• Nilina

5års koll på bvc

Hur har det gått för era 5åringar att ta spruta?
    Någon som fått fylla i ett frågeformulär runt barnets psykiska hälsa? Vad är det för frågor? Hur lång tid tar det innan man får "resultatet" av formuläret? Uppföljning osv.

• Svar på tråden 5års koll på bvc
  • Hallonmumsan

vi fick aldrig någon kontroll när min son fyllde 5. jag frågade när jag var där med minstingen men dom kunde inte säga om och när han skulle bli kallad nästa gång. inte ens min 2 åring har blivit kallad, vi var där ett halvår innan.
    ska man få spruta vid 5 år?

• Alle

Ja, 5-årskontrollen är den sista kontrollen på BVC, och då får de spruta, trippeln sista dosen tror jag det är.
    Det kom hem ett papper där vi fick fylla i hur vi bedömde hans utveckling mm. Det gick vi sen igenom på BVC, han fick rita en gubbe, och testa sitt ordförråd, samt kolla synen, vikt och längd, och lite motorik.

Pratade om trots, allergier etc.

Efter 5-årstrixen, som sonen kallade det, så lämnas allt över till skolan.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:06:10 följande:

Ja, 5-årskontrollen är den sista kontrollen på BVC, och då får de spruta, trippeln sista dosen tror jag det är.
    Det kom hem ett papper där vi fick fylla i hur vi bedömde hans utveckling mm. Det gick vi sen igenom på BVC, han fick rita en gubbe, och testa sitt ordförråd, samt kolla synen, vikt och längd, och lite motorik.

min son var där senast när han var 4 på synkoll bla. hmm kanske man ska gå dit sen och fråga och även se till att få 2 åringen vägd. dom sa att jag skulle bara titta in med 2 åringen nån dag och väga men när jag var där två gånger förra veckan så hade dom inte tid.
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:06:10 följande:

kanske är det olika i olika städer? vi gjorde ju synkollen och så när han var 4
  • Alle
    Hallonmumsan skrev 2011-02-24 13:08:48 följande:
    kanske är det olika i olika städer? vi gjorde ju synkollen och så när han var 4
    Vi kollade syn och vikt och längd även på 4-års kollen, den är nästan densamma som 5-års.
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:24:18 följande:
    Vi kollade syn och vikt och längd även på 4-års kollen, den är nästan densamma som 5-års.
    vart bor ni då? bor själv i göteborg och tycker dom dragit in kraftigt på besöken på bvc om man gämför mina barn och då skiljer det bara 3 1/2 år men sen har antalet barn i hans ålder ökat med säkert en tredjedel om man gämför äldre barn.
  • Alle
    Hallonmumsan skrev 2011-02-24 13:30:30 följande:
    vart bor ni då? bor själv i göteborg och tycker dom dragit in kraftigt på besöken på bvc om man gämför mina barn och då skiljer det bara 3 1/2 år men sen har antalet barn i hans ålder ökat med säkert en tredjedel om man gämför äldre barn.
    Förort strax söder om Stockholm
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:32:19 följande:
    Förort strax söder om Stockholm
    borde ju vara samma tycker man. jag bor också i en förort
  • Gladskit

Vi var på femårskoll igår och det var samma som fyraårskollen tycker jag, förutom sprutan då.
    Min son är otroligt rädd för sprutor och blodprov. De behövde ta sänkan på honom på närakuten en gång när han var dålig men det gick inte, han kämpade verkligen för sitt liv och inte ens hans pappa orkade hålla fast honom. SÅ rädd är han!

Så förra året på fyraårskontrollen precis när vi är färdiga, säger BVC-sköterskan;
    "Då är du välkommen tillbaka nästa år när du fyllt fem år och då ska du få en spruta"
    Otroligt opedagogiskt! Och tårarna kom direkt vi kom dit igår så han fick sprutan först, sen kollades allt det andra.

Men det är konstigt att inte alla femåringar blir kallade tycker jag, vaccinationsprogrammet borde väl vara samma för alla? 

Svar på tråden 5års koll på bvc