Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Pojke i klänning?!

OM nu detta verkligen har inträffat så är min åsikt som följer.

Det är sympatiskt med tanken att barnen ska få välja själva och inte bli fångade i snäva könsrollsmönster..Och visst, in a perfect world...Men ännu ser det inte ut så i samhället, och jag tycker inte riktigt att det är ok att barnen ska användas som medel i den striden. De är för små för att kunna förstå de reaktioner de kommer att mötas av i ett samhälle där det ännu ej är socialt accepterat med en pojke i strumpbyxor och klänning. Då är det föräldrarnas sak att styra detta lite. Det är föräldrarna som måste gå i täten för sina barns skull om de vill ha ett samhälle fritt ifrån könsroller. Pappa får gå till kontoret i klänning och bereda vägen för framtiden.

• Queenie70
    LEIONINJA skrev 2011-02-24 20:50:12 följande:
    Hur tänkte du att det ska bli socialt accepteras om pojkarna som tar på sig klänning får dom avtagna igen? Attitydförändring sker genom att tänja på gränserna som finns & att låta sig styras av dom är knappast att tänja på dom & bereda plats för någonting mer vidsynt.
    Genom att de vuxna börjar att göra det socialt acceptabelt, inte skickar ut ungarna som kanonmat. När kvinnor började ha byxor så var det vuxna kvinnor som började med bruket, man skickade inte småflickor till skolan i byxor innan det var socialt accepterat.
  • Queenie70
    Veladis skrev 2011-02-24 21:27:32 följande:
    Men om man tittar på vilka som accepterar det, så är de ju barnen. Nästan alla barn accepterar en pojke i klänning. Eller en kortklippt flicka. Det är oftast vuxna som har problem med det.
    "Socialt acceptabelt" kan betyda många saker. Det finns flera sociala arenor.
    Absolut är det, de vuxna som reagerar mest. Jag anser inte att det är ok att man ska utsätta sina barn för de reaktionerna som exempelvis TS gav när hon såg pojken, för de är för små för att förstå. Om man inte är beredd att skicka pappa till kontoret i klänning för att möta samhället reaktioner så ska man heller inte utsätta barnet för det, utan försöka styra så att barnet slipper det. Jag sympatiserar som sagt med tanken, men i praktiken så funkar det inte riktigt ännu och det anser jag man som förälder har en skyldighet att se.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-02-24 21:33:31 följande:
    Min bror gick i spetsstrumpbyxor till "lekis" 1976. Min mamma var lite oroad, men ville inte vara den som satte en könsnorm och bestämde att det var "nej". När han hämtades och mamma frågade fröknarna så fick hon veta att ALLA pojkar i hans ålder (5-6 år) varit avundsjuka och sagt "ååå, vilka fiiina".

BARN har inte förutfattade meningar av sig själva. Det får de när de hör VUXNA tala om vad som är "rätt" och "fel".
    1976 lät min mor mig gå på stan med en lampskärm på huvudet, för jag tyckte den var fin. Såhär i efterhand kan jag tycka att hon borde ha avstyrt det ALLT var ok 1976...
  • Queenie70
    Veladis skrev 2011-02-24 21:38:24 följande:
    TS beskriver att hon "frågade mamman lite försynt" varför pojken hade klänning.  Så varför skulle det gå ut över honom? Om man som vuxen kläcker ur sig dumheter är man förhoppningsvis empatisk nog att inte göra det till/inför barnet. Fast jag förstår inte vad TS hade med det att göra. Klantigt, klumpigt och plumt.
    Men pojken hörde det och framförallt såg han sin mors reaktion....Lite onödigt kan tyckas. Man behöver inte hålla med mig, men detta är min ståndpunkt efter att ha vänt och vridigt på problemet ett tag. Jag anser att det är de vuxna som ska gå i striden, och fram tills det är socialt accepterat styr vi barnen. Jag resonerar på samma sätt som när vuxna envisas med att lära sin barn säga "fitta" för att det minsann betyder fuktig ängsmark och att de vill reclaima ordet. Fine, gör det, men gör det själva...
  • Queenie70
    LEIONINJA skrev 2011-02-24 21:40:55 följande:
    Jag tror att det är betydligt bättre att lära människor redan i ung ålder att det är OK. Om vuxna påtalar för barnen att det är OK, men dom får inte se ut så.. så sänder det ut fel signaler som dessa kommer att uppfostras in i. Min uppfattning av hur barn fungerar är att dom kan vara snabba på att döma (eftersom dom är så mottagliga för det normativa samhället) men att dom är lika snabba på att acceptera att det dom tidigare såg snett på inte är någonting farligt, fult eller fel, så fort dom kommer i kontakt med detta främmande & märker att det inte var någon dum konstighet, egentligen.
    Enligt min erfarenhet gör barn som vuxna gör, och om pappa går till kontoret i klänning och det normaliseras och ingen höjer ett ögonbryn åt detta så kommer det att bli naturligt även för barnen.

Oavsett hur mycket man vill så kan vi inte styra andra människors reaktioner, och en pojke som går ut i spetsklännig idagens samhälle, KOMMER att mötas av en massa människor som i antingen ren okunninghet, välmening eller elakhet uttrycker förvåning över detta....
Svar på tråden Pojke i klänning?!