• Anonym (??)

Vad händer med A-kassan om jag jobbar?

Jag har nyligen blivit arbetslös och har redan ett nytt jobb på gång, en kortare visstidsanställning på några månader. Vad händer med A-kassan?

1. Kan jag fortsätta min stämplingsperiod efter visstidsanställningen eller blir det ny karens?
    2. Kommer min SGI ändras om min lön blir högre/lägre eller kommer man utgå från den uträkning som A-kassan just nu håller på med?
    3. Om det blir ny uträkning, kommer jag behöva ett nytt arbetsgivarintyg från mina tidigare arbetsgivare eller kan A-kassan utgå från det material som de redan fått in?
    4. Vad händer om jag byter A-kassa och sedan går arbetslös efter den här kortare visstidsanställningen?

Jag ska självklart ställa frågorna direkt till A-kassan men eftersom det är för sent nu frågar jag här i förhoppning att någon ska vara insatt i reglerna.

• Svar på tråden Vad händer med A-kassan om jag jobbar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:06:35 följande:
    SGI baseras alltid på inkomst av arbete, aldrig på a-kassa. Och arbetet måste ha pågått i minst 6 månader eller beräknas pågå i minst 6 månader för att få beräkna SGI på den inkomsten.
    FK räknar ut SGI som skrivet i inlägget ovan, Senaste arbete som varade minst 6 månader om du fortfarande är arbetslös eller bara haft kortare vik när barnet föds. Men då får det inte vara "glapp" i perioderna mellan arbete och att du anmält dig som arbetssökande på AF.

För att få föräldrapenning baserad på SGI redan från första föräldrapenningdagen måste man ha haft inkomst i minst 240 dagar. (ca 8 mån)
  • Anonym
    Shira skrev 2011-02-23 18:30:15 följande:
    Nej, nej, så länge du återkommer inom ett år så fortsätter du på samma ersättningsperiod som du hade innan arbetet. Däremot, om du har ett uppehåll på minst 25 veckor pga arbete prövar A-kassan om det går att räkna upp dagpenningen i den pågående ersättningsperioden, förenklat förklarat.
    Ja, du måste jobba ca 6 månader (26 veckor) för att du ska kunna höja din a-kassa (få en ny period)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:33:04 följande:
    FK räknar ut SGI som skrivet i inlägget ovan, Senaste arbete som varade minst 6 månader om du fortfarande är arbetslös eller bara haft kortare vik när barnet föds. Men då får det inte vara "glapp" i perioderna mellan arbete och att du anmält dig som arbetssökande på AF.

För att få föräldrapenning baserad på SGI redan från första föräldrapenningdagen måste man ha haft inkomst i minst 240 dagar. (ca 8 mån)
    Ja, men du kan också skydda din SGI genom att vara arbetslös och inskriven på AF eller studera med studiemedel. Vilket innebär att TS kan få inkomstbaserad FP även om hon varit arbetslös före födseln av barnet.
  • Shira

Men om man har ett uppehåll på 26 veckor och sedan söker ersättning så fortsätter man på de dagar man har kvar i gamla perioden.

• Shira

Och det är inte säkert att det blir ngn omräkning efter 26 veckors uppehåll heller eftersom den ev nya dagpenningen skall beräknas på ett genomsnitt över er 12-månaders period, så har man varit arbetslös flera månader direkt före uppehållet så drar det ner genomsnittet rätt mycket.

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-02-23 18:33:04 följande:

Det har inte varit något glapp utan jag var på AF min första arbetslösa dag.
    Shira skrev 2011-02-23 18:41:20 följande:
    Men om man har ett uppehåll på 26 veckor och sedan söker ersättning så fortsätter man på de dagar man har kvar i gamla perioden.
    Nu skriver jag iofs att denna visstidsanställning är kortare än 6 månader och då ändras väl inte min A-kassa?
  • Anonym
    Shira skrev 2011-02-23 18:41:20 följande:
    Inte om du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
  • Shira

TS, nej om du har ett uppehåll på mindre än 6 mån kan den inte ändras, om du inte uppfyller medlemsvillkoret (1 års medlemsskap) under tiden eller nåt sånt. Då kan det bli aktuellt att räkna fram inkomstrelaterad ersättning tex.

• Anonym
    Shira skrev 2011-02-23 20:21:20 följande:
    Jo.
    Jag tror vi pratar förbi varandra. Det är samma period så till vida att inga fler karensdagar dras. Men det är inte samma belopp man får utbetalat om man har jobbat i 6 månader.

För TS del kan hon alltså höja sin A-kassa om hon får ett vik nu som sträcker sig längre än 6 månader men hon får inga fler karensdagar nästa gång hon blir arbetslös.

"Kan ersättningen höjas?
    Din ersättning kan höjas under pågående ersättningsperiod om du har haft ett avbrott i ersättningsperioden på minst 6 månader på grund av arbete med högre arbetstid och lön. Den regeln gäller från och med 2 juli 2007."
  • Shira

Ja men en ersättningsperiod är 300 dagar (och kan förlängas med ytterligare 150) Att säga att man får en ny period för att dagpenningen ändras är helt fel. Man får inga nya 300 dagar efter uppehållet utan fortsätter på samma ersättningsperiod. I vissa fall (men inte särskilt ofta) kan ersättningen räknas upp efter uppehåll. Men eftersom den nya dagpenningen skall beräknas på ett helt år blir det sällan fördelaktigt att räkna om och då får man stå kvar på sin gamla dagpenning men oavsett vilket så fortsätter man på samma ersättningsperiod om man återkommer inom ett år.

• 1 tu 3
    Anonym (??) skrev 2011-02-23 17:57:08 följande:
    Jag har nyligen blivit arbetslös och har redan ett nytt jobb på gång, en kortare visstidsanställning på några månader. Vad händer med A-kassan?

1. Kan jag fortsätta min stämplingsperiod efter visstidsanställningen eller blir det ny karens?
    2. Kommer min SGI ändras om min lön blir högre/lägre eller kommer man utgå från den uträkning som A-kassan just nu håller på med?
    3. Om det blir ny uträkning, kommer jag behöva ett nytt arbetsgivarintyg från mina tidigare arbetsgivare eller kan A-kassan utgå från det material som de redan fått in?
    4. Vad händer om jag byter A-kassa och sedan går arbetslös efter den här kortare visstidsanställningen?

Jag ska självklart ställa frågorna direkt till A-kassan men eftersom det är för sent nu frågar jag här i förhoppning att någon ska vara insatt i reglerna.
    1. Så länge du återkommer till akassan inom 52 veckor får du fortsätta på den pågående ersättningsperioden. Så svar ja.

2. SGI har inget med akassan att göra, så där kan jag inte svara.

3. Om du återkommer inom 52 veckor gör som sagt ingen ny prövning. Det man kan göra är precis som Shira skrivit att se om man kan eventuellt höja din dagpenning och normalarbetstid.  Det akassan vill ha in om du söker ersättning igen är alltid intyg på vad du gjort sen du hade ersättning senast  - i detta fall skulle du skicka in ett arbetsgivarintyg på det visstidsanställningen.

4. Om du byter akassa kan du fortsätta stämpla i den nya akassan. Kassorna skickar övergångsuppgifter maskinellt. Din akassa går ej igång automatiskt i den nya akassan, så mitt råd om du byter är att du kontaktar den nya akassan för att få mer info.

Allt detta är övergripande info, allra bäst är ju att ringa just din akassa för att få detaljerad info om ditt ärende.
Svar på tråden Vad händer med A-kassan om jag jobbar?