• UngFru

Pol kand / rättsvetenskap/vad ska jag läsa?

Har grav beslutsångest. Vill så gärna studera till hösten men måste bestämma mig för vad. Har tidigare funderat på lärare eller socionom men börjar slå dessa ur hågen då jag känner att det är rätt otacksamt, svårt med jobb (socionom), samt dålig lön.

Nu har jag börjat fundera på en pol kand (statsvetenskap), eller gå rättsvetenskapligt program som leder till fil kand i rättsvetenskap (sen kanske läsa till en master, men det är ju senare frågor).

Allt detta är sånt som intresserar mig, och alltid har gjort. Vill gärna jobba med något som kan göra skillnad för människor, och det känns som att det finns sådana möjligheter i bägge utbildningarna, och även de som jag tänkt mig från början.  
    Förutom det har jag en passion för språk, men det kanske kan vara bra att ha någon kurs i språk utöver inriktningarna? Vet att man kan välja lite inom pol kand, och språkkunskaper kanske är attraktiva för arbetsgivare?

Finns det någon som har gått någon av dessa utbildningar och kan berätta för mig om hur det var att läsa, om ni har fått jobb, vad som är svårt osv osv.

Jag har läst en del men får som inget grepp om det, och det är ju alltid bra att höra erfarenheter från yrkesverksamma eller studenter.

Mycket tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Pol kand / rättsvetenskap/vad ska jag läsa?
  • Kjell2

Pol kand/mag med språk öppnar möjlighet till en del intressanta jobb inom t ex FN, UD, EU och motsvarande.
    Rättsvetenskap är en ny utbildning och har difus arbetsmarknad. Varför inte jurist som öppnar en del andra dörrar och är mer känd som utbildning.

Alla är rätt krävande och givande utbildningar med mycket egenstudier och lite schemalagt.

Svar på tråden Pol kand / rättsvetenskap/vad ska jag läsa?