Pojke i klänning?!
Jag förstår er båda.
Än så länge har jag bara sett ett barn med typiska "flickkläder" och jag måste säga att jag tyckte det var jättehemskt från början. Jag tyckte att föräldrarna var galna som klädde ut sin pojk, funderade på om de hellre önskat sig en dotter, tyckte att det var ursäkter att pojken "ville ha" eftersom det ändå är föräldrarna som handlar kläder och därmed tar besluten om vad barnen ska ha.
Men nu, ca 3 år senare, är jag mer påläst, förstår varför föräldrarna lät han ha klänningar och jag kan ärligt säga att om jag någonsin får en son så ska han få klä sig i "flickigt" om det är det han vill. Jag köper unisex/pojkkläder till min 4-åriga dotter och läser genusböcker för barnen.
"Barn är barn och inte ett kön", ja det finns pojkar och det finns flickor men varför bestämma att de ska vara på ett visst sätt? Låt barnen växa upp och bli sig själv. Min dotter lär ju knappast bli man som vuxen bara för att jag klär henne som en pojke?!
Min systerson på 5år var och shoppade med sin mormor, han hittade en jättefin rosa/lila/glittrig Puma tröja som han ville ha... Gissa vad min kära mor gjorde?! Förklarade för han att sånt har bara flickor och sen köpte hon den till min äldsta dotter. Tycker så synd om fina systersonen som älskar rosa och glitter. Har lovat han att han ska få följa med moster och shoppa och då ska vi köpa en massa rosa "bling" om det är det han vill ha.
Men som sagt, jag förstår dig TS för jag blev själv chokad till att börja med. Du ska se att det släpper och snart tycker du nog inte att det är så konstigt längre.