• Anonym (bajs)

    Efter förlossning. Hur länge gör det ont?

    FIck barn för 8 dagar sedan. Sen dess har jag inte vågat bajsa. Det gör så jävla ont bara att sitta på toaletten. Jag kissar i duschen med duschslangen riktad mot underlivet. 
    Jag är törstig men drar mig för att dricka eftersom det är så obehagligt att gå på toa.
    Nu är jag antagligen super förstoppad.
    Hur länge varar eländet? Jag förstår att det beror på hur mycket man spricker osv.
    Jag fick en ganska stor grad tre, vaginalbristning.

    Alla tips emottages tacksamt! 

  • Svar på tråden Efter förlossning. Hur länge gör det ont?
  • trollmammsis

    du har inte närhet till duschen så d kan spola ner mot underlivet när du sitter på toa och bajsar?
    Bajsai duschen med nått underlägg? alla försök är värda att prova för en förstoppning vill man inte ha när det redan gör ont!  köp sån bebis katrinplommonpure eller juice och försök få igång magen.
    Svårt att tro men det kommer att gå över med smärtan men någon/några veckor kan man ha ont.

  • Anonym (bajs)

    Tack! 
    Ska genast bege mig till affären för katrinplommongrejer. 
    Tyvärr har vi för långt mellan duschen och toaletten.
     

  • Anonym (vart där)

    Jag blev "beordrad" att dricka minst 2 liter vatten om dagen och ta 15ml paraffin, flytande APL 2ggr/dag(finns på apoteket)
    Jag fick en svår spricka( 3-4gradens sfinkserruptur) oljan ger en "glid effekt" så det lättare kommer ut, och vattnet hjälper till så att avföringen blir lösare..sedan kan jag rekomendera att äta pepparkakor, om du inte ammar då..de har en lösande effekt nämligen (å är sååå mycke godare än katrinplommonpuré)

    De var de första 2 veckorna som var värst för mig, sedan blev det bättre å bättre, å nu 2 mån efter förlossningen har jag inte ont alls.

    Hoppas du snart bir bättre, kram 

  • trollmammsis

    önskar dig all lycka och att du snart bajsar. Min dotter var nyss förstoppad och det gjorde så ont så hon skakade, hon gillade katrinpuren och blandade i yoghurten, inte hela burken på en gång med under en dag iaf. sen började det koma igång, lite i taget. hon kanske bajsade 20 gånger under ett dygn, mest om i trosorna men det gjorde ju inget, bara det kom ut.!!

  • crossfit

    Tack för alla tips. Nu har jag katrinplommon grejer, parafinolja och ska försöka öka drickandet.
    Jag är törstig men eftersom jag vet att det ska ut har jag hållit igen. Byter taktik nu.
    2 veckor ska jag nog stå ut.

  • Anonym

    Jag tyckte det kändes bättre om jag tryckte mot underlivet och delen mellan slidan och stjärten med typ lite papper eller så när jag skulle klämma så att säga...Nu fick jag inga bristningar eller så under förlossnigen så ajg var väldigt förskonad men det kändes ändå läskigt att klämma...

  • trollmammsis

    Ja det måste ju u tannars blir det värre!! Lycka till

  • Anonym (Microlax!!!)

    Min två bästa minnen från förlossning var ryggbedövningen samt microlax!!!
    Sonen min blev tagen med klocka så jag hade också rätt mycket stygn där nere (fy fasiken vad ont det gjorde att kissa) och jag blev helt enkelt skraj för att gå och bajsa då jag trodde att det skulle göra ännu ondare.
    Men efter ett par dagar sa jag till en av syrrorna på bb och hon gav mig microlax (en liten "tub" med lavemang man sprutar upp i rumpan) och efter bara ett par minuter kunde jag gå på toa...och det var näst intill bland det skönaste jag gjort! haha Trodde aldrig jag skulle njuta av att skita men det gjorde jag verkligen.
    Så om inte katrinplommonpuré funkar så gå till apoteket och köp microlax.

  • Anonym
    crossfit skrev 2011-02-24 13:12:35 följande:
    Min pojke kom också ut med sugklocka. Undrar om microlax är receptfritt.
    det är receptfritt.
  • Southern Belle

    Microlax för att lösa den akuta situationen! Lactulos för att se till att avföringen håller sig lös samt mycket att dricka är mina tips!

    Smörj även med smärtlindrande Xylocain innan toabesöken!


  • Anonym (lavemang)

    laxoberal är receptfritt och tas kvällen innan ca 10 droppar för att få igång magen dagen efter..
    perfa!

  • Anonym (Microlax!!!)
    Southern Belle skrev 2011-02-24 13:18:29 följande:
    Microlax för att lösa den akuta situationen! Lactulos för att se till att avföringen håller sig lös samt mycket att dricka är mina tips!

    Smörj även med smärtlindrande Xylocain innan toabesöken!
    Har man inte bajsat på 8 dagar så är det ju definitivt en akut situation...
  • Anonym (bajs)

    Tusen tack till er alla!
    Nu har jag haft en mini "förlossning" här hemma. Hann inte komma iväg och köpa microlax idag. Men ska göra det i morgon. Tipset att trycka med handen i mellangården var toppen. Effekten av det andra dröjer nog lite till.


    Anonym (vart där) skrev 2011-02-24 11:10:33 följande:
    Jag blev "beordrad" att dricka minst 2 liter vatten om dagen och ta 15ml paraffin, flytande APL 2ggr/dag(finns på apoteket)
    Jag fick en svår spricka( 3-4gradens sfinkserruptur) oljan ger en "glid effekt" så det lättare kommer ut, och vattnet hjälper till så att avföringen blir lösare..sedan kan jag rekomendera att äta pepparkakor, om du inte ammar då..de har en lösande effekt nämligen (å är sååå mycke godare än katrinplommonpuré)

    De var de första 2 veckorna som var värst för mig, sedan blev det bättre å bättre, å nu 2 mån efter förlossningen har jag inte ont alls.

    Hoppas du snart bir bättre, kram 
    Hur tog du parafinolja? Drack du det bara rakt av?

     
  • Agamemnon

    Förutom mycket vätska och laxerande så rekommenderar jag också Xylocain (bedövande hemorrojdsalva). Den är även super när man måste kissa för den tar det värsta stinget.


    ♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Knastroll82

    Mitt barn blev också taget med sugklocka så jag gick sönder mycket.
    Alla tips du fått i tråden är jättebra, och så skönt för dig att ha fått ur dig!

    Känner dock att jag måste varna lite för xylocain.
    Har man öppna i slemhinnor så så kan salvan svida och bränna något djävulskt när man smörjer på den!
    Då är xyloproct (hemorojdsalva det med) bättre.


  • Anonym (Microlax!!!)
    Anonym (bajs) skrev 2011-02-24 21:55:19 följande:
    Tusen tack till er alla!
    Nu har jag haft en mini "förlossning" här hemma. Hann inte komma iväg och köpa microlax idag. Men ska göra det i morgon. Tipset att trycka med handen i mellangården var toppen. Effekten av det andra dröjer nog lite till.Hur tog du parafinolja? Drack du det bara rakt av?

     
    haha Grattis eller vad man ska säga Flört 
Svar på tråden Efter förlossning. Hur länge gör det ont?