Inlägg från: Ablan |Visa alla inlägg
  • Ablan

Pojke i klänning?!

pluvdo skrev 2011-02-24 19:08:27 följande:
    Om en pojk gör det medvetna valet att säga att "jag såg en flicka med klänning på idag och jag vill gärna ha en sådan också" eller liknande så tycker jag att pojken kan få ha klänning. Jag vet dock inte om jag gillar att genusföräldrar beslutar själva att deras pojkar och flickor inte är pojkar och flickor utan henar och att deras henar skall klä sig både traditionellt pojkigt och traditionellt flickigt. Gärna mest flickigt om det är pojkar och pojkigt om det är flickor. (Jo, jag tycker det verkar så oftare att pojkar till genusföräldrar har flickkläder oftare än de har pojkkläder. Hur det nu är jämställt.)

Jag är all for att barn själva skall bestämma vad de skall ha på sig och om en pojk ber om en klänning skall han få det, men jag ogillar att föräldrar själva bestämmer att deras pojkar är henar och SKALL ha klänning.

Jag hade dock inte vågat ifrågasätta det som du gjorde, ts, eftersom min erfarenhet av genusföräldrar säger att de biter tillbaka ganska kraftigt. Plus att det inte skulle leda till något annat än osämja.

Jag hoppas i alla fall att även de föräldrarna lyssnar på vad barnen faktiskt vill ha på sig när barnen är gamla nog för att bestämma själva.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att geusföräldrar packar på sia bar kläder som de ite vill ha i större utsträckning än vad könsnormativa föräldrar gör. Jag upplever tvärt om att genusföräldrar gärna förklarar tänket och förklarar trevligt, det gör dem som jag känner till i alla fall.

Sen kan man ju fråga sig hur du skulle reagera om någon stirrade på din dotter och frågade "öööh, ursäkta, varför klär du din dotter i klänning?". Det normala är ju inte att gå runt och ifrågasätta till föräldrar hur de klär sina barn.
  • Ablan
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-25 00:10:59 följande:
    Jag har inte sagt att just du har börjat med kläderna, eller har jag? Om så är fallet så ber jag om ursäkt, men kan faktiskt inte se någonstans i min text där jag nämnde ditt namn angående vad man börjar med.

Ja det är en big deal, från båda hållen! Jag vet flera av mina vänner som också är feminister som inte kan förstå varför vissa är så inriktade på kläderna? Och om man inte låter sitt barn välja vilka kläder de vill är man inte en "riktig feminist" (har fått höra det, så dra inga slutsatser om att du lindat in det på något knasigt sätt i din text hi hi Flört)
    Jag bryter ju t.ex "normen" där, att inte låta mitt barn välja fritt bland alla kläder som "alla andra" feminister gör. Det är ett exempel på att det finns många sätt att inte följa efter strömmen, och jag tror som sagt inte att jämställdhet sitter i kläderna, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Fast att alla feminister skulle låta sina barn välja själv stämmer inte riktigt, alla som jag känner ger sina barn valmöjligheter, men välja vad de vill? Knappast.

Hur tycker du att man ska börja för att jobba mot jämställdhet? Några konkreta förslag?
  • Ablan
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-25 00:31:08 följande:
    Jag tycker att man ska lära barnen samma värderingar, att de är värda lika mycket och fullt kapabla till att göra samma saker. Nu lever vi i ett redan så pass könsfördelat samhälle att en drastisk förändring kommer bli svår p.g.a mycket fördomar, men jag tror att folk blir mer och mer genusmedvetna och många uppfostrar den nya generationen med sunda värderingar, att det ska vara lika för alla osv. När man skapat en majoritet i samförstånd med att alla ska ha samma förutsättningar och att det inte är någon skillnad förutom den vi skapar själva, så kan man göra förändring. Jag tror som sagt inte på att man kan skapa förändring genom kläder.

Har du några konkreta förslag?
    Jag tror att könsneutrala kläder kan göra skillnad, det gör skillnad i hur barnen bemöts vilket påverkar hur dem uppfattar sig själv och vilka förväntningar som dem känner att de har på sig, det gör att andra barn som inte får en genusmedveten uppfostran får se andra alternativ än bara pojke/flicka vilket leder till att det blir "normalare" även för dem. Man kan läsa böckor som ställer sig positiva till mångfald och visar andra alternativ än normen, man kan prata med sina barn om hur de upplever saker och försöka ge dem nya perspektiv och försöka uppmuntra och inspirera till nya lekar och användningsområden för olika leksaker. Man kan som förälder föregå med gott exempel och visa att mamma och pappa kan göra både "tjej och killsaker". det finns massor man kan göra.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 17:36:33 följande:
    Jag är så grymt trött på detta "genustjafs"!!!

Jag bryr mig inte det minsta om vad ni väljer att klä era barn i men det har ju gått alldeles för långt.

Flickor ska inte ha rosa eller "hello kitty" men på pojkar är det helt okej. Många skulle dessutom neka sin dotter att ha dessa kläder. Ni VILL inte att de ska ha "pojkigt" eller "flickigt" men samtidigt sitter folk och skriver att barn är barn och ska bestämma själva när ni i själva verket nekar era barn vissa saker pga en åsikt ni har. Detta har jag sett i flertalet trådar och det är så tröttsamt.

Det finns 2 barn på min dotters förskola som har föräldrar med "genustankar" den ena är flicka och den andra pojke. Det konstiga är att pojken har en massa rosa, ljusa och glada färger medans flickan har dessa mörka tråkiga färger.  Så nu ska det vara tvärtom då istället? Ähh, ägna er åt något viktigare än och sitta och tjafsa om att "Linus" har klänning på sig. Så länge han har bestämt det själv, trivs i den och föräldrarna inte försöker visa sina åsikter genom sitt barn så spelar det väl ingen roll??
    Är det mer fel att göra tvärtom i genuspedagogikens namn än vad det är att göra det för att det är normativt? Är en helrosa tjej mer okej än en helrosa kille?
  • Ablan
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:31:53 följande:
    Självklart hade jag inte asgarvat barnet rätt i ansiktet, men hade jag kommit
    gående med en kompis och sett en kille i 10-årsåldern med klänning då
    hade jag garvat tillsammans med min kompis. Barnet hade självklart inte fattat
    att vi garvat år hans utstyrsel
    Så då är det okej om vi andra garvar åt dina barn om vi tycker att de ser spåniga ut?

Fy fan vilken jävla kommentar, jobba på din empatiförmåga.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:08:41 följande:
    Som jag skrev tidigare så är det klart att dessa 2 barn som båda är runt 1,5 trivs i sina kläder då det antagligen är föräldrarna som väljer.

Poängen var att dessa föräldrar då antagligen väljer bort rosa till flickan och dessa mörka till pojken, varför? Det handlar om att välja bort kläder och färger till sina barn. Självklart så kan det handla om att dessa föräldrar inte tycker att rosa är en fin färg men jag tycker att det har gått för långt.

Som jag också skrev så spelar det mig ingen roll vad barn har på sig men likaväl som en som inte är genustänkande så väljer de som är genustänkande bort vissa färger och klädesplag till sina barn.
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:13:33 följande:
    Nej det är inget fel med ett helrosa barn, nej. Men i grund och botten så är det "båda sidor" som nekar sina barn vissa kläder och färger, är det inte så?
    Nja, det kan diskuteras, de som jag vet om som försöker ge sina barn en genusmedveten uppfostran klär sina barn i alla färger, jag klär min son i alla färger, ena dagen kan han ha brunt och blått, nästa orange och rosa. Sen finns det de som sysslar med kompensatorisk pedagogik.

Men alla föräldrar förnekar sina barn vissa saker, skillnaden är att när alla "vanliga" föräldrar gör det så är det okej och så går det obemärkt förbi, men när genusföräldrarna gör det så har genusvansinnet gått för långt, det är hemskt, bedrövligt osv. Dubbelstandard har jag för mig att det kallas.
  • Ablan
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:15:35 följande:
    Finns ingen risk att de skulle se spåniga ut. De är alltid snyggt
    klädda med moderiktiga kläder.
    Och det är inget fel på min empati. Jag står för min åsikt att killar
    inte ska klä sig i klänning.
    Det ser spånigt ut om nåt...
    Spånigt...vilket ord
    High fashion, tufft.

Det ÄR fel på din empati förmåga, kan man skratta och göra sig lustig på ett barns bekostnad så dansar inte alla tomtarna i takt. Det är onormalt beteende för en vuxen människa.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:23:22 följande:
    Men det är väl annorlunda om man inte tycker om en färg eller inte vill att ens barn ska ha vapen och dylikt på sina kläder...tycker jag iaf. Väljer man bort rosa tex för att man tycker att det är en ful färg så är det väl en annan sak? 

Men vad har "Lisa" och rosa med "snäva könsroller" att göra? Rosa hör väl inte till 1 kön? Det är en färg för alla människor. Det där förstod jag mig inte riktigt på. Men varför bry sig om föräldrar vill att deras "Malin" har rosa från topp till tå? Vet du om hon har helrosa för att föräldrarna ska visa att hon är en flicka? 
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:30:26 följande:
    Ja men då är det en annan sak och så tycker jag att det ska vara. Alla färger är till alla människor.

Hur menar du när "vanliga" föräldrar gör det?

Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:52:23 följande:
    Nej men det jag reagerade på var att du skrev att hon hade rosa för att föräldrarna vill visa att hon är flicka. Allt annat håller jag med om.
    Ablan skrev 2011-02-25 18:37:01 följande:
    Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
    Jo det är sant. Jag tycker dock att det är lika illa åt båda håll
    Jag tror mer på att lägga till än att ta bort, att ge fler alternativ, inte färre. Självklart så har jag gränser, men då är det saker som jag anser är osunda för mitt barn.
Svar på tråden Pojke i klänning?!