Inlägg från: lagamba |Visa alla inlägg
  • lagamba

Pojke i klänning?!

Hahaha jag såg barndomsbilder på min kille och undrade vem flickan på bild var, det var min kille!!!!
    OM jag blev chockad? Han hade långt hår och en klänning på sig..när jag frågade varför sa han att han hade så fint hår att de inte ville klippa av det.
    Okey det förstår jag, många småpojkar har längre hår men klänning? Än idag förstår jag inte hur det kunde vara gulligt :)

• lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 14:32:49 följande:
    Men om du fick fortsätta tro att det var en flicka så hade det vart gulligt?
    Hör du inte det sjuka? Hör du inte hur fel det är?
    Har inte påstått att jag tyckte det var gulligt..jag kanske la upp det fel, DOM tyckte det var gulligt och därför klädde de honom i klänning. Jag frågade vem tjejen på bild var eftersom det var ett familjefoto på han och syskonen och jag undrade vem den extra flickan var på bild.
    Jag skulle aldrig klä min son i tjejkläder..som tidigare nämnt, än idag förstår jag inte varför de tyckte han såg gullig ut i tjejkläder..Nu så var han väldigt liten och var väl 2 år max kanske.
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 15:23:47 följande:
    sålänge du inte heller kan förstå hur man kan tycka att en tjej i klänning är extra söt, så förstår jag dig... Man kan ju inte tycka allt är fint s a s, men att tycka att tex klänning inte är gulligt bara för att bäraren råkar vara en pojke är bara konstigt.
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 16:14:32 följande:
    Ja men är det inte för det mesta så? Att barnet få ha dom kläder de vill ha? (med viss vägledning förstås)
    Klart det är OKEJ för en vuxen man att ha klänning, men dom allra flesta män har inte fått den möjligheten under sin uppväxt att lära sig att det är okej att klä sig i klänning som kille o då även lärt sig att det inte är snyggt.

Varför är det mer okej att välja/bestämma att klä sin dotter som en flicka, men inte låta en kille ha sk tjejkläder? Man "tvingar" ju in barnet i en mall när man klär dom efter sitt kön och varför skulle det vara mer okej än att låta ett barn ta del av alla sorters kläder oavsett könet?
    Ja det hoppas jag det är! Men nu handlade det om min kille vars föräldrar klädde honom i klänning utan att han själv valde det. Och att många grannar tom. trodde han var flicka? Nej det är inte ok enligt mig! Snacka om en förvirrad unge..att barnen går runt i andra kläder medans han går runt i klänningar. Så nej så länge de själva inte väljer att bära klänning så är det inte ok!

Men förstår vad du menar! Varför ska man inte klä ungen i vad samhället säger är rätt eller fel? Varför anses det av så många som fel när båda könen förr i tiden gick runt i klänning och kjol? Just för att vi lever i nutiden och att ngt idag ovanligt anses onormalt tyvärr. Jag vill hellre se min kille i kostym/uniform/jeans med en snygg t-shirt..i de plagg som får honom att se maskulin ut och dessa plagg är min uppfattning av maskulina plagg just för att jag föddes på 1980-talet och annat än detta inte är vanligt eller snyggt enligt mig. Har inom modevärlden sett många killar i klackar, kjolar, klänningar, spetsunderkläder och det är inget jag tycker är passande på en kille.
  • lagamba
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Jag måste attraheras av den jag är med och jag attraheras av honom just för att han inte bär en massa glittersmink, klackar och trosor! Så nej om min kille skulle sett ut som det som i mina ögon ser ut som en tjej skulle vi inte blivit ett par.

Det finns en anledning till varför jag dras till killar och inte tjejer. Men såklart är personligheten viktigast i ett förhållande så skulle han komma och avslöja att han vill bära klänning skulle det va helt ok!
  • lagamba
    linas fina skrev 2011-02-24 17:14:15 följande:
    Hu jag ryser när jag ser barn klädda som små farbröder. 

Ja nog måste det väl vara okej att en vuxen man klär sig som han vill? SEn kanske det inte lämpar sig för det arbete han gör men annars så är det såklart okej.
    Tycker det är det sötaste som finns :) Tänk er en ettåring i hängselbyxor, en liten skjorta och en keps gud så sött att jag dör :D

Tycker inte barn endast som vuxna bör klä sig hur de vill utan även redan som barn..så länge DE vill det och inte föräldrarna.
  • lagamba
    linas fina skrev 2011-02-24 17:17:06 följande:
    Nu får man ju hoppas att man inte lägger in vad man tänder på i valet av kläder till ens barn. Om nu ens son vill ha en klänning ska jag säga nej för att jag tycker han ser avtändande ut i det?
    Nej ens barn är ens barn och han ska väl få ha sin smak även om min man nu har en annan. 
    Hahaha jag tror du missuppfattat det där med tändande eller avtändande. Tror det syftades på män och inte småpojkar :) Det hoppas jag i alla fall det gjorde!
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 18:26:20 följande:
    Förutom själva könet, på vilket sätt är vi olika menar du?
    Killar och tjejer är olika på alla sätt..såpass olika att man tom. kan säga att könet är det som är mest likt! ;)
  • lagamba
    Mammato2 skrev 2011-02-24 17:44:39 följande:
    Jag tycker att du är fräck trådstartaren att du frågar mamman,

För det första har inte du inte med det att göra , för det andra har inte du med att gör, för det tredje det har du inte med att göra.

Det är inte ditt barn bry dig inte....det är många barn som gillar att kläs sig som dem vill varför inte låta dem.

Men ska man då säga att flickor inte får ha på sig lånbyxor för det har ju pojkar alltid, då är det alltså kränkande mot flickor????
    Tycker det är helt rätt att fråga om man undrar och inte fräck någonstans!
    Sen kan man ju alltid fråga på ett fint sätt med en trevlig ton för att inte verka för dum mot mamman!

I Sverige är det ju tabu att ta upp saker enligt vissa..alla ska sköta sitt offentligt för att sedan komma hem till dessa forum och sitta och vara så tuff och skvallra bakom skärmen!
    SYND!!! Tänk att det finns så många svenskar som knappt hälsar på folk man inte känner..hälsar jag på någon undrar de om de känner mig eftersom jag hejjar.
    Undrar man över ngt ska man fråga..tycker det var fel av mamman att ta åt sig..varför ta åt sig om det är ngt hon inte stör sig på och istället tervligt förklara varför?
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 18:55:24 följande:
    Du förstår väl att det beror på att vi uppfostrar barnen på olika sätt beroende på könet?
    Nej absolut inte..killar och tjejer har på många sätt varit olik varandra sedan början. Det går inte att skylla på att Vi har skapat denna stora skillnad. Vi är olika, har olika hormoner som styr olika beteenden..kort sagt olika!
  • lagamba
    brandskyddskontroll skrev 2011-02-24 18:57:23 följande:
    Mamman skapar ju inte precis någon ökad förståelse för transpersoner genom att gå omkring och fräsa åt folk. Mycket omoget.
    Helt rätt!
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:03:09 följande:
    Du tror alltså att kvinnan av naturen är mjuk, omhändertagande, lugn, gör sig bättre i hemmet, älskar rosa, är rädd för småkryp osv osv o att män är starka, tuffa, modiga, bilmeckare?

Det stör inte dig att kvinnan anser vara det svaga könet?
    Dessa ord är främmande för mig..när har jag skrivit det? Men när du ändå nämner så JA kvinnor är mer mjuka och lagar mat o tar hand om hushåll medans männen är jägare..har inte det varit så här sedan stenåldern??!!

Men det var inte de skillnaderna jag syftade på utan även andra..vi är olika på alla sätt..de enda likheterna är de mänskliga likheterna!
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:16:50 följande:
    Ja för stenåldern är ju nåt o sträva efter

Eftersom du inte svarade på vilka skillnader du syftade på så får du en tredje chans nu då -vilka syftar du på??

Ja listan blir lång om jag ska ta upp alla olikheter...frågan är hur många likheter det finns och inte hur många olikheter!

Hade jag haft orken hade jag hållt en kvällskurs men efter kvällens simtur finns varken lusten eller orken så jag hänvisar dig till http://www.justfuckinggoogleit.com/ :)

Svar på tråden Pojke i klänning?!