• Anonym (??)

Vad händer med A-kassan om jag jobbar?

Jag har nyligen blivit arbetslös och har redan ett nytt jobb på gång, en kortare visstidsanställning på några månader. Vad händer med A-kassan?

1. Kan jag fortsätta min stämplingsperiod efter visstidsanställningen eller blir det ny karens?
    2. Kommer min SGI ändras om min lön blir högre/lägre eller kommer man utgå från den uträkning som A-kassan just nu håller på med?
    3. Om det blir ny uträkning, kommer jag behöva ett nytt arbetsgivarintyg från mina tidigare arbetsgivare eller kan A-kassan utgå från det material som de redan fått in?
    4. Vad händer om jag byter A-kassa och sedan går arbetslös efter den här kortare visstidsanställningen?

Jag ska självklart ställa frågorna direkt till A-kassan men eftersom det är för sent nu frågar jag här i förhoppning att någon ska vara insatt i reglerna.

• Svar på tråden Vad händer med A-kassan om jag jobbar?
  • Anonym

Om du har dagar kvar så fortsätter du på samma period tills den tar slut. När du ska bli berättigad till nya dagar tittar man på din inkomst senaste året och då räknas den nya inkomsten in. Du får alltså samma ersättning perioden ut oavsett om du höjer eller sänker den om du inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor emellan, om du förstår.

Exempel:

Du jobbar och uppfyller arbetsvillkoret och får 300 dagar. Du använder 100 dagar, jobbar 50 dagar och ska sedan stämpla igen = du behåller samma A-kassa.

Du jobbar och uppfyller arbetsvillkoret och får 300 dagar. Du använder 100 dagar, börjar jobba och uppfyller arbetsvillkoret  och ska sedan stämpla igen = du  får du A-kassa på din NYA lön.

• Anonym (??)

Tack för snabbt svar! Vet du på rak arm vad arbetsvillkoret är?

• Anonym

SGI baseras alltid på inkomst av arbete, aldrig på a-kassa. Och arbetet måste ha pågått i minst 6 månader eller beräknas pågå i minst 6 månader för att få beräkna SGI på den inkomsten.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:06:35 följande:
    SGI baseras alltid på inkomst av arbete, aldrig på a-kassa. Och arbetet måste ha pågått i minst 6 månader eller beräknas pågå i minst 6 månader för att få beräkna SGI på den inkomsten.
    SGI har inget med saken att göra. Du får inte A-kassa baserat på din SGI utan på vad du tjänat i föregående period.
    Anonym (??) skrev 2011-02-23 18:04:58 följande:
    Tack för snabbt svar! Vet du på rak arm vad arbetsvillkoret är?
    Arbetsvillkoret innebär att man under den senaste 12-månadersperioden (ramtid) före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.

Arbetsvillkoret kan också uppfyllas enligt den så kallade alternativregeln. Enligt alternativregeln ska du ha arbetat minst 480 timmar på 6 kalendermånader och var och en av dessa månader
    måste innehålla minst 50 timmars arbete. Allt detta inom 12 månader.
  • Anonym (??)

Följande text hittade jag på A-kassans hemsida då jag sökte på arbetsvillkor:

"Vi prövar först om du uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln. Det innebär att en du under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler sig på Arbetsförmedlingen."

Jag har alltså jobbat heltid hos samma arbetsgivare i mer än 12 månader och blev arbetslös fr o m 1 feb. Nu kommer jag eventuellt få en visstidsanställning som är kortare än 6 månader och den anställningen beräknas börja i mars. Jag kommer alltså bara ha en månads A-kassa. Behåller jag samma A-kassa eller görs en ny beräkning?

• Anonym (??)

Då antar jag att det görs en ny beräkning...? Räcker det i såna fall att ja kompletterar med nytt arbetsgivarintyg från den senaste arbetsgivaren eller måste samma papper skickas in igen? Vad händer om jag byter A-kassa?

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-02-23 18:14:20 följande:
    Följande text hittade jag på A-kassans hemsida då jag sökte på arbetsvillkor:

"Vi prövar först om du uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln. Det innebär att en du under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler sig på Arbetsförmedlingen."

Jag har alltså jobbat heltid hos samma arbetsgivare i mer än 12 månader och blev arbetslös fr o m 1 feb. Nu kommer jag eventuellt få en visstidsanställning som är kortare än 6 månader och den anställningen beräknas börja i mars. Jag kommer alltså bara ha en månads A-kassa. Behåller jag samma A-kassa eller görs en ny beräkning?
    Du behåller samma A-kassa (samma period) som du påbörjade innan vikariatet eftersom du inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor. Om du jobbat 6 mån eller mer (min 480 timmar totalt/50 timmar månad) så hade du fått påbörja en ny period med din nya lön.
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-02-23 18:17:44 följande:
    Då antar jag att det görs en ny beräkning...? Räcker det i såna fall att ja kompletterar med nytt arbetsgivarintyg från den senaste arbetsgivaren eller måste samma papper skickas in igen? Vad händer om jag byter A-kassa?
    Ingen ny beräkning görs i och med att ditt vik är kortare än 6 månader.
    Om du byter A-kassa händer inget då man tittar på vad du tjänat tidigare.
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-02-23 18:18:46 följande:
    Du behåller samma A-kassa (samma period) som du påbörjade innan vikariatet eftersom du inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor. Om du jobbat 6 mån eller mer (min 480 timmar totalt/50 timmar månad) så hade du fått påbörja en ny period med din nya lön.
    Ah, då förstår jag. Det stod inget om att dessa 6 månader skulle vara hos samma arbetsgivare så jag antog att det därför skulle bli en ny beräkning.

Räknar försäkringskassan på samma sätt? Jag är nämligen gravid och ska ha barn till hösten och därför är det intressant att veta om jag kan påverka min föräldrapenning.
  • Shira

Nej, nej, så länge du återkommer inom ett år så fortsätter du på samma ersättningsperiod som du hade innan arbetet. Däremot, om du har ett uppehåll på minst 25 veckor pga arbete prövar A-kassan om det går att räkna upp dagpenningen i den pågående ersättningsperioden, förenklat förklarat.

Svar på tråden Vad händer med A-kassan om jag jobbar?