• LiveHappy

Insättning av kopparspiral, vid mens?

Jag ringde för att boka tid för insättning av kopparspiral för ca 2 veckor sedan. Då min mens är oregelbunden nu efter graviditet så bad hon mig återkomma mensens första dag så skulle jag få en tid under mensveckan. Dom ville helst sätta in den under den veckan eftersom det gör mindre ont. Nu ringde jag och förklarade läget och bad om en tid (fick mensen idag), fick då en tid om 12 dagar? Då har jag ju inte ens mens längre, den varar upp till en vecka oftast. Ska jag be om en ny tid när nästa mens kommer eller hur ska jag göra? Hur skulle du gjort? Förstår inte varför dom vill att jag återkommer mensens första dag om det nu ändå är så "lång" väntetid?

• Svar på tråden Insättning av kopparspiral, vid mens?
  • flingansnö

Har inga svar att ge dig, men jag skulle också sätta in en spiral vid mens, men min mens är bara typ tre -fyra dagar och det har alltid inträffat på helger hitils....  Jag undrar en sak också, är det inte messy att göra det vid mens.... känns lite obehagligt.... men jag kansk bara nojjar?

• nordlund1

när jag satte in min spiral så sa dom att jag skulle höra av mig för att boka tid när mensen började och jag fick en tid några dagar efter mensen var slut för dom sa då till mig att dom sätter in den precis när mensen är slut, så det kanske är därför du fick 12 dagar efter?

• LiveHappy

Jag har ingen aning. Om det gör för ont så får jag väll avbryta och få en tid under nästa mens. Det hade ju varit bättre om det gjort mindre ont EFTER mens eftersom det känns lite ofräscht att dom är där när man har mensen.

• nordlund1

hehe ja men det var det jag menade att dom sa till mig fast jag var lite otydlig :P
    att det gjorde mindre ont efter mensen det var därför jag fick en tid precis efter :P

• LiveHappy

Jaha, på så vis. Men jag läste i någon tråd nu idag och där sa dom att man sätter in UNDER mens för det är DÅ det gör mindre ont. Men jag vet inte, när det gör som mest ont är kanske olika från tjej till tjej med. Jag testar, går det inte så får jag boka en ny tid. :P

• Jossofräs

Jag satte in en kopparspiral igår och det var två veckor sen jag hade mens. Enligt min bm kan man sätta den när som under cykeln.

• LiveHappy

Va knepigt, blir galen på alla barnmorskor som säger olika saker om allt. Har dom samma utbildning tro? .-D

Gjorde det mycket ont på dig? 

• Jossofräs

Jag hoppade till och sa aj när hon satte tången som ska räta ut tappen så det blir lättare att sätta, den gjorde lite ont, men när hon skulle sätta själva spiralen så skulle jag nog snarare beskriva det som obehagligt och obekvämt än ont. Det är bara när man sätter tången som jag kan påstå att jag kände ont liksom.
    Det gick skitsnabbt dessutom, typ 2 minuter från att tången var satt tills det var klart!

• LiveHappy

Usch, fast jag tycker 2 minuter låter länge! :O Vill ju få det överstökat på några sekunder helst. Smärträdd som man är.

• Jossofräs

Haha ja jag var skräckslagen kan jag tala om! När jag låg där och hon började plocka fram grejjerna var det asnära att jag sa att jag ångrade mig för jag var så jäkla rädd. Nu i efterhand kan jag tycka att jag nog var fan så mycket räddare än vad det gjorde ont :D

• LiveHappy

haha det va skönt att höra för jag är skapligt rädd för det där, avskyr verkligen gynbesök!

• eywa

Dom ska ju ge dej en akuttid eftersom du har men endast under några dar, du ska få tid samma dag eller dan efter.Stå på dej!!

• The past is now

Jag hade ingen mes vid insättandet av kopparspiralen, var ingen som sa något om att ha mens då. Kände fö ingenting.

• Anonym (Malin)

Jag vägrade att sätta in spiralen när jag var vid medvetande, lösningen blev att de bokade in operation och sövde ner mig under insättningen. Jag tål inte hormonpreparat så det var nödvändigt ur preventivmedelssynpunkt med spiral.

• saltflingan

När jag pratade spiral med min bm sa hon att de kunde sätta in den närsom.

Svar på tråden Insättning av kopparspiral, vid mens?