• Anonym (mkt orolig)

Min 3½åring utanför på fsk

Hejsan!!
    Min son känner sig utanför på förskolan, han säger hela tiden att han inte har några kompisar och att ingen vill leka med honom., Han är 3,5år gammal. Hur ska vi tackla detta? Självklart har vi tagit upp det med pedagogerna men dem säger att han har det så bra och visst har kompisar men att de ska kolla extra noga. Jag är så rädd att vi ska trycka ner hans känsla, för hur det än är så är det ju ändå hans känsla och den kan ju ingen ta ifrån honom,. Dock verkar han inte må dåligt när vi ska till förskolan utan det är oftast efter en dag ´på förskolan som hans pratande kommer.. Det kommer oftast helt spontant också, så de är inget vi lagt i mun på honom. Så min fråga är, hur ska vi vara och bete oss?? Är ju orolig för min lille son

• Svar på tråden Min 3½åring utanför på fsk
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Barn tillbringar ofta många timmar på förskola. När de är trötta på em vad är det de kommer ihåg? En del minns allt roligt och endel minns de tio minutrarna då det inte fick vara med i en lek. Om du som förälder frågar barnet v om det haft någon att leka med känner ditt barn din oro och ofta förstäörker barnen det du funderar över. Lita på pedagogerna. Säger de att han har det bra och du märker att han är glad så lita på det intrycket. Jag brukar dessutom prata med barn och förälder tillsammans på eftermiddagen och hjälpas åt att minnas allt kul man har gjort. Då vet du det även som förälder och kan påminna ditt barn om det. Man kan inte ha superkul hela tiden. :)
    Jag förstår ändå din undran och nej, du ska inte trycka undan hans känsla du har helt rätt i att han har rätt till sina egna känslor.
    Mvh Inger

Svar på tråden Min 3½åring utanför på fsk