• HardrockGoddess

Smärtstillande gel - bluff och båg?

Hej!

Jag lider av olika sorters värk i kroppen och har provat olika former av smärtstillande gel - varje gång utan resultat. Jag börjar nu betvivla att dessa geler fungerar överhuvudtaget!

I förrgår var jag och red på ett ridhus och har nu fått träningsvärk på insidan av låren. Smörjt in med Voltaren gel, men icke att jag märkt någon som helst smärtlindring! Tänkte att detta är ju en smärta som är specifik och att gelen borde fungera.

Är det någon som tycker de här gelerna hjälper? Och i så fall är någon bättre än någon annan?

• Svar på tråden Smärtstillande gel - bluff och båg?
  • mammaNena

nej, jag håller med dig. har aldrig upplevt att den hjälpt.

• HardrockGoddess
    mammaNena skrev 2011-02-23 13:44:31 följande:
    nej, jag håller med dig. har aldrig upplevt att den hjälpt.
    Undrar om det kanske finns receptbelagda geler som i så fall skulle fungera bättre. Men aldrig att jag märkt av någon effekt
  • Lördagkväll

Jag vet att voltaren hjälpt lite när jag haft benhinneinflamamtion, men på annan värk funkar den ej..

• mammaNena
    HardrockGoddess skrev 2011-02-23 13:54:15 följande:
    Undrar om det kanske finns receptbelagda geler som i så fall skulle fungera bättre. Men aldrig att jag märkt av någon effekt
    jag har testat voltaren och ibuprofen. köpte först "ibu". och när den inte hjälpte så testade jag voltaren, tänkte att det kanske va bättre "kräm" i den, men inte!
  • Amazina

Jag är sjuksköterska på akuten och min erfarenhet är att alla sådana grejer verkar bättre placebomässigt än verkligt analgetiskt... Sedan beror det väl också på hur pass mottaglig hud man har, hur mycket man gnider och masserar mm mm. Däremot fungerar ju VoltarenTABLETTERNA bra mot just träningsvärk. Köp på apoteket och tag 50 mg och kolla om du mår bättre.

• Nippertippan

Sen är det ju vilken typ av värk man har det på, voltaten är ju mer om du har en inflammatorisk värk vilket träningsvärk inte riktigt är.

• HardrockGoddess
    Nippertippan skrev 2011-02-23 14:31:54 följande:
    Sen är det ju vilken typ av värk man har det på, voltaten är ju mer om du har en inflammatorisk värk vilket träningsvärk inte riktigt är.
    Jag har provat olika sorters geler mot olika sorters smärtor genom åren och har aldrig blivit hjälpt. Det är därför jag undrar om någon annan upplevt att de fått smärtlindring :)
  • Faile

Jag fick senskideinflammation i handen och smörjde in med någon gel, minns inte vilken.

Men iaf, läkaren som kollade upp detta sen sade till mig att ta tabletter istället eftersom gel är i stort sett verkningslöst.
    Man måste verkligen massera in det länge och hårt för att det ska ha någon som helst effekt, och ofta har man ju så ont att man knappast kan röra stället, än mindre trycka så hårt som det krävs.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Smärtstillande gel - bluff och båg?