Inlägg från: Hallonmumsan |Visa alla inlägg
  • Hallonmumsan

5års koll på bvc

vi fick aldrig någon kontroll när min son fyllde 5. jag frågade när jag var där med minstingen men dom kunde inte säga om och när han skulle bli kallad nästa gång. inte ens min 2 åring har blivit kallad, vi var där ett halvår innan.
    ska man få spruta vid 5 år?

• Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:06:10 följande:

Ja, 5-årskontrollen är den sista kontrollen på BVC, och då får de spruta, trippeln sista dosen tror jag det är.
    Det kom hem ett papper där vi fick fylla i hur vi bedömde hans utveckling mm. Det gick vi sen igenom på BVC, han fick rita en gubbe, och testa sitt ordförråd, samt kolla synen, vikt och längd, och lite motorik.

Pratade om trots, allergier etc.

Efter 5-årstrixen, som sonen kallade det, så lämnas allt över till skolan.

min son var där senast när han var 4 på synkoll bla. hmm kanske man ska gå dit sen och fråga och även se till att få 2 åringen vägd. dom sa att jag skulle bara titta in med 2 åringen nån dag och väga men när jag var där två gånger förra veckan så hade dom inte tid.
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:06:10 följande:

Ja, 5-årskontrollen är den sista kontrollen på BVC, och då får de spruta, trippeln sista dosen tror jag det är.
    Det kom hem ett papper där vi fick fylla i hur vi bedömde hans utveckling mm. Det gick vi sen igenom på BVC, han fick rita en gubbe, och testa sitt ordförråd, samt kolla synen, vikt och längd, och lite motorik.

Pratade om trots, allergier etc.

Efter 5-årstrixen, som sonen kallade det, så lämnas allt över till skolan.

kanske är det olika i olika städer? vi gjorde ju synkollen och så när han var 4
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:24:18 följande:
    Vi kollade syn och vikt och längd även på 4-års kollen, den är nästan densamma som 5-års.
    vart bor ni då? bor själv i göteborg och tycker dom dragit in kraftigt på besöken på bvc om man gämför mina barn och då skiljer det bara 3 1/2 år men sen har antalet barn i hans ålder ökat med säkert en tredjedel om man gämför äldre barn.
  • Hallonmumsan
    Alle skrev 2011-02-24 13:32:19 följande:
    Förort strax söder om Stockholm
    borde ju vara samma tycker man. jag bor också i en förort
Svar på tråden 5års koll på bvc