Inlägg från: Ringtail |Visa alla inlägg
  • Ringtail

Pojke i klänning?!

Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 
    Men...vad hade du väntat dig att få för svar på en sån fråga? Du hade väl rimligtvis kunnat anta att han ville ha klänning på sig för att han kände sig fin i den och ville ha den på sig. Har det undgått dig helt att små pojkar också gillar att klä sig i klänning ibland? Trodde det förekom på vartenda dagis.

Och varför är det kränkande? Är det även kränkande att en tjej har byxor på sig?
  • Ringtail
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 14:18:22 följande:
    Jag vart bara nyfiken på varför han hade klänning , och som sagt hade hon bara varit trevlig och sagt att pojken valt den själv så hade jag nöjt mig med det svaret. 

Vadå könsroller? Pojkar är väl pojkar och flickor är väl flickor?!  

Men det är ju en sådan märklig fråga. Det är samma sak som att fråga "Varför har din son en grön tröja på sig idag?" eller "Varför har hon röda strumpor idag?".

Varför skulle hon behöva säga "För att han har valt den och vill ha den", det kunde du väl lista ut själv?
  • Ringtail
    lagamba skrev 2011-02-24 16:08:39 följande:
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
    Jag har svårt att se skillnad på om ettåringar är tjejer eller killar, så jag kan inte riktigt se problemet där. Sött barn i klänning är sött oavsett. (Alla ettåringar är för övrigt supersöta i gubbkeps.)

Och vem skulle hindra pappan från att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor om han nu ville det? Brukar du godkänna din mans kläder innan han får lämna huset?
  • Ringtail
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Är det verkligen viktigt att en treåring "klär sig som en karl och inte som en fjolla"?

Och jag skulle inte vilja vara tillsammans med en man som klädde sig i kläder med traktorer eller bilar på, men jag har inga problem att klä ett barn i det. Är det förkastlig dubbelmoral enligt dig?
  • Ringtail
    Anonym (Blä) skrev 2011-02-25 06:45:44 följande:
    Stackars pojke. Fy asså. En pojke är en pojke och inte ska pojkar klä sig som flickor. Så sjukt, så otroligt sjukt. Personligen skulle jag bara bytt förskola. Tycker sånt är mer än fruktansvärt  och skulle aldrig acceptera det. Genus handlar inte om att pojkar ska klä sig som flickor och att flickor ska klä sig till pojkar. Snacka om att verkligen missuppfattat det hela. Och nagellack på en kille? Va fan ska vi vänta oss sen då? Ska vi säga åt pojkar att skaffa pojkvänner? Varför inte odla små skägg åt våra flickor också. Skärpning. SUCK!!
    Jisses, skönt att du verkligen inte tar till i överkant med exakt hur "sjukt" det är med en liten pojke i klänning. Verkligen. Alltid trevligt med sansade inlägg.

Nej, genus handlar inte om att pojkar ska klä sig till flickor. Men det handlar bland annat om att man inte ska föbjuda barn att välja vissa saker med motiveringen "Nej, det där får du inte göra, det är för flickor/pojkar!" På vilket sätt är det skadligt för ett litet barn att klä sig i klänning?

(Och angående skägg på flickor, menar du verkligen att du aldrig sett flickor klä ut sig i lösmustasch eller lösskägg?)
  • Ringtail
    Anonym skrev 2011-02-25 07:19:52 följande:
    jag tycker det är helt sjukt...  det har gått för långt nu den här..
    ,min man skulle inte ha strumpbyxor o klänning på sej, o det ska min son inte heller ha..
    varför är det så himla farligt att man är flicka o pojke?
    flickor är flickor o pojkar är pojkar..
    sen , fine om dom fortf vill klä sej i kl'änning när dom är 15-16 , så får dom väl göra det... men jan anser att dom är för små som dagisbarn att förstå att det kanske inte är helt "rätt"...
    Så du klär endast din son i kläder som din man också skulle kunna tänka sig att ha på sig?

Pojken slutar inte vara pojke bara för att han inte har übermaskulina kläder på sig, snoppen trillar inte av.

Har faktiskt aldrig hört någon hävda att det skulle vara farligt att vara flicka eller pojke, eller att flickor och pojkar skulle vara något annat än just flickor och pojkar. Vi pratar bara om kläder här. Tror du alltså att könet enbart sitter i kläderna? Har du alltid kjol så att ingen ska ta fel på dig och din man?
  • Ringtail
    Anonym skrev 2011-02-25 08:13:01 följande:
    De som säger att han kanske hade valt att ha klänning själv, klänning ÄR för tjejer,
    Och vem är det som bestämmer det?
Svar på tråden Pojke i klänning?!