Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Pojke i klänning?!

Anonym (***) skrev 2011-02-24 14:07:36 följande:
    Då kunde hon väl ha sagt i lite vänligare ton att pojken valt själv att ha klänning på sig?! Inte för att jag förstår varför man köper klänning till sin son!
    Fast var det så svårt att räkna ut då egentligen?
    Man kan bli måttligt trött på dumma frågor. Varför har ungen en röd/grön/gul tröja på sig? Ja förmodligen för att man tycker den är fin och skön. 

Kränkande att ha klänning på sig? Ja då förstår jag inte alls varför så många klär sina barn iklänning. Om det var ett så kränkande plagg hade det ju utrotats. 
  • linas fina
    lagamba skrev 2011-02-24 16:08:39 följande:
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
    Hu jag ryser när jag ser barn klädda som små farbröder. 

Ja nog måste det väl vara okej att en vuxen man klär sig som han vill? SEn kanske det inte lämpar sig för det arbete han gör men annars så är det såklart okej.
  • linas fina
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Nu får man ju hoppas att man inte lägger in vad man tänder på i valet av kläder till ens barn. Om nu ens son vill ha en klänning ska jag säga nej för att jag tycker han ser avtändande ut i det?
    Nej ens barn är ens barn och han ska väl få ha sin smak även om min man nu har en annan. 
  • linas fina
    lagamba skrev 2011-02-24 17:29:51 följande:
    Hahaha jag tror du missuppfattat det där med tändande eller avtändande. Tror det syftades på män och inte småpojkar :) Det hoppas jag i alla fall det gjorde!
    Njae jag vet inte det ja. Folk brukar gärna komma dragandes med det argumentet när det diskuteras klänning på pojkar. 
  • linas fina

Kan inte folk bara lägga ner det här med flckigt och pojkigt..
    "Varför ska en pojk se ut som en flicka?" undrar någon. Hur ser flickor ut? Är det de som har volanger och långt böljande hår? 
    Är det riktiga flickor som ser ut så? De flcikor som har jeans och vanlig tröja, ser inte de ut som flickor eller vad?

Det handlar hela tiden om stereotyper. Låt flickor vara flikcor på en mängd olika sätt och lika med pojkar.

• linas fina

Fattar inte varför egen smak skulle vara ett argument för hur andra borde få klä sig eller inte. Vad har er egen smak med andras rätt att bra vad de vill att göra?
    Jag tycker inte Ed Hardy-kläder är särskilt klädsamt men nog är jag för alla människors rätt att bära det. 

• linas fina
    Yildirim skrev 2011-03-05 13:33:59 följande:
    En klänning är inte löjlig i sig. Men på en pojke är de det.
    Grejen är ju att egentligen är det inte ett dugg löjligt med klänning på män eller på någon alls för den delen.
    Men i dagens samhälle, i vår kultur, med de idéerna som finns idag, så SER människor det som löjligt just för att det förknippas med flickor. Och idag är det som förknippas med flcikor töntigare än det som förknippas med pojkar.
    Men man måste ju kunna se att detta INTE är en sanning ristat i sten. Vi måste ju kunna inse att dessa föreställningar och tycken bottnar i nåt.
    För inte kan en klänning på pojkar per automatik vara löjligt? Om en man växte upp på en öde ö och hittade en klänning skulle han då inte sätta på sig den för att han visste djupt inom sig att det är löjligt med tanke på att han har snopp? 
  • linas fina
    Lilith Dark skrev 2011-03-12 17:15:16 följande:
    Vad är det som upprör så mycket känslor med pojkar i klänning? Här har ni något att gnälla på för enligt er kommer han aldrig att bli "en riktig man" även om nån aldrig kan svara på vad det innebär.

Den där munderingen ser ju inte på något sätt annorlunda ut än om det varit en flicka som bar den.
  • linas fina
    Lilith Dark skrev 2011-03-12 17:31:12 följande:
    Och sen är han ju kränkt också om man läser TS. Konstig son jag har som kränker sig själv i såna fall.
    Det där med kränkningen tycker jag är ett helt sjukt uttalande. Varför i helsike har vi sådana extrema plagg på våra små barn som gör att det ena könet kränks om det skulle bära samma som det andra könet. Helt otroligt.
  • linas fina
    Lilith Dark skrev 2011-03-12 17:42:06 följande:
    Undrar om min dotter känner sig kränkt när jag ger henne ett par byxor att ta på sig?
    Nej för det vet väl alla att det är en kränkning att som pojke förknippas med en tjej. Men som tjej är det helt okej att ha "killattribut".
  • linas fina
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:49:19 följande:
    Skitsamma DNA hit eller dit.
    Det är ju fan en sinnesrubbning att sätta på sin son en klänning??
    Om han själv valde det, fine, då får han väl ha det då..
    Men att BARA FÖR att visa sitt eget ställningstagande på ett småbarn, det är ju ENBART sinnessjukt.
    Att tvinga på ett barn oavett kön klänning är väl ganska sjukt. Men som du säger vill de ha det själv så är det okej. Vad är då problemet egentligen. Pojken i Ts verkade ju velat det själv.
    För det måste ju vara lika sjukt att sätta på en flicka en klänning om hon vill ha det.. 
  • linas fina
    linas fina skrev 2011-03-14 15:39:13 följande:
    Att tvinga på ett barn oavett kön klänning är väl ganska sjukt. Men som du säger vill de ha det själv så är det okej. Vad är då problemet egentligen. Pojken i Ts verkade ju velat det själv.
    För det måste ju vara lika sjukt att sätta på en flicka en klänning om hon vill ha det.. 
    Om hon inte vill ha det menar jag förstås. Att tvinga någon oavsett kön kan väl inte vara okej?
  • linas fina
    KlasKristian skrev 2011-03-14 15:52:15 följande:
    Hur ska jag tolka det då?

Många vuxna uppfattar klänning som ett flickplagg = skit samma, normer är ju till för att brytas.
    Många vuxna uppfattar smink som något som döljer/framhäver och attraherar = oh no dear God  WON'T SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN!!!
    Eller så kan man se det så att smink hör vuxna till och barn ska få vara barn. Klänning är ju något som barn bär.
  • linas fina
    giftfri skrev 2011-03-14 15:57:38 följande:
    Fast barn vill härma vuxna många ggr, är inte det att få vara barn det med? Jag tycker iaf det..
    Jo visst på lek ibland. Men att ett barn har smink varje dag till vardags tror jag inte är så bra. Det kladdar av sig och innehåller olika kemiska ämnen.
  • linas fina
    giftfri skrev 2011-03-14 16:08:26 följande:
    Nää det tror inte jag heller, allt beror mer på vad ungarna fått för sig för stunden, t.ex vad kompisarna gör..
    Ja att någon gång leka och experminetra är väl okej, för killar såväl som för tjejer.
    Men en klänning är ju bara ett klädesplagg. Är det ett lämpligt plagg för flickor så är det ett lämpligt plagg för pojkar. Kropparna är nämligen väldigt lika på barn. =)
  • linas fina
    giftfri skrev 2011-03-14 16:19:20 följande:
    Det har inte med hur plagget är utformat att göra, utan för vem det är tillverkat, säger du klänning eller bikini, så tänker ingen pojke, å kommer en liten pojke i bikini så tänker vi tjej.., precis som med en rosa spetsklänning...
    Är man medveten om att man har dessa föreställningar kan man ju försöka tänka annorlunda. Men även om många tänker så så har ju pojkar sin fulla rätt att bära klänning ändå. 
    Dessutom förändras sånt med tiden. En gång i tiden tyckte man det var otänkbart med långt hår på män, det hörde kvinnor till men idag bryr sig väl få människor om att en man har lkångt hår, i tex tofs. 
    Bikina har man av praktiska själ. Brösten ska hållas uppe och döljas för vuxna kvinnor. En bikina på en 2-årig flcika är minst lika opassande som på en 2-årig pojke tycker jag.
  • linas fina
    giftfri skrev 2011-03-14 16:51:44 följande:
    Klart dom har rätt å bära klänning, bikini, burka vad dom vill, bara dom är medveten om vad det är dom gör, å att jag m.fl ser det som grabben har kläder avsedda för en tjej...
    Ja det är ju svårt att påverka hur andra ser på det, men han har sin fulla rätt. Så vad vill man egentligen komma med diskussionen? 
    Det verkar ju ändå som att de flesta håller med om att alla har rätt att klä sig som de vill och att ingen ska bli påtvingad något.  
  • linas fina
    plumpeach skrev 2011-03-14 17:31:42 följande:
    Nej men det förstår du väl att det är bara när du prackar på dina barn rätten att välja kläder själv, som du gör fel? Så länge barnen enbart får ha på sig så kallade pojk- och flickkläder så har du inte gjort  någonting fel, det är bara NORMALT och RÄTT. =)  
    Ja hur kan man inte se att båda är ett val man gör?
  • linas fina
    Mumlan74 skrev 2011-03-14 22:53:08 följande:
    Åh. Så pojkar har en specifik bilgen? Uppstod den under stenåldern? Eller kan det vara så att ditt kusinbarn blivit påverkad av sin omgivning och anammat ett accepterat och uppmuntrat beteende? Att förkärleken för att leka bil skulle sitta i generna är rent snicksnack och faller på sin egen orimlighet. Bilen är inte 150 år gammal, generna vi lever med idag är i stort sett de samma som för 50 000 år sedan. Det är ett kodat kulturellt beteende.
    Tänkte precis skriva ungefär desamma. Det vore orimligt att bilkörning skulle vara biologiskt. Kära nån!
  • linas fina

Usch varför tar man in argument om att attrahera och få sex? Det är för tusan barn vi pratar om!

Svar på tråden Pojke i klänning?!