• Anonym (ylva)

starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?

Jag går i tankarna på att starta eget, och då en butik som säljer begagnade barnkläder och barnartiklar.
    Har gjort en affärsplan och ska iväg och prata med en rådgivare, men har en punkt jag inte riktigt har koll på, och det är om det finns en marknad för det, alltså om folk skulle handla i min butik!

Så tänkte att jag frågar här, om det i din stad fanns en butik där du kunde köpa begagnade barnkläder och barnartiklar, skulle det intressera dig?
    Vad skulle krävas för att du skulle vilja handla där?

Så om ni har några synpunkter tar jag tacksamt emot dem

• Svar på tråden starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?
  • Anonym (j)

Här får den som lämnar in 40% också, sen har jag för mig att kläderna skänks efter ett tag. och det tycker jag låter bra.

• Anonym (ylva)

Och just det, appropå priser, är du som kund villig att betala mer om det är ett märkesplagg? Och vart går smärgränsen för tex en body från lindex vs. en body från molo?

Jag kan tänka mig att den som lämnar in, gärna vill ha mer för märkeskläder, än vad man kanske säljer en lindex tröja för. Men är lite inne på att det är skicket på plagget som spelar mest roll, det är väl egentligen det som spelar in mest eller?

Och tänkte även lite på tex spjälsängar, finns ju ikeas för 399:- medans det finns de spjälsängar som kostar 1500:- vad är då rimligt att ta för en begagnad? Tänker du att "ja får ju en ny för 399:-" eller tänker du mer på vad det är för märke, alltså att du gärna betalar mer för en begagnad kaxholmen  spjälsängen än vad en ny ikea säng kostar?

• tengil

tycker barnsecondhand låter som en bra idé! många secondhandbutiker har alldeles för få barnartiklar!

• fru edinge

Där jag bor går det inte bra, hon har samma affärsidé som du tänkt ha, och hur Jon tänker vet i fan.. Frågade ang jag hade en helt ny me

• Anonym

Tror barnsecondhand är ungefär som att starta ett fik.
    Gör det om du vill och tror att du kommer tycka att det är roligt/givande, men du kommer inte tjäna några direkta pengar, var glad om du går runt och inte går i konkurs inom ett år.

• Allrona

Jag är absolut beredd att betala mer för ett märkesplagg än kläder från hm, lindex. Sen är jag såklart inte beredd att betala så mycket för ett slitet plagg vilket märke det än är.

Det är nog viktigt att du har bra koll både på ordinarie priser och vad olika plagg går för på tex tradera. Jag förväntar mig inte att ge mer än på tex tradera när jag köper men jag förväntar mig som säljare att få mycket mindre för att slippa jobbet.

• Anonym

Jättebra idé. Jag hade absolut handlat där. Hellre än på nätet, trader osv är så jobbigt. Skulle aldrig orka sitta och buda och vänta och kanske missa vissa saker. Jag gillar att se hur det ser ut i verkligheten. Sen om det går runt är ju svårt att säga. Kan du inte köra 50/50. Att kunden typ får välja om du ska köpa deras kläder eller om dom vill ha procent på försäljningen. Jag vet inte, bara en tanke...

Lycka till

• Therese H
    Anonym (ylva) skrev 2011-02-23 18:36:58 följande:
    Tack för dina svar!

Ja det har jag också funderat på, vart man ska lägga sig i prisnivå, såklart vill man ju att folk ska känna att det fyndar, samtidigt som den som lämnar in ska bli nöjd. Och är nog helt inne på att försöka ligga på en bra prisnivå (vilket den secondhand som finns här inte gör, vill inte betala 49:- för en begagnad lindex body )
    Bor i samma stad som CeeJay. Tjejen hon talar om tar ca 12-15kr för en body,  och ca 45-50kr för ett litet set om byxor och body i fint skick. Ett par barnjeans i strl 80 kan kosta 23-30kr.
    Jag lämnar in kläder och sen delar vi på vinsten 50-50. Det är jättebra!

Förutom henne så har vi även en annan tjej som har kläder (mestadels barnkläder, men även till kvinnor) och andra barnartiklar. Hon tar emot allt som har med barnet att göra, leksaker, stolar, vagnar osv osv.

Det är en jättebra idé att starta en sån affär! 
  • Krake

Finns massor av såna butiker här i Berlin. De verkar gå runt. De säljer även tillbehör typ amningspumpar, barnvagnar, barnböcker etc.

Men vill du ha ett riktigt bra tips på en affärsidé? Barncafé! Barnvänligt café med en massa leksaker, dit föräldrar kan gå och fika medan barnen (typ 0-5) leker. Skötbord, barnmatsburkar, bollhav... 

Moster, inte monster.
  • Tygtiiger

Där jag bor finns en affär som säljer begagnade leksaker. Den är fantastisk. Kalle-tidningar för en femma eller tia beroende på storlek och skick, gammalt osorterat duplo i påsar för summor mellan 30 och 150 kr beroende på storlek, babyplastleksaker, småplastfigurer, smurfar, böcker och gamla playmobilgubbar. Fantastiskt bra, många plastleksaker duger utmärkt flera barn i rad och behöver bara diskas emellan och barnen blir överlyckliga när de kan köpa något för egna pengar/veckopeng och få något lite mer substantiellt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lenora

Jag skulle vara intresserad, framför allt för leksaker och brädspel.

Jag är dock en kund som handlar det mesta online och skulle jämföra med priser på till exempel Ebay men jag skulle definitivt kika in om jag gick förbi. 

• Madick

I min närmsta stora stad finns en sån butik. Den är jättefin och snygga grejer till bra priser. Skulle väldigt gärna handla där, men nu är mina barn större och det verkar mest vara plagg upp till kanske 6 år. Lite dåligt läge har hon tyvärr, annars skulle den butiken säkert gå bättre.

Svar på tråden starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?