblioteksbok köpte jag en ny.

Jag har tänkt flera gånger att jag ska plocka bort alla böcker. Problemet är väl att varje gång hon har rivit i en bok skäms hon så mycket att hon inte gör det igen på väldigt länge så så luras jag att tro att det inte kommer hända igen. Sen går det någon till några månader och så är vi där igen. Då måste jag isåfall plocka bort böckerna i kanske ett halvår och det tycker jag känns lite grymt. Eller är det så man måste göra? 

ja iallafall sluta låta henne riva i böcker som inte ens är era. Jag har varit väldigt hård med mina ungar vad gäller böckerna och ingen av dom har rivit i en bok. jag har böckerna så jag ser dom och vill dom titta i en bok får dom göra det men jag är VÄLDIGT tydlig med att om dom river i den eller är oförsiktiga så försvinner böckerna på en gång!
Svar på tråden Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?