Anonym (??) skrev 2011-02-23 17:57:08 följande:
Jag har nyligen blivit arbetslös och har redan ett nytt jobb på gång, en kortare visstidsanställning på några månader. Vad händer med A-kassan?
1. Kan jag fortsätta min stämplingsperiod efter visstidsanställningen eller blir det ny karens?
2. Kommer min SGI ändras om min lön blir högre/lägre eller kommer man utgå från den uträkning som A-kassan just nu håller på med?
3. Om det blir ny uträkning, kommer jag behöva ett nytt arbetsgivarintyg från mina tidigare arbetsgivare eller kan A-kassan utgå från det material som de redan fått in?
4. Vad händer om jag byter A-kassa och sedan går arbetslös efter den här kortare visstidsanställningen?
Jag ska självklart ställa frågorna direkt till A-kassan men eftersom det är för sent nu frågar jag här i förhoppning att någon ska vara insatt i reglerna.
1. Så länge du återkommer till akassan inom 52 veckor får du fortsätta på den pågående ersättningsperioden. Så svar ja.
2. SGI har inget med akassan att göra, så där kan jag inte svara.
3. Om du återkommer inom 52 veckor gör som sagt ingen ny prövning. Det man kan göra är precis som Shira skrivit att se om man kan eventuellt höja din dagpenning och normalarbetstid. Det akassan vill ha in om du söker ersättning igen är alltid intyg på vad du gjort sen du hade ersättning senast - i detta fall skulle du skicka in ett arbetsgivarintyg på det visstidsanställningen.
4. Om du byter akassa kan du fortsätta stämpla i den nya akassan. Kassorna skickar övergångsuppgifter maskinellt. Din akassa går ej igång automatiskt i den nya akassan, så mitt råd om du byter är att du kontaktar den nya akassan för att få mer info.
Allt detta är övergripande info, allra bäst är ju att ringa just din akassa för att få detaljerad info om ditt ärende.