• Kasihi

Gasig av gröt? Fortsätta eller ta paus?

Hej, sonen på 6 mån fick igår smakportion av EnaGo banangröt. Detta fick han igår förmiddag. Han var ganska pruttig under dagen men utan att vara störd av det. Men efter 3 inatt började han stöka runt väldigt i sängen och hade problem med gaser fram till att vi gick upp vid 7. Det var såpass att han flera ggr vaknade upp fast han var trött. Är det gröten tror ni? Ska man pausa introduceringen av den? Han får lactulos sedan 10 veckors ålder men är inte gasig av den. Dock höjde jag dosen från 4-5ml igår då hans mage var lite trögare av smakportionerna på morot, majs och potatis som han fått senaste snart 3 veckorna. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Gasig av gröt? Fortsätta eller ta paus?
  • jejje82

Jag hade väntat med gröten för att se om magen blev bra igen så man säkert vet att det var gröten som han reagerade på. Om han har en problemmage kanske du ska vara lite försiktig med majs som är stoppande.

• Kasihi

Tack snälla för ditt svar!! Några fler som varit med om gasig mage vid introduktion av gröt?

• Zeran

Hej hej
    Min son blev väldigt gasig när jag började att ge honom banan gröten, han vaknade flera ggr på natten o hade problem att få ut gaserna
    Jag gjorde ett uppehåll med gröten och började sen med mild havregröt istället... Han får fortfarande gaser av banan gröten, tyvärr för han tyckte verkligen om den.

Så i min sons fall var det inte gröt i sig utan just banan gröten som gav gaser...

• Kasihi

Var det också EnaGo? Jag har ju inte så många varianter att välja på eftersom han inte ska ha något med mjölk i. Tror du att EnaGo äpple gröt kan vars bättre i gas avseende?

• Zeran

Hej igen
    Nej det var sempers banangröt... Men prova att inte ge gröten ett par dagar och se om magen blir bättre, sen kan du ju prova att ge äpplegröten istället, får han ändå gaser är det ju förmodligen gröten som ger gaserna,
    och inte bananen....
    Nä det är tråkigt att det inte finns mer att välja på när det kommer till mjölkfritt

Jag ger alltid en sked katrinplommon puré på gröten till min lilleman, annars får han så svårt att bajsa... Men ser att du redan ger Lactulos

Svar på tråden Gasig av gröt? Fortsätta eller ta paus?