Inlägg från: Leoella |Visa alla inlägg
  • Leoella

Pojke i klänning?!

Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Jag förstår henne. Varför vill du ha svar på den saken? Vad har du med det att göra? Han gillar väl förmodligen klänning helt enkelt... eller såg han lidande ut tycker du?
  • Leoella
    snorkan skrev 2011-02-24 23:24:01 följande:
    Jo det kan hända att det är så......men sätter man klänning på sin pojke så blir ju han ett lätt offer för dessa mobbare som inte har den självkänslan dom borde ha.

Personligen så tänker jag såhär:
    Om nu vår pojke vill ha en kjol eller klänning på sig så är min inställning att jag vill inte vara den "första mobbaren". Vilket jag faktiskt skulle känna att jag var (indirekt) om jag sa åt honom att "nej, det kan du inte för det är ett tjejplagg" eller mer subtilt "nja, det kanske inte är så bra... du kan bli retad eftersom inga andra pojkar har det".

Jag tänker istället såhär: min roll som förälder är att stå för det jag tycker; och en del av det jag står för är allas lika värde, oavsett kläder. Dessutom är jag mycket intresserad av genusfrågor och jämställdhet, min grundmurade värderingsnorm är att flickor och pojkar ska få vara som de själva vill som INDIVIDER, inte tvingas in i en könsrollsmall. Och då tänker jag att det kommer de att göra ÄNDÅ, av samhället, äldre generationer, omedvetna beteenden hos oss föräldrar osv.

Min roll i "klänningsfrågan" är att ge mitt barn den styrkan att VÅGA prova bryta normer, att tala om att det är DE SOM RETAS (om det nu är några) som  har fel. Det talar jag bäst om genom att stå bakom min pojkes beslut att bära kjol (till exempel.). OM nu barnet blir retat (vilket jag också är övertygad om inte sker förrän de blir större i så fall) och därefter inte längre vågar bryta mot normen (även om han skulle älska sin kjol) så får ju jag stötta upp med tröst - precis som i vilket läge som helst när någon retats eller varit dum. Jag ska trösta, tala om att jag tycker "de var dumma". Om sen sonen som resultat finner mod att ÄNDÅ gå sin egen väg eller om modet sviktar och han inte vill så är det min roll att stå bakom det beslut som han tar, oavsett!
  • Leoella
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:27:49 följande:
    Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??
    Jag förstår din poäng! Och samtidigt: eftersom  en sån skitsak som kläder  och färger väcker SÅ oerhört mycket provokation  och diskussion så tyder det ju på att det ÄR (otroligt nog) en fråga som är oerhört känslig för många.

Och kan vi inte ens komma över DEN lilla skitgränsen (för det är ju bara tyg och färg!) så säger det en hel del om hur enormt långtifrån riktig jämställdhet vi är.  Och med "vi" menar jag samhället; alla vi människor som finns i det, inte nödvändigtvis just du och jag som enskilda individer.
  • Leoella
    snorkan skrev 2011-02-24 23:34:37 följande:
    Så vad än din son vill bära är det ok med dig?
    Så länge det inte är opraktiskt, ja.
    Och med opraktiskt menar jag: kläder som är tokiga för ändamålet eller vädret.
    (Ex: ska han gå ut i 10 minusgrader så diskuteras inte mössa eller inte mössa. Ska han bada på sommaren så diskuteras inte att ha på sig vinteroverallen i sjön då det är lite riskabelt rent säkerhetsmässigt. Osv)

Nu är han 3 år och hans främsta val är "något gammalt" - han vill helst ha på sig kläder som han redan använt. :)
  • Leoella
    mysfaaktor skrev 2011-02-24 23:44:32 följande:
    Barn kan bli retade för ALLT. De är aldrig skyddade.
    Exakt. Jag och mina vänner blev retade för att vi var "plugghästar".
    Det hade kanske varit på sin plats att våra föräldrar hade lärt oss att prestera lite sämre i skolan så vi hade sluppit det?? Obestämd
  • Leoella
    snorkan skrev 2011-02-24 23:46:31 följande:
    Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) 

Lär ju inte förbättra oddsen....

Grejen är ju att det just för förskolebarn inte ÄR i högriskzonen enligt de flestas erfarenhet! Så länge ingen fördomsfull förälder eller annan vuxen finns i närheten så bryr sig sällan barnen om att någon har "fel kläder".

Och som någon sagt; med vettiga pedagoger som gör sitt jobb (för det ingår i jobbet att jobba med jämställdhet) så blir eventuella frågor bra bemötta. "Varför har du en tjejoverall?" blir med hjälp av pedagogen besvarat på ett bra sätt. Där man lär barnet att färger är tillåtna för alla som vill ha dem.
  • Leoella
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:50:31 följande:
    För börjar man klä t.ex pojkar i klänning vid 3 veckor som någon hade gjort så trycker man nästan bara på sina egna värderingar på ett barn som inte förstår vad det handlar om.
    Men att trycka på en flicka på 3 veckor klänning är inte att "trycka på några värderingar"??
    Bara det att värderingen följer normen och det givna och blir därför "osynlig" i alla andras ögon...
  • Leoella
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 09:35:21 följande:
    Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder.
    Det tragiska är att de barn som BLIR retade för sådant blir det oftast av vuxna som dig och flera andra i tråden. Eller av era barn, när de blivit stora nog och också har lärt sig att det är okej att reta pojkar i klänning.

Sorgligt, oerhört sorgligt är det.
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:48:47 följande:
    Nej det är ju förälderns fel om ungen blir mobbad. Det är ju tack vare dom som deras barn blir mobbade. Om man vill bevisa något kan man väl börja att ändra på sin man och låta han gå i klänning. Söner tar ju ofta efter sin far. Så börja så om ni vill ändra något..
    Så, den mobbade har skulden, eller dens föräldrar!!
    Om ens barn måste ha glasögon, anses vara ful, har en mössa som inte passar dig och dina barns känsla för stil - då är det den familjens problem, inte ERT???

Alltså, jag blir så upprörd så ........... Hur kan du någonsin mena att det är den som BÄR ett visst klädesplagg (eller dens förälder) som har SKULDEN i att ANDRA retas för det??!?!?
    SKÄMS på dig!
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:54:41 följande:
    Varför får ni det som om det är JAG som tycker så ? Jag säger bara sanningen och om ni är så blinda för verkligheten så kan jag barra beklaga. Ändra era män först och främst, så ska ni se att era söner tar efter dom. Förklara annars för era barn varför pappa aldrig går i klänning eller liknande. Dubbelmoral så det skriker om det.
    Så DU står för "sanningen"?? Varför det? Alla vi som INTE tycker det är okej att ett barn blir retat för ett klädesplagg och ALDRIG skulle acceptera att våra egna barn gör det - vi har fel i en objektiv mening? Du talar alltså inte alls om dig själv när du anser att man "inte kan komma och lipa" ?? Vem talar du för då? INte för mig i alla fall...

Verkligheten vet du, den är beroende på vem som betraktar den. I fleras verklighet så är det
    1. inte föräldrar som bestämmer att pojkar ska ha klänning utan pojkarnas egen önskan att ha det
    2. inget problem att pojkar har klänning
    3. har pojkar klänning på dagis/förskola helt UTAN att bli retade!

"ändra era män" - min sambo är vuxen. Han har en egen vilja. Han har dessutom en likadan rosa mössa som sin son (för att HAN ville ha den) och fick höra av flera vuxna män på sin arbetsplats att det är en "bögmössa" . Då är det alltså så att min sambo ÄR bög då och att rosa ÄR en bögfärg - för det är ju "sanningen" gubevars. Det omgivningen tycker är något man ska anpassa sig till annars har man inte rätt att känna sig utsatt?

Det finns ju tydligen många steg långt före klänning som är helt okej att retas och mobbas för. Och nej, fy fan, jag kommer ALDRIG tycka det är okej att jag, min sambo eller våra barn ska bli retade, utstötta eller få "skylla oss själva" om vi bryter mot normen vad gäller könsroller.
  • Leoella
    Veladis skrev 2011-02-25 09:58:40 följande:
    Jag har både en dotter och en son ( i den ordningen), så det där snacket om att jag hellre skulle vilja att min son var en dotter köper jag inte.

Min son är4½, en trygg, lugn kille, som älskar att bygga, konstruera, köra bilar och hans favoritfärg är mörkblå. De flesta som inte känner honom  så väl skulle nog se honom som rätt "grabbig", och det stämmer nog att många av hans intressen och egenskaper stämmer in på bilden av "grabbiga killen". Men han gillar också att dansa, helst i kjol, han gillar glittriga saker, rosa är hans näst bästa färg, och han är en mjuk liten typ som vårdar sitt marsvin som en öm liten marsvinsförälder. Speciellt i treårsåldern experimenterade han med kläder och hade gympadräkt med volang och klänning på kalas och till förskolan ett antal gånger. Ingen hade något problem med detr, allra minst han själv. Alla dessa egenskaper är ju delar av det som är han, min son.
     Men många väljer att se enbart det grabbiga, för han är ju kille och det är så killar traditionellt "ska vara".
    Jag tycker det är synd att hans andra egenskaper undantrycks för att han inte "ska" vara så.

Min dotter är en långsmal 7½-åring. Ljuslockig, rosenkindad och smilgropig som en sockersöt svensk midsommardröm har hon alltid fått höra hur söt hon är (och det är klart hon är!) En snäll kompis är hon också, som tar hand om de yngre barnen som börjat förskoleklassen. Men hon är också en fantastiskt konstruktör som bygger legogrejer gjorda för 12-åringar, hon räknar matte på 3:ans nivå och hon är fantastiskt atletisk. Ändå fokuseras det alltid på hennes utseende eller på hennes sociala förmåga .
    Nu är hon som sagt en tjej som alltid varit stark och gått sin egen väg. Hon har talat om för sin lärare att hon minsann är ett mattegeni (hennes uttryck alltså)och behöver en svårare bok. När en kille sa att hon som tjej inte kunde stå och kissa rakt fram motbevisade hon honom (då var hon 5 år).
    ALlt detta är ju också egenskaper som är hon, min dotter.

Jag blir så trött. Min son är ingen flickpojke. Min dotter är ingen pojkflicka. De är barn. Ett barn är av pojkkön och ett barn är av flickkön. De har egenskaper som oftast tillskrivs de kön de har, och de har egenskaper som ofta tillskrivs det andra könet. Jag vill ju att de utvecklar alla sina goda egenskaper. Det finns fler än ett sätt att vara pojke på, fler än ett sätt att vara flicka på.

Kläder ja...
    Många tycker att det fokuseras för mycket på kläder. Det kanske det gör? Men å andra sidan är vi på ett forum där vi diskuterar föräldraskap och uppfostran, och där den här tråden, liksom flera andra, handlar just om kläder. Är det då konstigt att kläder diskuteras och att vi fokuserar på det just här?
    I verkliga livet tro jag att många föräldrar som försöker tänka ur ett genusperaspektiv inte tycker att kläder är i fokus eller är den viktigaste biten. Men det är något konkret, något att ta på. Därför blir det lätt att diskussionen fastnar där.

Själv tycker jag att det är konstigt att man inte ser att kläder är en del av arbetet kring genus och jämställdhet. Det är möjligtvis inte lika viktigt som lika lön, rätt till samam utbildning osv, men är samtidigt en del av det hela. Ska man ge pojkar och flcikor samam rättigheter och samam möjligheter, kan man ju inte göra det på alla områden utom just när det gäller kläder.
    Jag instämmer i PRECIS allt du säger!! *glad*
  • Leoella
    Anonym skrev 2011-02-25 10:05:05 följande:

Och att "ni borde fan skämmas", för VAD? att vi väljer det som vi tror är bäst för våra barn, att inte klä våra pojkar i klänning!? Jag vill inte "testa" och töja på gränserna och "se" om det skulle vara accepterat, som om mina barn skulle vara testkaniner! DET är sjukt, föräldrar som låter barnen ta smällen för att man själv har detta "genus"-tänk.

Den som jag skrev skulle skämmas är den som skriver att man "inte ska komma och lipa sen" om man låter sin son gå i klänning! Att du väljer bort det för att du är rädd att ditt barn ska bli utsatt är en sak (och förståelig). Alla orkar inte ta striden, även om man kanske till och med själv skulle önska det. (Jag har ännu inte konfronterast i verkligheten med en önskan från vår son att ha klänning eller kjol, men peppar mig själv att våga låta honom den dagen det kanske sker).

Men att någon/några i tråden säger det är "sjukt" av andra att låta sin son gå i klänning, att de i princip får skylla sig själva när/om deras barn blir retade mm - DET är en annan femma. Vuxna människor som i princip säger att mobbning är okej för bryta mot normen är "sjukt"!!

Så skriver ju inte du här i ditt inlägg.
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:05:18 följande:
    Nej och mina barn kommer aldrig att mobba era barn så oroa er inte. Mina åsikter är inget jag trycker in i mina barns huvud som ni verkar göra med erat genus-tjat.
    Barn lär sig värderingar av vuxna. De flesta vuxna vill lära sina barn värderingar. Du kommer ju att hindra en eventuell son från att bära klänning. Och då "trycker du in" din åsikt i din sons huvud vare sig du vill eller inte.

Och är du så dum att du tror att jag sitter och pratar genusfrågor med en 3åring så..... tja, det säger mer om dig än om mig. Däremot tänker jag inte hindra honom från att bära vilka färger eller snitt på kläder som  han vill. Lika lite som jag hindrar honom från att leka med dockor, göra pärlhalsband eller leka häst.
  • Leoella
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 14:02:35 följande:
    Jag är definitivt inget kön.
    Inte jag heller.
    Lika lite som jag är en hårfärg eller en skostorlek.

Det är något jag HAR, inte ÄR.
  • Leoella
    gumtree skrev 2011-03-03 09:15:13 följande:
    Du menar snoppen och snippan då...?

Ja, det är ju otroligt viktigt att man hela tiden klär barnen så omgivningen vet vilken av dessa som finns mellan benen.
    (Ironi förstås)
    Jag vet! Kanske vi skulle gå nakna istället så slapp vi problemet att ibland inte veta säkert?
    (också ironisk)
Svar på tråden Pojke i klänning?!